سپس به بحث اجل و معناى آن ، موارد استفاده در آيات و روايات ، و سكرات مرگ پرداخته است . در پايان فصل ، ريشه ها و عوامل فرار از مرگ را توضيح داده است .
172 . پيش فرض هاى فهم احاديث اعتقادى با تأكيد بر علم، عقل، استدلال و قلب، باور، تقليد در اصول دين ،
روح اللّه نادعلى ، كارشناسى ارشد علوم حديث ، دانشكده علوم حديث (شهر رى) ، استاد راهنما : دكتر احمد عابدى ، استاد مشاور : دكتر فتح اللّه نجارزادگان ، 1386 ، 146 ص .
آيا اسلام ، ارائه دهنده يك نظام معرفتى است يا نه؟ استخراج و تبيين راه هاى معتبر شناخت از نگاه روايات ، فرآيند شناخت در هر يك از اين راه ها ، عوامل مثبت و منفى تأثيرگذار بر شناخت روايات ، بررسى تأثيرى كه نظام معرفت شناسى اسلام بر شيوه بيان معصومان عليهم السلام نهاده است ، و دست يابى به توقع شارع از مخاطبان در مواجهه ايشان با اعتقادات ، اهداف نگارنده را در اين پژوهش تشكيل مى دهد. وى ، با محور قرار دادن آثار رسيده از معصومان عليهم السلام ، بخشى از فرايند فهم احاديث اعتقادى را ، با عنوان پيش فرض هاى فهم مورد بررسى قرار داده است .
يكى از مبانى و پيش فرض هاى فهم احاديث اعتقادى ، شناخت عقل است ، كه نگارنده در باره آن بحث كرده است .
در بخش آخر ، جايگاه قلب را در فهم احاديث اعتقادى به عنوان پيش فرض ديگر ، مورد بررسى قرار داده است .
173 . تاريخ الحديث، دراية الحديث و مصطلحات آن ،
محمّد على ربى پور ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى تهران ، استاد راهنما : على اكبر غفارى ، استاد مشاور : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، 1375 ، 145 ص .
تحقيق در باب تاريخ حديث ، درايه و مصطلحات حديث ، و استفاده از كتاب تلخيص مقباس الهداية ، به عنوان منبع اصلى ، براى يافتن احاديثى كه در آن منبع آمده از مآخذ ديگر ، اين پايان نامه را تشكيل مى دهد .
نگارنده ، در رساله خود هيچ گونه باب بندى و فصل بندى ننموده ، و عناوين را طبق آنچه