چيست؟ و آيا با جا دادن غلات در شمار شيعيان ، فرسنگ ها از تعريفى كه متفقا شيعه و سنّى از شيعه ارائه مى كنند تجاوز نكرده ايم؟ و يا اين كه غلات ، جزء شيعه محسوب نمى شوند و آنان يا خود را به اين طائفه بسته اند و يا معاندان شيعه ايشان را در عداد فرقه مزبور آورده اند ؟
نگارنده ، رساله خود را در چهار فصل به انجام رسانده است :
در فصل اوّل و دوم ، به بررسى مفاهيم و واژه هايى كه مستقيم يا غير مستقيم در بحث ، دخيل هستند و همچنين بررسى اجمالى اوضاع عقيدتى ، اجتماعى و سياسى حكومت اسلامى ، از ابتدا تا غيبت صغراى امام زمان(عج) پرداخته است .
در فصل سوم ، بر سه نكته اساسى تكيه دارد و آن را به سه قسمت تقسيم مى نمايد :
در قسمت اوّل ، به ذكر غلاتى كه خود را منسوب به شيعه مى كردند و در دوران اسلامى تا پايان غيبت صغرى فعاليت داشتند ، مى پردازد .
در قسمت دوم ، انديشه هاى غاليگرانه اى را كه در فِرَق غير شيعه اماميه وجود داشت ، مورد بررسى قرار داده تا معلوم شود شيعه اماميه ، مبدع اين اقاويل نيست .
و در قسمت سوم ، در مورد تأثيرات انديشه هاى غاليگرانه در فِرَق قرون بعدى بحث نموده تا مشخص گردد چنين انديشه اى ، با گذشت قرن هاى متمادى ، هنوز نيز مستمسك عده اى است .
نگارنده ، فصل چهارم را به بررسى رجال غالى ، كه تأثير زيادى در صحت و سقم احاديث شيعه دارند اختصاص داده است ؛ رجال غالى مشهورى كه شواهد دالّ بر غلوّ آنان وجود دارد يا رجال غالى خاصى كه علماى رجال ، آنان را فاسد العقيده دانسته اند و شواهدى از طرز تفكر يا گفتارشان موجود نيست ، و رجال غالى اختلافى كه نسبت غلوى به آنان داده اند ، و همچنين موضعگيرى ائمه در مورد عده اى از رجال غالى ، عموما ، و غلو و غلات ، خصوصا ، از ديگر بحث هاى پايانى است .
159 . پژوهشى پيرامون مصونيت قرآن از تحريف ،
عباس نقيئى ، كارشناس ارشد معارف اسلامى و تبليغ ، دانشگاه امام صادق عليه السلام ، استاد راهنما : حجة الاسلام سيّد محمّد باقر حجتى ، استاد مشاور : على اكبر غفارى صفت و سيّد ضياء الدين سجادى ، 1368 ، 211 ص .
پاسخ به اين سؤال كه چرا جمع قريب به اتفاق علماى فريقين و فحول آنان ، قائل به عدم تحريف شده اند و به عكس ، چرا عده اى ديگر تحريف قرآن را پذيرفته اند؟ مدارك و ادله