203
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

اين رساله ، شمه اى از مناقب بى شمار آن حضرت ، و قطره اى از درياى بى كران فضايلش ، از روايات موثق و احاديث متواتر و آيات قرآن مجيد است . روش نگارنده در بررسى و تحقيق در باره جايگاه و منزلت حضرت از ديدگاه اهل سنّت ، يك روش تاريخى است . از آن جا كه جريان هاى مربوط به زندگى آن حضرت ، در روايات و احاديث ، واضح و با صراحت بيشتر بيان شده است ، در بخش اوّل ، ابتدا به كتب روايى و منابع دسته اوّل مراجعه نموده و احاديثى را كه به طور مستقيم و غيرمستقيم مربوط به حضرت زهرا عليهاالسلام مى شده جمع آورى كرده و سپس ، آنها را با رعايتِ ترتيب مراحل مختلف زندگى آن حضرت ، دسته بندى و فصول و مباحث تحقيق را بر اساس آن تنظيم كرده است .
در مرحله بعد ، احاديث را ، جداگانه ، معنا كرده و توضيحات لازم را داده و در ضمن آن ، به كتب شيعه نيز مراجعه نموده تا نظرات و اقوال را مقايسه و موارد تشابه و اختلافات آن را بررسى نمايد . وى ، در مواردى كه ضرورت احساس كرده ، با توجّه به سند تاريخى محكم ، نقدى بر نظرات داده است .
در مرحله سوم ، با مراجعه به آيات قرآن ، آن سرى از آياتى كه در شأن و منزلت حضرت زهرا عليهاالسلامبود فيش بردارى كرده ، سپس به كتب تفسيرى بزرگان اهل تسنّن مراجعه ، مطالب آنها را جمع آورى نموده و از مجموع نظرات و اقوال آنها ، نظر نهايى و ثابتى اخذ كرده و در جايى كه با اقوال و نظراتى كه نيازمندِ نقد و ارزيابى بود رو به رو شده ، سعى كرده از كتب تفسيرى اهل تسنّن استفاده نمايد و در موارد خيلى اندك ، به كتب تفسيرى شيعه نيز مراجعه كرده است .

239 . جايگاه و نقش اهل بيت عليهم السلام در «صحيفه سجاديه» ،

نسرين جمالپور مطلق ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران ، استاد راهنما : دكتر محمّد على مهدوى راد ، استاد مشاور : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، 1382 ، 306 ص .
ابعاد شخصيت امامان عليهم السلام ، جايگاه و نقش آنان از ديد صحيفه سجاديه چگونه است؟ امام سجاد عليه السلام با چه هدفى به انشاى دعا پرداخته است؟ محتواى صحيفه چه پيوندى با جريان هاى حاكم داشته است؟ پاسخ اينها و بعضى پرسش هاى ديگر در باب امامت ، تشكيل دهنده مطالب اين رساله است .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
202

بررسى محتوايى صحيح مسلم (افراد مطرح شده در كتاب الفضائل)، نسبت هاى دروغ به رسول اللّه صلى الله عليه و آله ، مناقب اهل بيت عليهم السلام ، نسبت هاى دروغ به اهل بيت عليهم السلام ، روايات تأثيرگذار در فقه اهل تسنّن ، بررسى ارزش و جايگاه واقعى صحيح مسلم .

237 . جايگاه وصى از ديدگاه كتاب و سنّت و ادب ،

امين اللّه جعفرى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : آية اللّه محمّد هادى معرفت ، استاد مشاور : حجة الاسلام احمد عابدى ، 1378 ، 89 ص .
بررسى جايگاه وصى در بُعد عمومى و ريشه يابى و اثبات وصايت (امامت) براى امير مؤمنان ، على عليه السلام ، از موضوعات مطرح شده و اصلى در اين پايان نامه است . نگارنده ، در اين رساله ضمن توضيح معناى وصى و وصايت به معناى عام خود ، با بررسى احاديث وصايت و خلافت كه بر زبان پيامبر صلى الله عليه و آله در باره حضرت على عليه السلام جارى شده بود ، شبهه انتزاع معانى مختلف از حديث انذار و حديث غدير را دفع ، و خلافت بلافصل حضرت على عليه السلام را اثبات مى نمايد .
نگارنده ، در بخش اوّل ، پس از ذكر كلّياتى در معناى لغوى و اصطلاحى «وصى» ، به سير تاريخى وصايت در انبياى گذشته ، همراه با ذكر چندتن از اوصيا پرداخته ، و آن را موضوعى مهم و امرى تأكيدكننده بر امر وصايت مى داند .
در بخش دوم ، به ذكر وصى در آينه روايات اشاره نموده ، كه شروع وصايت را از دعوت خويشاوندان به اثبات مى رساند ، و اوج ابلاغ وصايت را در غدير خم مى داند . سپس ، به ذكر رواياتى از كتب شيعه و اهل سنّت پرداخته و احتجاج معصومان عليهم السلام و صحابه و تابعان در امر وصايت را ، در گفتارى چند آورده است .
در بخش سوم ، به جايگاه وصى در آينه تاريخ و ادب اشاره نموده ، و به ذكر اشعارى در حماسه هاى جنگ جمل و صفين و تنى چند از شاعران اهل بيت عليهم السلام اكتفا كرده است .
در بخش چهارم ، به نقد تحريف حديثِ وصايت و رد شبهات موجود در اين امر پرداخته است .

238 . جايگاه و منزلت حضرت زهرا عليهاالسلام از ديدگاه اهل سنّت ،

مهناز شعبان پور ، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى ، مركز تربيت مدرس حوزه علميه قم ، استاد راهنما : دكتر صادق آيينه وند ، استاد مشاور : دكتر احمد بهشتى ، 1373 ، 235ص .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 335186
صفحه از 407
پرینت  ارسال به