219
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

بخش ششم ، راجع به آثار و دنيا و آخرت است .
بخش هفتم ، در خصوص زمان بروز خسران است .
سرانجام ، در بخش هشتم راه هاى جلوگيرى از خسران ، شامل ايمان و عمل صالح و تواصى به حق و تواصى به صبر ، بررسى شده است .

258 . خشم و غضب و آثار سوء آن از ديدگاه قرآن و حديث ،

حسين على پوريگانه ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد تهران مركزى) ، استاد راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، استاد مشاور : على اكبر غفارى ، 1379 ، 162 ص .
آيا خشم ، ممدوح است يا مذموم؟ نسبت بين خشم و غضب چگونه است؟ نظر آيات و روايات در باره خشم خداوند چيست؟ غضب ، چه تبعات و مفاسدى دارد؟ راه هاى علاج خشم شديد چيست؟ اين موارد ، بحث هاى مطرح شده در اين پژوهش است .
اين مجموعه ، مشتمل بر هفت فصل است :
در فصل اوّل ، پس از بررسى معناى لغوى «خشم» و «غضب» و مترادف هاى آن ، به بيان تعاريف اصطلاحى غضب از ديدگاه علماى اخلاق پرداخته ، و سپس با توجّه به اين كه غضب ، سپاهى از شيطان است ، به ذم غضب در گفتار علماى اخلاق و اخبار و احاديث ، اشاره نموده است .
در فصل دوم ، ابتدا به بيان ماهيّت غضب و سپس ، به بحث افراط و تفريط و اعتدال در غضب ، و اختلاف مردم در اصل قوه غضب پرداخته است .
در فصل سوم ، عوامل و انگيزه هاى غضب ، و تفاوت غضب با شجاعت را بيان كرده ، و اسباب مهيج غضب از ديدگاه علماى اخلاق را توضيح داده است .
در فصل چهارم ، خشم پسنديده را بررسى كرده ، و نمونه هايى از خشم پيامبران ، امام على عليه السلام ، امام حسين عليه السلام ، و ساير بزرگان و ضرورت روا داشتن خشم به كفار را بيان كرده است .
در فصل پنجم ، مقدارى در باره خشم پروردگار ، و كسانى كه مورد غضب پروردگار قرار مى گيرند ، با استناد به آيات و روايات بحث نموده است .
فصل ششم را به بيان تبعات و مفاسد افراط در غضب اختصاص داده ، و به آثار خشم در نهج البلاغه و غرر الحكم پرداخته است .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
218

آورده ، و در بحثِ كارايى عقل در قلمرو شناخت خدا ، اثبات خداوند از راه عقل در نهج البلاغه را تشريح نموده است .
در بخش دوم ، به تحليل برخوردهاى خردگرايانه و فراخوانى به خردورزى در نهج البلاغه پرداخته است . در اين بخش ، بر آن است تا كارايى عقل را در صحنه زندگى بررسى نموده ، بيان كند كه نهج البلاغه در اين زمينه ، چگونه جايگاهى را براى نيروى عقل و خرد قايل است ، و نقش آن را در پهنه زندگى به چه سان ارزيابى مى نمايد .
در بخش سوم با عنوان آسيب شناسى تعقل (بررسى موانع رشد عقلانى در انسان) ، به اين پرسش ها پاسخ داده كه چرا بسيارى نمى توانند از نيروى عقل خويش استفاده صحيح كنند و با تفكر و تعقل ، حقيقت را بشناسند؟ چرا بسيارى ، واقعيت ها را وارونه مى نگرند؟ چرا از يك موضوعِ واحد ، برداشت هاى متناقض مى شود؟ چرا بسيارى نمى توانند براى خود تصميم بگيرند؟

257 . خسران از ديدگاه قرآن و حديث ،

اكرم ديّانى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استاد مشاور : دكتر ولى اللّه نقى پورفر ، 1380 ، ص 229 .
نگارنده رساله ، بر آن است كه با بررسى آيات قرآنى و روايات اهل بيت عليهم السلام ، مفهوم و ماهيّت و عوامل خسران ، ويژگى ها و صفات خاسران ، و راه هاى جلوگيرى از خسران را تبيين نمايد .
وى ، مطالب اين رساله را در هشت بخش تدوين نموده است :
بخش اوّل ، كلّياتى در باب خسران دو فصل است . بررسى معانى لغوى و اصطلاحى واژه «خسران» و ديدگاه هاى موجود در مورد خسران ، مطالب اين دو فصل است .
در بخش دوم ، به حوزه هاى خسران پرداخته ، كه شامل خسران نفس ، الگوها و مصاديق خسران در قرآن ، خسران خانواده ، خسران اجتماع ، و خسران دين است .
در بخش سوم ، تعابير گوناگون خسران در قرآن كريم را آورده است ، كه شامل خسران مبين ، خسران دنيا و آخرت ، و خسران حقيقى مى گردد .
بخش چهارم ، در مورد شناخت خاسران و ويژگى هاى آنان است ، كه از دو فصل تشكيل شده است : زيانكاران از ديدگاه قرآن و زيانكارترين مردم .
در بخش پنجم، از عوامل خسران بحث كرده، كه شامل عوامل درونى و بيرونى است.

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334561
صفحه از 407
پرینت  ارسال به