133
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

چيست؟ و آيا با جا دادن غلات در شمار شيعيان ، فرسنگ ها از تعريفى كه متفقا شيعه و سنّى از شيعه ارائه مى كنند تجاوز نكرده ايم؟ و يا اين كه غلات ، جزء شيعه محسوب نمى شوند و آنان يا خود را به اين طائفه بسته اند و يا معاندان شيعه ايشان را در عداد فرقه مزبور آورده اند ؟
نگارنده ، رساله خود را در چهار فصل به انجام رسانده است :
در فصل اوّل و دوم ، به بررسى مفاهيم و واژه هايى كه مستقيم يا غير مستقيم در بحث ، دخيل هستند و همچنين بررسى اجمالى اوضاع عقيدتى ، اجتماعى و سياسى حكومت اسلامى ، از ابتدا تا غيبت صغراى امام زمان(عج) پرداخته است .
در فصل سوم ، بر سه نكته اساسى تكيه دارد و آن را به سه قسمت تقسيم مى نمايد :
در قسمت اوّل ، به ذكر غلاتى كه خود را منسوب به شيعه مى كردند و در دوران اسلامى تا پايان غيبت صغرى فعاليت داشتند ، مى پردازد .
در قسمت دوم ، انديشه هاى غاليگرانه اى را كه در فِرَق غير شيعه اماميه وجود داشت ، مورد بررسى قرار داده تا معلوم شود شيعه اماميه ، مبدع اين اقاويل نيست .
و در قسمت سوم ، در مورد تأثيرات انديشه هاى غاليگرانه در فِرَق قرون بعدى بحث نموده تا مشخص گردد چنين انديشه اى ، با گذشت قرن هاى متمادى ، هنوز نيز مستمسك عده اى است .
نگارنده ، فصل چهارم را به بررسى رجال غالى ، كه تأثير زيادى در صحت و سقم احاديث شيعه دارند اختصاص داده است ؛ رجال غالى مشهورى كه شواهد دالّ بر غلوّ آنان وجود دارد يا رجال غالى خاصى كه علماى رجال ، آنان را فاسد العقيده دانسته اند و شواهدى از طرز تفكر يا گفتارشان موجود نيست ، و رجال غالى اختلافى كه نسبت غلوى به آنان داده اند ، و همچنين موضعگيرى ائمه در مورد عده اى از رجال غالى ، عموما ، و غلو و غلات ، خصوصا ، از ديگر بحث هاى پايانى است .

159 . پژوهشى پيرامون مصونيت قرآن از تحريف ،

عباس نقيئى ، كارشناس ارشد معارف اسلامى و تبليغ ، دانشگاه امام صادق عليه السلام ، استاد راهنما : حجة الاسلام سيّد محمّد باقر حجتى ، استاد مشاور : على اكبر غفارى صفت و سيّد ضياء الدين سجادى ، 1368 ، 211 ص .
پاسخ به اين سؤال كه چرا جمع قريب به اتفاق علماى فريقين و فحول آنان ، قائل به عدم تحريف شده اند و به عكس ، چرا عده اى ديگر تحريف قرآن را پذيرفته اند؟ مدارك و ادله


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
132

معتبر و مشترك ، هدف نگارنده از نگارش اين پايان نامه است .
از آن جهت كه عترت طاهره عليهم السلام ، ترجمان قرآن و مستنطقون آن هستند ، بر همه مسلمين لازم است تا در فهم قرآن به ايشان رجوع كنند ؛ همان طور كه برآنها لازم است به قرآن رجوع نموده ، در آيات آن تدبر كنند و از منظر اهل بيت عليهم السلام به قرآن بنگرند و با راهنمايى هاى ايشان به تفكر و انديشه صحيح در قرآن بپردازند و به فهم صحيح آيات آن دست يابند . به همين منظور ، رسول اكرم صلى الله عليه و آله و اهل بيت گرامى ايشان در تمام دوران رسالت و امامت خويش به تبيين و تفسير قرآن مبادرت نمودند تا امت ، راه صحيح فهم قرآن را دريابد وبه بيراهه ها و انحرافات مبتلا نگردد. بخش هاى سه گانه اين پايان نامه ، بيانگر اين واقعيت مهم است . در بخش اوّل ، نگارنده با انتخاب عنوان مرورى بر سير تحولات تفسير قرآن كريم ـ كه از دو فصل تشكيل يافته است ـ در فصل اوّل آن ، به سير تحولات تفسير در دوران رسالت و در فصل دوم ، به سير تحولات تفسير پس از رحلت حضرت ختمى مرتبت صلى الله عليه و آله پرداخته است ، كه اين فصل ، پس از بررسى سير تحولات تفسير در مكتب خلفا و پيروان آنها ، بيانگر سير تحولات تفسير در مكتب اهل بيت عليهم السلام و پيروان آنها است .
در بخش دوم نيز ـ كه شامل دو فصل است ـ در فصل اوّل آن ، به تبيين جايگاه و شأن تفسيرى اهل بيت عليهم السلام در قرآن كريم و در فصل دوم ، به تبيين جايگاه و شأن تفسيرى اهل بيت عليهم السلام در سنّت نبوى پرداخته است .
سومين بخش اين مجموعه نيز از دوفصل تشكيل يافته است كه در فصل اوّل آن ، نظرى به شيوه هاى مطرود تفسيرى از ديدگاه اهل بيت عليهم السلام افكنده و در فصل دوم نيز شيوه هاى تفسيرى مورد استفاده اهل بيت عليهم السلام را مطرح نموده است .

158 . پژوهشى پيرامون غلات شيعه و موضع ائمه عليهم السلام در اين باب ،

اسكندر اسفنديارى ، كارشناسى ارشد پيوسته معارف اسلامى و تبليغ ، دانشگاه امام صادق عليه السلام ، استاد راهنما : على اكبر غفارى ، اساتيد مشاور : دكتر احمد طاهرى عراقى و دكتر عبد الكريم گلشنى ، 1375 ، 347 ص .
رساله حاضر ، پژوهشى توصيفى ـ تحليلى در پاسخ اين سؤالات است كه آيا غلات را مى توان شيعه و حتى مسلمان دانست؟ و در اين صورت ، تفاوت ميان امامت و الوهيت

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334574
صفحه از 407
پرینت  ارسال به