15
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

6 . آزادى در قرآن و حديث (از منظر اهل سنّت) ،

محمّد حسينى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : حجة الاسلام سيّد محمّد على ايازى ، استاد مشاور : حجة الاسلام احمد عابدى ، 1383 ، 405 ص .
نگارنده ، در اين رساله در پى بررسى پرسش هايى است از اين قبيل كه : اگر «لا إله إلّا اللّه » نفى قدرت از انسان و اثبات آن براى خداست ، پس جايگاه و شأن انسان كجاست ؟ و آيا اين ، نوعى نفى آزادى نيست؟
وى ، اين رساله را به چهار بخش تقسيم نموده ، كه مجموعا در برگيرنده دوازده فصل است :
بخش اوّل ، با عنوان مفهوم و مبناى آزادى است كه در دو فصل ، به بيان مفاهيم لغوى و اصطلاحى و مبناى «آزادى» مى پردازد .
بخش دوم ، توحيد و آزادى نام گرفته ، و به جايگاه و نقش «لا إله إلّا اللّه » ، دعوت پيامبران الهى ، و رويكرد به آزادى پرداخته است . اين بخش را به دو قسمت تقسيم كرده است :
فصل اوّل را لا إله إلّا اللّه ، نفى قدرت و اثبات آزادى نام گذاشته و در آن ، به حقيقت الوهيت و نفى قدرت سالارى و اثبات آزادى پرداخته است .
در فصل دوم ، به طرح دو شبهه و دفع آن در اين زمينه ، و بيان مطلبى با عنوان آزادى ، يكى از ويژگى هاى لاينفك دين مبين اسلام مى پردازد .
بخش سوم را به انواع آزادى ها و شبهات وارده در موارد مختلف آن اختصاص داده ، كه شامل چهار فصل است : آزادى انديشه ، آزادى عقيده ، دفع دو شبهه «ارتداد» و «قتال» ، بررسى ارتداد از ديدگاه قرآن و سنّت نبوى .
آزادى بيان ، تعريف بيان و آزادى بيان ، حد و مرز آزادى بيان ، آزادى بيان از ديدگاه قرآن و سنّت نبوى از مطالبى است كه در بخش چهارم مورد بحث و بررسى قرار داده است .

7 . آزادى هاى سياسى از ديدگاه امام على عليه السلام ،

حسين فرّخ ، كارشناسى ارشد علوم سياسى ، دانشگاه امام صادق عليه السلام ، استاد راهنما : آية اللّه عباسعلى عميد زنجانى ، استاد مشاور : دكتر محمود تقى زاده داورى ، 1378 ، 220 ص .
شالوده بحث اين پايان نامه اين پرسش است كه شيوه حكومتى امام على عليه السلام چه محدوده اى از آزادى هاى سياسى مردم را نشان مى دهد؟ نگارنده ، در اين تحقيق ، در نظر


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
14

و يك مصلح ، بايد مراحل سختى را در اين راه تحمل كند . امام زين العابدين عليه السلام هم به عنوان يك مصلح ، داراى اين اهداف عالى بودند ، بخصوص در زمانى كه بنى اميه ، به امت زور مى گفتند و به اسم خلافت اسلامى ، بر مقدّراتشان حكومت مى كردند و هر كس را كه با آنها به معارضه برمى خاست ، به عنوان خروج از اسلام مى كشتند .
در بخش چهارم ، نويسنده به معرفى صحيفه سجّاديّه مى پردازد و ضمن بيان اين كه امام عليه السلام ، در قالب دعا ، به تفسير و تبيين معارف الهى و بازشناسى مبادى عقيدتى اسلامى و حتى تفسير تاريخ پرداخته است ، سلسله سند صحيفه سجّاديّه را مورد بررسى قرار داده و سپس ، چشم اندازى كلّى از صحيفه سجّاديّه ارائه مى كند كه در آن ، زمينه هاى سياسى و اجتماعى زمان امام سجاد عليه السلام و سبك شناسىِ صحيفه سجّاديّه ديده مى شود .
وى در بخش پنجم ، به بحث از آداب و اخلاق حسنه ، بر اساس بندگى خدا و از بُعدِ فردى و اجتماعى پرداخته و ضمن بيان اقسام آداب و اخلاق حسنه ، چگونگى وظيفه بنده را ، در مقام بندگى ، توضيح داده است .

5 . آداب معاشرت از ديدگاه قرآن در روايات ،

سرور اعظم مفيدى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد تهران شمال) ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استاد مشاور : دكتر رضا ديباجى ، 1380 ، 184 ص .
گردآورنده ، در تحقيق خود ابتدا به بررسى كوتاهى در باره نظام حيات اجتماعى انسان پرداخته ، و سپس جايگاه اخلاق را ، به عنوان پايه مناسبات اجتماعى مبنا قرار داده و رابطه آن را با ساير شئون انسان مطالعه كرده است .
به دنبال آشنايى با مكاتب اخلاقى موجود و مقايسه كوتاه آنها با نظام اخلاقى اسلام ، موضوع آداب معاشرت در اسلام را به بحث گذاشته ، و چند فصل در آداب معاشرت فرد در خانواده و بستگان و غيره ، و سپس نحوه برخورد مسلمانان در رفتارهاى اجتماعى را آورده است .
بخش پايانى اين مجموعه را نيز در زمينه آداب معاشرت در حوزه غير مسلمانان ارائه نموده ، كه اين مباحث مجموعا نشان دهنده نظام اخلاقى اسلام ، در شرايط فردى و اجتماعى است . البته منبع اصلى پژوهش وى ، قرآن كريم و آيات و رواياتى است كه مرتبط با معاشرت هستند .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334577
صفحه از 407
پرینت  ارسال به