19
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

سؤالاتى است كه ذهن نگارنده را به تدوين اين تحقيق مشغول داشته است .
وى ، تحقيق خود را در هفت بخش ـ كه هر بخش نيز شامل فصولى است ـ تنظيم نموده است :
بخش اوّل ، شامل بررسى دو واژه «بلا» و «فتنه» ، از نظر معانى لغوى و اصطلاحى است.
بخش دوم ، با عنوان سنّت هاى الهى در جوامع بشرى ، اسلام و قوانين اجتماعى و ويژگى هاى سنن الهى را مورد بررسى قرار داده است .
در بخش سوم ، سنّت ابتلا از ديدگاه قرآن و حديث و رابطه آن با ساير سنن الهى را ، مورد بررسى قرار داده است .
بخش چهارم ، با عنوان حكمت آزمايش انسان ها ، شامل هشت فصل است ، كه در آن انگيزه هاى خداوند از آزمايش بشر را بررسى كرده ، و موارد مختلف را به استناد آيات قرآن ، مطرح كرده است .
بخش پنجم ، سنّت ابتلا در جوامع پيشين را مورد بحث قرار داده ، و در سه فصل به بررسى آزمون ها در زندگى اقوام گذشته ، و آزمايش انبياى الهى و ملائكه پرداخته است .
در بخش ششم ، به انواع آزمايش هاى الهى و وسايل آن اشاره نموده ، و در چهارده فصل اين عوامل را مطرح كرده ، و با استمداد از آيات و احاديث به تحليل آنها پرداخته است .
بخش هفتم ، با عنوان جستجوى موفقيت و تعالى در سايه بلايا ، شامل نتيجه گيرى از كلّ بحث است .

12 . ابتلا از ديدگاه قرآن و سنّت ،

مجتبى بيگلرى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده علوم انسانى دانشگاه تربيت مدرس ، استاد راهنما : دكتر احمد احمدى ، 251 ص .
اين تحقيق ، گامى است در جهت ابهام زدايى و پاسخ به سؤالات بسيارى ، كه معمولاً در مورد فلسفه ابتلا ، علم ازلى خداوند و ابتلا ، عدل خداوند و ابتلا و غير اينها مطرح مى شود .
نگارنده ، نخست با گشودن يك مدخل در نوشتار خود ، ضمن تصريح به اين كه امر ابتلا از ناحيه خداوند ، قانونى حتمى و ثابت است ، به اين مطلب اشاره دارد كه ابتلا ، قانونى عمومى است و مختصّ فرد يا افراد خاص يا زمان خاصّى نيست و اين كه ابتلاى خداوند ، براى استعلام و يادگيرى و ارتفاع جهل و نادانى نيست ، بلكه از آن جهت


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
18

10 . آفرينش از ديدگاه قرآن و حديث ،

محمّد على حسين زاده ، كارشناسى ارشد معارف اسلامى ، دانشگاه آزاد اسلامى تهران ، استاد راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، 205 ص ، دست نويس .
انسان و ساير موجودات ، چگونه ، از كجا و براى چه به وجود آمده اند؟ چه كسى لباس زيباى هستى را بر تن آنان آراسته؟ اينها و پرسش هايى از اين دست ، نخستين سؤال هاى ذهنى بشر است ، كه در اين پايان نامه به آنها پرداخته شده است .
نگارنده ، بحث خود را با مقدمه اى آغاز نموده كه در آن ، موضوع خلقت ، در اديان و مذاهب مختلف كاويده شده است . در اين مقدمه ، به روايتى كهن از عهد سومرى ها اشاره شده ، كه بر اين عقيده بوده اند كه نظم و ترتيبِ فعلى جهان ، حاصل نبرد و جدالى است كه بين اژدهاى درياى ظلمت و پيكرهاى آشفته و طوفانى ، با خدايان نور و آلهه نظم و آرامش به وجود آمده بود ، و يا پيدايش چهار فصل ، در مصر قديم ، به اين شكل بوده كه «ايشتر» ، در طلب عاشق دلداده خود ، به سرزمين «حاوس» فرود آمد ، و چون بين خدايان ، درگيرى صورت گرفت ، چهار فصل پديد آمد .
اين پايان نامه ، از فصل بندى و تبويب موضوعات و عناوين بى بهره است و نگارنده ، فقط به ذكر عناوين بحث و بيان شاهد و مثال از آيات و روايات بسنده نموده است. شكل كلّىِ پايان نامه ، بر معيارِ تقديمِ بررسى آيات و سپس روايات استوار است ؛ امّا نويسنده ، در لا به لاى استدلال بر اصل بحث ، اشاراتى نيز به تقديم و تأخير آفرينش موجودات كرده و با استناد به آيات و روايات ، اين مطلب را روشن ساخته است .
عناوين عمومى و كلّى اين پايان نامه عبارت اند از : خلقت آسمان و زمين ، خلقت ملائك ، خلقت آدم و حوّا ، خلقت بنى آدم ، خلقت چهار فصل ، خلقت حيوانات ، پيشگويى وسايل نقليه ماشينى در قرآن ، جانداران در كرات ديگر ، زوج بودن مخلوقات ، هدف از آفرينش ، بحث خلق و امر .

11 . ابتلا از ديدگاه قرآن و حديث ،

زيبا كاظميان ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد تهران شمال) ، استاد راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، استاد مشاور : دكتر على مهدى زاده ، 149 ص .
بلا و ابتلا چه رابطه اى با زندگى بشر دارد؟ آيا يك سنّت الهى است؟ آيا اين سنّت ، به امت اسلامى اختصاص دارد يا در امم سابق هم بوده؟ فرق آن با فتنه در چيست؟ اينها،

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334597
صفحه از 407
پرینت  ارسال به