131
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

بررسى پيرامون واژه «دنيا» و شناخت دنيا در لغت و اصطلاح و توضيح مفهوم اين واژه در آيات كريمه قرآن مجيد و منظور از استعمال آن در موارد مختلف ، دنيا از منظر معصومان عليهم السلام و بزرگان دين عناوين بحث در اين پايان نامه را تشكيل مى دهد .
اين پايان نامه از پنج فصل و چندين بخش ترتيب يافته است : فصل اوّل ، در باب واژه «دنيا» است كه در سه بخش ، به اشتقاق ريشه «دنيا» و اقوال موجود در آن ، معناى لغوى و اصطلاحى آن در قرآن مى پردازد .
فصل دوم ، در باره شناخت دنياست كه خود به سه بخش تقسيم شده است :
بخش اوّل ، مربوط به قرآن و دنياست. در اين بخش ، مذمت دنيا و ترجيح آن بر آخرت و معناى دنياى مذموم از نظر امام صادق عليه السلام بيان شده و در ضمن ، به كلمات بزرگان تفسير نيز اشاراتى رفته است .
در بخش دوم ، روايات دنيا ، در دو بُعد مثبت و ستوده و منفى و نكوهيده بررسى شده است .
بخش سوم ، دنيا از ديدگاه حكما را پژوهيده است .
فصل سوم ، با عنوان انسان و دنيا ، چند بخش دارد : بخش اوّل ، رابطه انسان با دنياست. بخش دوم به زهد و زاهد در دنيا ، درجات زهد و تعريف زهد در دنيا از ديدگاه امير مؤمنان عليه السلام مى پردازد. بخش سوم نيز اختيار انسان در دنيا را بررسى مى كند .
فصل چهارم ، با عنوان دنيا و آخرت ، نيز بخش هايى دارد. در اين بخش هاى سه گانه ، تفاوت دنيا و آخرت ، حب دنيا و آخرت و تأثير اعتقاد به آخرت در زندگى دنيا بررسى شده است.
فصل پنجم در باره مَثَل دنياست. اين فصل نيز در بخش هايى از قبيل مثل دنيا در قرآن ، مثل دنيا در روايات و مثل دنيا در لسان حكيمان سامان يافته است .

157 . پژوهشى پيرامون شيوه هاى تفسيرى اهل بيت عليهم السلام ،

سيما كمالى فرج اللّه زاده ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : آية اللّه محمّد هادى معرفت ، استاد مشاور : دكتر ولى اللّه نقى پورفر ، 1378 ، 185 ص .
كندوكاوى در روايات تفسيرى و دقت و تأمل در شيوه هاى مورد استفاده اهل بيت عليهم السلام در تفسير قرآن ، سير تفسير از بدو نزول قرآن در دوران رسالت و پس از آن در مكتب خلفا و مكتب پيروان اهل بيت عليهم السلام و تحولات آن ، جايگاه ويژه تفسيرى اهل بيت عليهم السلام در منابع


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
130

كه از مشكل ترين مباحث است . شكل نگارش ، به صورت ساده و همگان پسند است كه مورد استفاده همه اقشار قرار مى گيرد .

155 . پژوهشى پيرامون اسرائيليات يا انديشه هاى وارداتى يهود در تفسير قرآن ،

محمّد تقى ديارى بيدگلى ، دكترى علوم قرآن و حديث ، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران ، استادان راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى و دكتر على مهدى زاده ، استادان مشاور : آية اللّه سيّد ابوالفضل ميرمحمّدى و دكتر آذرتاش آذرنوش ، 1377 ، 306 ص .
اسرائيليات ، از چه زمانى و با چه انگيزه هايى و به دست چه عناصرى پديد آمده و گسترش يافته است؟ آيا اسرائيليات ، فقط در تفاسير سنّى وارد شده يا در تفاسير شيعى نيز نفوذ كرده است؟ آثار و پيامدهاى اسرائيليات بر اعتقادات و انديشه هاى اسلامى چيست؟ دستيابى به پاسخ اين پرسش ها ، موضوع اين تحقيق است .
اين رساله ، شش فصل دارد :
نگارنده ، نخست به بحث از دانش تفسير ، روش ها و منابع ، ويژگى ها و ضعف ها پرداخته، و سپس به بررسى رابطه قرآن با كتاب هاى آسمانى پيشين اشاره مى كند.
بحث از اسرائيليات ، پيدايش ، زمينه ها و انگيزه ها را در فصل ديگر دنبال مى كند . در ادامه ، به بحث شناسايى عناصر و چهره هاى پديدآورنده اسرائيليات پرداخته ، و در دو مبحث اين عناصر را معرفى مى كند .
نقد و بررسى دلايل پذيرش يا عدم پذيرش روايات اهل كتاب ، از ديگر مطالبى است كه در سه مبحث : نقد و بررسى ادلّه قرآنى و روايى ، واكنش اهل بيت عليهم السلام در برابر قصه خوانان و روايات اسرائيلى ، موضع گيرى ياران پيامبر صلى الله عليه و آله و شاگردان اهل بيت عليهم السلام ، دنبال نموده است .
در پايان نيز به نقد و بررسى اسرائيليات در تفاسير (با تأكيد بر آراى برخى از مفسّران اهل سنّت و شيعه) همت گماشته است .

156 . پژوهشى پيرامون دنيا از ديدگاه قرآن و روايات ،

سيّد محمّد طالقانى اصفهانى ، كارشناسى ارشد رشته الهيات و معارف اسلامى ، دانشگاه آزاد اسلامى تهران ، استاد راهنما : حجة الاسلام سيّد محمّد باقر حجتى ، 1370 ، 129 ص .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334599
صفحه از 407
پرینت  ارسال به