215
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

در يك تقسيم بندى مختصر نيز حكومت هاى گذشته را به چهار گروه تقسيم نموده و پس از اين تقسيم بندى ، نيز مجملى از حكومتى تئوكراسى و اقسام چهارگانه آن را شرح داده ، سپس ، واژه «دموكراسى» و انواع دموكراسى هاى موجود در دنيا را مورد نقد و بررسى قرار داده است .

253 . حلم و بردبارى در قرآن و روايات و اثرات آن بر جامعه ،

معصومه نظرى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى اراك ، استاد راهنما : حجة الاسلام محمّد رضا آشتيانى ، استاد مشاور : حجة الاسلام حسين كريمى ، 1379 ، 183 ص.
محقق ، در تحقيق خود مى خواهد با توجّه به رواياتِ حلم ، بررسى كند كه بردبار چه كسى است و بردبارى يعنى چه؟ حلم چه آثار و نتايجى دارد؟ بردبارىِ ناپسند در چه مواقعى است و موانع حلم چه چيزهايى هستند؟ و با وجود اين دو صفت ، تا چه ميزان بناى خانواده مستحكم خواهد شد؟
اين رساله از پنج فصل تشكيل يافته :
در فصل اوّل ، پس از ذكر مقدمه ، چند منبع مورد بررسى قرار گرفته و در قسمت بعد ، مسئله تحقيق بيان مى شود . سپس ، پرسش هاى تحقيقاتى و اهداف و اهمّيّت مطالعاتى روشن مى گردد ، و در پايان اين فصل ، نگارنده اصطلاحات مسئله را تعريف كرده است .
در فصل دوم ، چهار منبع با عنوان مرور مطالعاتى ، مورد نقد و بررسى قرار گرفته است .
در فصل سوم ، رسش تحقيق و طرح فن آن مشخص شده و سپس در قسمت تحليلى ، اصول و موازين تحقيق روشن گرديده است.
فصل چهارم ، به ارائه و تجزيه و تحليل اطلاعات پيرامون پنج پرسش تحقيقاتىِ مطرح شده اختصاص يافته ، كه در آن پنج بخش وجود دارد : معناى حلم ، حلم خداوند متعال ، بردبارى انبيا و ائمه عليهم السلام ، حلم مردم ، اهمّيّت و آثار حلم در روايات ، آثار و نقش حلم در سلامت جامعه و فرد ، مطرح شده و پيرامون هر يك ، مباحثى را با ذكر مثال هايى از آيات و روايات و نظر انديشمندان بيان نموده است .
فصل پنجم ، بيان به استنتاج از مباحث فصل چهارم و ارائه توصيه ها ، اختصاص يافته است.


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
214

252 . حكومت در «نهج البلاغه» ،

سيّد سجاد ايزدهى ، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى ، مركز تربيت مدرس دانشگاه قم ، استاد راهنما : آية اللّه دكتر احمد بهشتى ، استاد مشاور : آية اللّه معرفت ، 1380 ، 231 ص .
پاسخ اين پرسش كه چه كسى حق و صلاحيت حكمرانى بر جوامع انسانى را داراست؟ هدف نگارنده در اين تحقيق را تشكيل مى دهد .
اين رساله از يك مقدمه و يازده بخش تشكيل شده است :
نخست ، در مقدمه مسائلى از قبيل طرح اصل مسئله تحقيق و موضوع تحقيق و بستر تحقيق را مطرح نموده است .
در ابتداى رساله ، تعاريف متعددى از واژه «حكومت» ارائه كرده و سپس ، معناى مورد نظر از اين واژه را تبيين نموده ، تا در ميان معانى مختلف ، محور ثابتى براى بحث داشته و از مغالطه در بحث به دور باشد .
در قسمت بعد ، در صدد اثبات ضرورت اجتماعى حكومت برآمده و اين كه حكومت ، فقط به عنوان يك گزاره مطلوب در اجتماع محسوب نمى شود . وى ، در آغاز يك استدلال عقلى بر اين قضيه آورده و سپس ، رواياتى از امير مؤمنان عليه السلام را مورد استفاده قرار داده كه در آنها ، ضرورت حكومت در جامعه براى از بين رفتن هرج و مرج مورد تأكيد قرار گرفته است .
در بحث دلائل ضرورت حاكميت الهى ، ابتدا در بخش حاكميت در جعل قانون ، خداوند را تنها قانون گذارى دانسته كه ويژگى هاى منحصر به فردى در قانون گذارى دارد . در بخش حاكميت در اوامر و نواهى نيز به اين نكته پرداخته كه امر نيز فقط بر عهده خداوند است ؛ زيرا حاكميت ، حق كسى است كه آگاه به مصالح فرد و جامعه بوده ، مسير كمال آنها را بشناسد و ضمن به دور بودن از هرگونه حب و بغض و خودخواهى ، بتواند كشتى هدايت و كمال بشرى را به ساحل نجات و هدايت برساند، و اين مطلب را به وسيله آيات و روايات نهج البلاغه اثبات نموده است .
مبحث بعد ، پاسخ به اين پرسش است كه آيا اين حاكميت با حاكميت مردم در تضاد است يا در طول آن قرار دارد؟ وى ، در پاسخ مى نويسد : «تضادى بين دو حاكميت وجود ندارد و اين دو در امتداد يكديگرند ؛ البته خداوند بشر را طورى خلق كرده كه داراى نيروى اراده و اختيار باشد و اگر با اختيار خود ، به حاكميت الهى تن در دهد ، به راه صواب مى رود و گر نه ، در ورطه هلاك و نابودى قرار مى گيرد.

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334568
صفحه از 407
پرینت  ارسال به