177
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

فصل دوم ، با عنوان احاديث اصحاب اجماع ، چگونگى احوال اين افراد ، تعريف اصحاب اجماع ، و دلايل حجيت اين اجماع را شرح داده است .
فصل سوم ، به بررسى زندگى و مذهب على بن ابى حمزه ، يكى از افراد اصحاب اجماع ، مى پردازد و واقفى بودن او ، و دلايل ضعف او را مورد بررسى دقيق قرار مى دهد .

208 . ترجمه و تحقيق حكمت هاى منسوب به امير مؤمنان على عليه السلام از كتاب «شرح نهج البلاغه» ابن ابى الحديد المدائنى ،

محمّد محبوبى راد ، كارشناسى ارشد زبان و ادبيات عرب ، دانشگاه آزاد اسلامى قم ، استاد راهنما : دكتر محمّد جنتى فر ، استاد مشاور : دكتر ابو الحسين امين مقدسى ، 1380 ، 106 ص .
اين مجموعه ، ترجمه گزيده اى از حكمت هاى منسوب به حضرت على عليه السلام است ، كه از كتاب شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد مدائنى انتخاب نموده است و از يك مقدمه و دو فصل تشكيل شده است :
در مقدمه ، به تأثير اسلام بر زبان عربى و زندگى ادبى اعراب اشاره نموده است ، و اهمّيّت قرآن كريم و پيامبر صلى الله عليه و آله و حضرت على عليه السلام را ، به عنوان اولين سرچشمه هاى ايجاد تحول در ادبيات دوره صدر اسلام ، مورد تأكيد قرار داده است .
در فصل اوّل ، ابعاد مختلف زندگى حضرت على عليه السلام را ، به عنوان بليغ ترين و فصيح ترين فرد در گفتار ، بعد از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مطرح كرده است . اين فصل از سه باب تشكيل شده است : زندگانى و شرح حال امير مؤمنان ، صفات برجسته و فضائل و مناقب آن ، اوضاع اجتماعى ـ سياسى دوران زندگانى حضرت در هنگام حيات پيامبر وبعد از وفات ايشان ، معرفى كتاب شريف نهج البلاغه ، گردآورنده آن ، روش سيّد رضى در جمع آورى اين كتاب شريف ، معرفى شروحى كه در باره نهج البلاغه تدوين شده و كيفيت طبقه بندى خطبه ها و نامه ها و سخنان حكمت آميز اين كتاب ، بلاغت على عليه السلام و ويژگى خطبه هاى آن حضرت ، مهم ترين علل و عوامل به وجود آورنده اين ويژگى ها در حضرت ، و ويژگى هاى كتاب ارزشمند نهج البلاغه و همچنين بلاغت و زيبايى هاى كلام آن حضرت ، با استناد به كتب تاريخى و ادبى ، از عمده ترين مطالب اين فصل اند .
در فصل دوم ، مهم ترين حكمت هاى منسوب به حضرت على عليه السلام را انتخاب و با استفاده از فرهنگ هاى لغت گوناگون ، به فارسىِ روان ترجمه كرده است . سپس اين حكمت ها


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
176

در فصل دوم ، به مرور مطالعاتى و نقّادى تحقيقات و منابعى كه در تاريخچه مطالعاتى آمده است پرداخته و نظرات سياسى علّامه طباطبايى رحمه اللهو نيز مفهوم سياست ، با توجّه به همتراز نمودن سياست با نيروى اطلاعاتى و تحقيقاتى را مورد بررسى قرار داده است .
وى در فصل سوم ، با توجّه به رهيافت يا رسش تحقيق ، كه پيمايشى است ، شروع كرده و با طرح تحقيق ـ كه نشان دهنده پرداختن به موضوع رساله است ـ به كمك مطالعه توصيفى ، مبتنى بر تحليل و تفسير و همچنين فنّ تحقيق ، كه كتاب خانه اى بوده ، ادامه داده و در نهايت ، به طرح تحليلى كه نمايانگر تحليل تربيت سياسى بر اساس نظريه مكتب اسلام است ، به پايان رسانده است .
در فصل چهارم ، با ارائه اطلاعات در زمينه تربيت و دامنه آن ، تربيت سياسى ، اهداف تربيت سياسى ، مراحل تربيت سياسى ، روش هاى تربيت سياسى ، عوامل رشد سياسى ، موانع رشد سياسى ، به تجزيه و تحليل اطلاعات پرداخته و ثابت نموده كه تربيت سياسى ، بخشى از تربيت براى زندگى است .
در فصل پنجم ، نتايج تحقيق را در پيشنهادات و توصيه هاى عملى و كاربردى بيان كرده است .

207 . ترجمه و تحقيق بخشى از كتاب «قواعد الحديث» ،

حسن داودى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران ، استاد راهنما : دكتر محمّد على مهدوى راد، استاد مشاور : دكتر مجيد معارف ، 1379 ، 135 ص.
اين نوشتار ، ترجمه و تحقيق بخشى از كتاب قواعد الحديث ، به قلم محى الدين الموسوى الغريفى است .
ترجمه ، داراى سه فصل ، مقدمه مؤلف و پيش گفتار مترجم است :
در مقدمه ، مؤلف به بيان موضوع ، جايگاه و نحوه استفاده از حديث و اقسام آن ، مصادر تشريع احكام اسلام ، و اختلافات فقها در حجيت اخبار ، پرداخته است .
فصل اوّل ، با عنوان تقسيم حديث ، قديم و جديد بودن آن ، درستى يا نادرستى اين تقسيم ، دلايل پذيرش تقسيم حديث و عدم پذيرش آن نزد اخباريان و ديگران ، تعريف انواع حديث و چگونگى اثبات عدالت راوى را بيان كرده است .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334575
صفحه از 407
پرینت  ارسال به