147
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

سپس به بحث اجل و معناى آن ، موارد استفاده در آيات و روايات ، و سكرات مرگ پرداخته است . در پايان فصل ، ريشه ها و عوامل فرار از مرگ را توضيح داده است .

172 . پيش فرض هاى فهم احاديث اعتقادى با تأكيد بر علم، عقل، استدلال و قلب، باور، تقليد در اصول دين ،

روح اللّه نادعلى ، كارشناسى ارشد علوم حديث ، دانشكده علوم حديث (شهر رى) ، استاد راهنما : دكتر احمد عابدى ، استاد مشاور : دكتر فتح اللّه نجارزادگان ، 1386 ، 146 ص .
آيا اسلام ، ارائه دهنده يك نظام معرفتى است يا نه؟ استخراج و تبيين راه هاى معتبر شناخت از نگاه روايات ، فرآيند شناخت در هر يك از اين راه ها ، عوامل مثبت و منفى تأثيرگذار بر شناخت روايات ، بررسى تأثيرى كه نظام معرفت شناسى اسلام بر شيوه بيان معصومان عليهم السلام نهاده است ، و دست يابى به توقع شارع از مخاطبان در مواجهه ايشان با اعتقادات ، اهداف نگارنده را در اين پژوهش تشكيل مى دهد. وى ، با محور قرار دادن آثار رسيده از معصومان عليهم السلام ، بخشى از فرايند فهم احاديث اعتقادى را ، با عنوان پيش فرض هاى فهم مورد بررسى قرار داده است .
يكى از مبانى و پيش فرض هاى فهم احاديث اعتقادى ، شناخت عقل است ، كه نگارنده در باره آن بحث كرده است .
در بخش آخر ، جايگاه قلب را در فهم احاديث اعتقادى به عنوان پيش فرض ديگر ، مورد بررسى قرار داده است .

173 . تاريخ الحديث، دراية الحديث و مصطلحات آن ،

محمّد على ربى پور ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى تهران ، استاد راهنما : على اكبر غفارى ، استاد مشاور : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، 1375 ، 145 ص .
تحقيق در باب تاريخ حديث ، درايه و مصطلحات حديث ، و استفاده از كتاب تلخيص مقباس الهداية ، به عنوان منبع اصلى ، براى يافتن احاديثى كه در آن منبع آمده از مآخذ ديگر ، اين پايان نامه را تشكيل مى دهد .
نگارنده ، در رساله خود هيچ گونه باب بندى و فصل بندى ننموده ، و عناوين را طبق آنچه


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
146

بخش سوم رساله را به بررسى مشهورترين كتب تفسير أثرى اختصاص داده ، تعدادى از تفاسير مأثور اهل سنّت و شيعه را معرفى نموده و پيرامون مؤلفان ، مراتب علمى آنها ، گفتار علما راجع به خصوصيات تفاسير مذكور ، و طريقه مؤلفان در آنها ، نكاتى را مطرح نموده است .
در بخش چهارم ، از خصوصيات تفسير أثرى و ارزيابى آن در چند فصل مطالبى آورده كه عبارت است از : بحث از خبر متواتر و خبر محفوف به قرينه ، كه از طرق قطعىِ منتهى شونده به سنّت هستند ، سند حديث كه وسيله اعتماد به حديث است ، اسباب جعل حديث كه به جعل در تفسير منجر مى گردد ، اسرائيليات كه ورودشان در ميان روايات تفسيرى ، دستاويزى در دست مخالفان قرار داده است .

171 . پيرامون سكرات مرگ از ديدگاه قرآن و سنّت ،

ابوالقاسم ارمى ، كارشناسى ارشد پيوسته الهيات و معارف اسلامى ، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى رحمه الله ، استاد راهنما : حجة الاسلام محمود عبداللّهى ، استاد مشاور : حجة الاسلام محمّد رضا آشتيانى ، 1380 ، 104 ص .
ديدگاه قرآن و احاديث در باره سكرات مرگ چيست؟ علل و اسباب سختى سكرات مرگ چيست؟ حالات مؤمن در هنگام مرگ چگونه است؟ حالات كافر در هنگام مرگ چگونه است؟ پيامدهاى تربيتى بحث سكرات مرگ چيست ؟ نگارنده ، در فصول سه گانه اين پايان نامه ، در محدوده ى قرآن و روايات و بعضاً نكات عقلى در صدد پاسخ دادن به اين پرسش ها برآمده است .
در فصل اوّل (كلّيات) ضرورت ، مسائل ، اهداف ، محدوديت ها و سؤالات تحقيق را بررسى نموده است .
در فصل دوم ، به بررسى حقيقت مرگ پرداخته ، و اين مباحث را مطرح كرده است : مرگ چيست ؟ رابطه مرگ و تجرد روح چيست ؟ فرق مرگ حتمى و غير حتمى چيست ؟ كيفيت قبض روح چگونه است ؟ همچنين ، مرگ از نظر آيات قرآن و روايات ، از مسائل مطرح شده در اين فصل است .
فصل سوم ، در باره مرگ و تجرد روح است . نخست ، معناى لغوى «روح» ، حقيقت روح ، موارد استعمال روح در قرآن ، تجرد روح و برهان بقاى روح را توضيح داده ، و

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334582
صفحه از 407
پرینت  ارسال به