21
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

مشاور : دكتر احمد عابدى ، 1383 ، 248ص .
اين رساله ، درپاسخ به دو سؤال اساسى نگاشته شده است : دوران زندگانى ابن تيميه چگونه بود؟ آيا ابن تيميه ، در برخورد با حديث روشى منصفانه داشت؟
نگارنده ، پاسخ به اين دو سؤال را در پنج فصل پايان نامه اش بررسى نموده است :
در فصل اوّل ، زندگى و برخى از خصوصيات شخصيت ابن تيميه را معرفى كرده است . در فصل دوم ، قوانين و قواعد كلّى را ، كه ابن تيميه در علم حديث به آنها اعتماد مى كرد ، بيان كرده است .
در فصل سوم ، به روش علمى ابن تيميه در حديث ، از نظر متن و سند اشاره كرده ، كه روشى گزينشى است . مثلاً وى ، گاهى حديثى را كه با مبنايش مخالف است ، تضعيف مى كند و در برخى موارد ، نص حديث را نقل نمى كند. گاهى هم به احاديثى اعتماد مى كند كه سندهاى ضعيفى دارند ، بدون اين كه به اين ضعف ها اشاره اى داشته باشد .
فصل چهارم ، در باب روش برخورد ابن تيميه با احاديث مجعول و به اصطلاح اسرائيلى است .
در فصل پنجم ، به اعتقاد و روش ابن تيميه در باب فضائل اهل بيت عليهم السلام پرداخته است .

15 . اثرات فردى و اجتماعى روزه در قرآن و حديث ،

افسانه مجاورى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد تهران شمال) ، استاد راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، استاد مشاور : دكتر على مهدى زاده ، 1378 ، 137 ص .
نگارنده ، در اين رساله سعى نموده روزه از ديدگاه شارع مقدس و ائمه معصومان عليهم السلام را ، با زبانى ساده و روان مورد بحث قرار دهد. همچنين ، به بررسى فلسفه روزه و فوايد آن از نظر علمى ، بهداشتى ، و آثار فردى و اجتماعى آن پرداخته است .
وى ، اين پايان نامه را در پنج فصل تدوين نموده است :
فصل اوّل را به معناى لغوى و اصطلاحى «روزه» اختصاص داده است .
در فصل دوم ، روزه را از نظر فقهى مورد بحث و بررسى قرار مى دهد .
در فصل سوم، در باره سابقه روزه در امم گذشته، صحبت به ميان آورده است.
فصل چهارم را به اهمّيّت روزه از نظر بهداشتى وپزشكى مختص گردانده است.
در فصل پنجم ، به بحث در باره اهمّيّت روزه در سازندگى شخصيت روحى و معنوى ، و فوايد آن و آثار فردى و اجتماعى مترتب بر آن مى پردازد .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
20

انسان ها را مى آزمايد ، تا صفات درونى شان به منصه ظهور برسد .
پايان نامه ، از پنج فصل و هر فصل از بخش هايى تشكيل شده است :
فصل اوّل ، در باره معناى لغوى و اصطلاحى و بررسى لغات مترادف و متشابه «ابتلا»ست .
در فصل دوم ، قانونى بودن اين سنت الهى و وسايل و ابزارهاى آن مورد بحث قرار گرفته است. در بخش دوم اين فصل ، نگارنده ، اجراى اين سنّت الهى را ، از انحصار در حوادث سخت و ناگوار خارج دانسته ، بر اين عقيده است كه بشر ، از راه هاى ديگر نيز مورد ابتلا قرار مى گيرد .
فصل سوم ، در بيان عموميت ابتلا (ابتلاى انبيا و مؤمنان) و شدّت ابتلاى مؤمن و چگونگى ابتلا در اقوام و امّت هاى پيشين است .
فصل چهارم ، در باره رابطه ابتلا و علم خداوند و رابطه آن با اختيارات بشرى است.
در فصل پنجم نيز، عكس العمل مردم در برابر امتحانات خداوند و صبر بر ابتلا و اهمّيّت آن و نقش ابتلا در تكامل انسان، از ديد آيات و روايات، بررسى شده است.

13 . ابليس در قرآن و روايات ،

صغرى رادمهر ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى كرج ، استاد راهنما : دكتر ابوالقاسم امامى ، استاد مشاور : دكتر ولى كامرانى ، 1376 ، 105 ص .
آيا ابليس از جنس فرشتگان بود؟ آيا ابليس در اصل ، كافر و منافق بود يا مؤمن؟ خداوند تا چه زمان به ابليس مهلت داد و چرا؟ ابليس از چه راه هايى انسان را گمراه مى كند؟ آيا ابليس مى تواند بندگان مخلص خدا را گمراه كند؟ پاسخ اين پرسش ها مطالب اين پايان نامه است . نگارنده ، در اين پژوهش سعى نموده است به جستارهايى مربوط به ابليس ، در فصل هاى معينى بپردازد ، و آنها را در پرتو آيات قرآن كريم و احاديث شريف روشن نمايد ؛ از جمله : معانى لغوى و اصطلاحى واژه «ابليس» ، جن يا ملك بودن ابليس ، ابليس و سركشى ، ابليس و آدم و حوّا ، كفر يا ايمان ابليس ، فلسفه مهلت ابليس و شيوه هاى ابليس در گمراه كردن انسان .

14 . ابن تيميه و منهجه فى الحديث (دراسة نقدية) ،

سعيد حمّاد ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين ، استاد راهنما : دكتر فتح اللّه نجارزادگان ، استاد

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334538
صفحه از 407
پرینت  ارسال به