217
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

خدا ، از ديدگاه امام على عليه السلام در نهج البلاغه پرداخته است .
برهانى از براهين اثبات وجود خدا ، كه از طريق مطالعه خلقت موجودات و آيات آفاقى به اثبات خدا پرداخته ، برهان هدايت و راهيابى موجودات به سوى هدفشان ، برهان حدوث و شواهدى كه در نهج البلاغه با تقريرهاى مختلف وجود دارد ، را مورد بحث قرار داده و در پايان ، از راه درون و مطالعه در نفس و حالاتى كه در نفس انسان ، از فسخ و نقض نيّت ها حاصل مى شود ، استدلال به وجود خدا نموده ، و سپس ، به سه راه ديگر بر وجود و شناخت خداوند در كلام اختصاصى حضرت على عليه السلام ـ كه از طريق مطالعه در حالات روحى و روانى انسان حاصل مى شود ـ اشاره كرده است .
در نهايت ، بر خلافت بقيه برهان ها و راه هاى اثبات وجود خدا ، كه از مقدمات غيرعقلى استفاده كرده ، به برهان امكان و وجوب پرداخته و در آن ، با مقدمات عقلى ، خداوندِ واجب الوجود را اثبات كرده است .

256 . خِردگرايى در «نهج البلاغه» ،

على محمّد خادمى سيّد بنادكى ، كارشناسى ارشد قرآن و حديث ، دانشگاه امام صادق عليه السلام ، استاد راهنما : دكتر احمد پاكتچى ، استاد مشاور : دكتر كامران ايزدى مباركه ، 1378 ، 151 ص .
شناسايى زمينه هاى خردورزى و توضيح و بسط آن ، محور اساسى بحث در اين تحقيق است . نگارنده ، در پژوهش علاوه بر بحث در باره كارآيى عقل در شناخت خدا ـ به عنوان يكى از محورى ترين اعتقادات دينى ـ به بررسى ديدگاه نهج البلاغه در زمينه همسويى و همسازى تعقل و تدين پرداخته ، و در واقع تلاشى براى اثبات اين سخن دارد كه دين ، پيروانى مى خواهد خردمدار و انديشمند . از مهم ترين مباحث مطرح شده در اين پايان نامه ، بررسى و تحليل برخوردهاى خردگرايانه در نهج البلاغه و تأكيد بر كاربردى بودن و استفاده بهينه از نيروى عقل در نيل به يك زندگى سعادتمندانه و خردمندانه است .
اين پايان نامه از يك مقدمه و سه بخش فراهم آمده است :
نگارنده ، در مقدمه پس از توضيح روش تحقيق ، به تشريح كلّياتى پيرامون بحث پرداخته ، سپس «خرد» و «عقل» را از نظر لغت و اصطلاح معنا نموده ، و جايگاه عقل را در منابع اسلامى تبيين كرده است .
در بخش اوّل ، سخن در باره زمينه هاى خردورزى و خردگرايى در نهج البلاغه به ميان


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
216

254 . خداشناسى در «صحيفه سجاديه» ،

احسان استحقاقى ، كارشناسى ارشد الهيات (گرايش فلسفه وكلام اسلامى) ، دانشگاه امام صادق عليه السلام ، استاد راهنما : دكتر حسين هوشنگى ، استاد مشاور : آية اللّه ابو القاسم خزعلى ، 1380 ، 112ص .
سعى نگارنده در اين رساله ، بر اين بوده تا رويكرد امام سجاد عليه السلام در صحيفه سجاديه ، خداشناسى را مورد بررسى قرار دهد . وى ، رساله خود را با ترتيب منطقى تنظيم نموده است .
اين پايان نامه ، علاوه بر قسمت كلّيات ، مشتمل بر دو فصل ديگر است كه هر فصل ، شامل بخش هاى متعددى است : برخى از اين دعاها ، بيانگر توحيد و صفات الهى است كه در فصل اوّل بدان پرداخته است. توحيد ، به نظرى(ذاتى ، صفاتى ، افعالى) و عملى تقسيم مى شود و صفات الهى هم شامل علم ، اراده ، قدرت ، حيات و بى نيازى است. تقسيمات توحيد و صفات الهى نيز با بيان هايى عارفانه ، در ميان ادعيه صحيفه سجاديه گنجانده است .
در فصل دوم اين نوشتار ، به ارتباط متقابل انسان و خدا پرداخته است. با بيان اين ارتباط ، اثبات كرده كه طرح مسئله خدا در صحيفه سجاديه ، با طرح آن در كتب فلسفى تفاوت هايى دارد .

255 . خداشناسى در «نهج البلاغه» ،

حسن سراج زاده ، كارشناسى ارشد مدرسى الهيات و معارف اسلامى ، مركز تربيت مدرس دانشگاه قم ، استاد راهنما : دكتر احمد بهشتى ، استاد مشاور : استاد احمد عابدى ، 1379 ، 231ص .
بحث در ذات و صفات و افعال حق ـ تعالى ـ ، در نهج البلاغه ، بسيار پردامنه و عميق مطرح شده است ، ولى آنچه نگارنده در اين تحقيق مورد توجّه قرار داده ، بحثى در باره ذات حق ـ تعالى ـ است . وى ، كوشيده مباحثى را در باره اصل وجود خدا و ادله اثبات خدا را در دو بخش مطرح نمايد :
در بخش اوّل ـ كه داراى دو فصل است ـ به استدلال بر وجود خدا و حدود شناخت او اشاره دارد . امكان و وجود استدلال بر اصل وجود خدا ، حد توانايى انسان بر شناخت خدا و صفات او ، از مباحث اين بخش است .
در بخش دوم ـ كه مجموعا هفت فصل را شامل مى شود ـ به براهين و ادله اثبات وجود

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334566
صفحه از 407
پرینت  ارسال به