سؤالاتى است كه ذهن نگارنده را به تدوين اين تحقيق مشغول داشته است .
وى ، تحقيق خود را در هفت بخش ـ كه هر بخش نيز شامل فصولى است ـ تنظيم نموده است :
بخش اوّل ، شامل بررسى دو واژه «بلا» و «فتنه» ، از نظر معانى لغوى و اصطلاحى است.
بخش دوم ، با عنوان سنّت هاى الهى در جوامع بشرى ، اسلام و قوانين اجتماعى و ويژگى هاى سنن الهى را مورد بررسى قرار داده است .
در بخش سوم ، سنّت ابتلا از ديدگاه قرآن و حديث و رابطه آن با ساير سنن الهى را ، مورد بررسى قرار داده است .
بخش چهارم ، با عنوان حكمت آزمايش انسان ها ، شامل هشت فصل است ، كه در آن انگيزه هاى خداوند از آزمايش بشر را بررسى كرده ، و موارد مختلف را به استناد آيات قرآن ، مطرح كرده است .
بخش پنجم ، سنّت ابتلا در جوامع پيشين را مورد بحث قرار داده ، و در سه فصل به بررسى آزمون ها در زندگى اقوام گذشته ، و آزمايش انبياى الهى و ملائكه پرداخته است .
در بخش ششم ، به انواع آزمايش هاى الهى و وسايل آن اشاره نموده ، و در چهارده فصل اين عوامل را مطرح كرده ، و با استمداد از آيات و احاديث به تحليل آنها پرداخته است .
بخش هفتم ، با عنوان جستجوى موفقيت و تعالى در سايه بلايا ، شامل نتيجه گيرى از كلّ بحث است .
12 . ابتلا از ديدگاه قرآن و سنّت ،
مجتبى بيگلرى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده علوم انسانى دانشگاه تربيت مدرس ، استاد راهنما : دكتر احمد احمدى ، 251 ص .
اين تحقيق ، گامى است در جهت ابهام زدايى و پاسخ به سؤالات بسيارى ، كه معمولاً در مورد فلسفه ابتلا ، علم ازلى خداوند و ابتلا ، عدل خداوند و ابتلا و غير اينها مطرح مى شود .
نگارنده ، نخست با گشودن يك مدخل در نوشتار خود ، ضمن تصريح به اين كه امر ابتلا از ناحيه خداوند ، قانونى حتمى و ثابت است ، به اين مطلب اشاره دارد كه ابتلا ، قانونى عمومى است و مختصّ فرد يا افراد خاص يا زمان خاصّى نيست و اين كه ابتلاى خداوند ، براى استعلام و يادگيرى و ارتفاع جهل و نادانى نيست ، بلكه از آن جهت