187
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

متصوفه ، تفاسير فقها ، تفاسير محدّثان و اخباريان ، تفاسير علمى و تفاسير ادبى ، را نيز بررسى نموده است .
فصل دوم ، در باره تاريخ پيدايش و تطور تفسير اثرى قرآن كريم است . در اين فصل ، نگارنده نخست مصادر و منابع تفسير در عصر صحابه را كه عبارت است از قرآن كريم ، وجود مقدس پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ، اهل كتاب از يهود و نصارى ، اجتهاد و قوه استنباط ، بيان كرده و سپس ، در باره ارزش تفسير صحابه ، موقعيت تفسير در عصر تابعين ، مكاتب تفسيرى عصر تابعين در مكه و مدينه و عراق ، مصادر تفسير در عصر تابعين ، و مفسّران مشهور در اين عصر را توضيح داده است .
در فصل سوم ، در باره تفسير اثرى شيعه و تطور آن بحث مى كند ، و با عناوينى چون تفسير اثرى شيعه و رد مخالفان ، جايگاه كتاب و سنّت ، تعارض كتاب و سنّت ، به شمارش برخى از تفاسير مهم شيعه در ادوار مختلف مى پردازد .
در فصل چهارم ، به ويژگى هاى تفسير اثرى شيعه پرداخته و مهم ترين ويژگى اين تفسير را اعلميت و اهليت معصومان عليهم السلام در درك و فهم قرآن مى داند .
در فصل پنجم ، به بررسى آسيب شناسى تفسير اثرىِ شيعه پرداخته و ورود احاديث مجعول در احاديث شيعه را از مهم ترين عوامل آسيب پذيرى تفسير اثرى شيعه مى داند .
و سرانجام ، در فصل ششم ، معرفى اجمالىِ از اهم تفاسير اثرى را نقل كرده و اقوال بزرگان را در اين زمينه توضيح داده است .

219 . تفكرات اجتماعى (ديدگاه هاى جامعه شناختى) على عليه السلام در «نهج البلاغه» ،

ولى اللّه برزگر ، كارشناسى ارشد پيوسته معارف اسلامى و تبليغ ، دانشگاه امام صادق عليه السلام ، استاد راهنما : دكتر محمّد جواد يوسفيان ، استاد مشاور : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، 1369 ، 577 ص .
بررسى انديشه ها و نظريات متفكران علوم اجتماعى ، بالاخص جامعه شناسان و فيلسوفان اجتماعى ، و مقايسه آن با آراى اجتماعى و جامعه شناختى حضرت على عليه السلام در نهج البلاغه و همچنين بررسى انديشه هاى امام عليه السلام در موضوعات مورد نظر ، در ساير كتاب ها نظير نهج السعادة فى مستدرك نهج البلاغه ، غررالحكم و دررالكلم و ساير منابع در اين زمينه ، جهت دفع اشكالات احتمالى ، موضوع مورد بحث نگارنده در اين پايان نامه است .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
186

فصل دوم ، به معرفى منابع موجود و مورد استفاده اشاره دارد ؛ كتاب هايى از قبيل البرهان فى علوم القرآن ، الإتقان فى علوم القرآن ، التفسير و المفسّرون ، تاريخ تفسير ، علوم القرآن و طبقات مفسّران شيعه .
در فصل سوم ، روش تحقيق ، طرح تحقيق ، فن تحقيق و طرح تحليلى مسئله را بيان مى كند.
فصل چهارم ، مربوط به ارائه و تجزيه و تحليل اطلاعات است . بررسى تفسير قرآن در عهد رسول خدا ، فهم صحابه از قرآن ، احتجاج اصحاب پيامبر به تفسير قرآن ، پيامبر و تفسير قرآن ، حدود آيات تفسير شده توسط رسول خدا ، رأى سيّد محمّد باقر حكيم در مسئله ، ويژگى هاى تفسير در عهد رسول خدا ، جنبه هاى گوناگون تفسير نبوى و وجوه مختلف تبيين سنّت از قرآن ، جايگاه اهل بيت عليهم السلام در تفسير قرآن ، تفسير قرآن در ميان صحابه ، معرفى پيشگامان تفسير در ميان صحابه ، از مباحث مطرح شده است .
فصل پنجم ، در باره استنتاجات بحث است كه نگارنده ، به دنبال طرح و بررسى اطلاعات و گزارش هاى مربوط به تاريخ تفسير قرآن كريم در عهد رسول خدا و صحابه ، پنج نتيجه كلّى از بحث را ارائه مى كند و در پايان نيز توصيه هايى در اين زمينه دارد.

218 . تفسير مأثور و بررسى تطور آن با تكيه بر تفاسير اثرى شيعه ،

سعيد چراغلو ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه امام صادق عليه السلام ، استاد راهنما : دكتر كامران ايزدى مباركه ، استاد مشاور : دكتر عباس نقيئى ، 1379 ، 179 ص .
پاسخ به اين سؤال ها كه دلايل صحّت و مشروعيت تفسير اثرى شيعه چيست؟ آيا تفسير ، مخالفانى دارد؟ چه انتقاداتى براين روش شده است؟ اهم تفاسير اثرى شيعه چيست؟ مطالب اين پايان نامه را تشكيل مى دهد .
اين پايان نامه از يك مقدمه و شش فصل تشكيل يافته است :
در فصل اوّل ، ضمن توضيح «تفسير» در لغت و اصطلاح ، استعمال لفظ «تفسير» در قرآن و حديث و علوم ديگر را شرح داده است . نياز به تفسير و شرافت آن ، معنى «اثر» در لغت و اصطلاح ، شرح منابع تفسيرى و بيان اختلاف نظرهايى كه در اين زمينه وجود دارد ، انواع تفاسير از نظر روش هاى تفسيرى ، توضيح تفاسير غير اثرى (تفاسير ذوقى و سليقه اى و تفسير به رأى) ، تفاسير مذهبى ، تفاسير متكلمان ، تفاسير فلاسفه ، تفاسير

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334530
صفحه از 407
پرینت  ارسال به