آورده ، و در بحثِ كارايى عقل در قلمرو شناخت خدا ، اثبات خداوند از راه عقل در نهج البلاغه را تشريح نموده است .
در بخش دوم ، به تحليل برخوردهاى خردگرايانه و فراخوانى به خردورزى در نهج البلاغه پرداخته است . در اين بخش ، بر آن است تا كارايى عقل را در صحنه زندگى بررسى نموده ، بيان كند كه نهج البلاغه در اين زمينه ، چگونه جايگاهى را براى نيروى عقل و خرد قايل است ، و نقش آن را در پهنه زندگى به چه سان ارزيابى مى نمايد .
در بخش سوم با عنوان آسيب شناسى تعقل (بررسى موانع رشد عقلانى در انسان) ، به اين پرسش ها پاسخ داده كه چرا بسيارى نمى توانند از نيروى عقل خويش استفاده صحيح كنند و با تفكر و تعقل ، حقيقت را بشناسند؟ چرا بسيارى ، واقعيت ها را وارونه مى نگرند؟ چرا از يك موضوعِ واحد ، برداشت هاى متناقض مى شود؟ چرا بسيارى نمى توانند براى خود تصميم بگيرند؟
257 . خسران از ديدگاه قرآن و حديث ،
اكرم ديّانى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استاد مشاور : دكتر ولى اللّه نقى پورفر ، 1380 ، ص 229 .
نگارنده رساله ، بر آن است كه با بررسى آيات قرآنى و روايات اهل بيت عليهم السلام ، مفهوم و ماهيّت و عوامل خسران ، ويژگى ها و صفات خاسران ، و راه هاى جلوگيرى از خسران را تبيين نمايد .
وى ، مطالب اين رساله را در هشت بخش تدوين نموده است :
بخش اوّل ، كلّياتى در باب خسران دو فصل است . بررسى معانى لغوى و اصطلاحى واژه «خسران» و ديدگاه هاى موجود در مورد خسران ، مطالب اين دو فصل است .
در بخش دوم ، به حوزه هاى خسران پرداخته ، كه شامل خسران نفس ، الگوها و مصاديق خسران در قرآن ، خسران خانواده ، خسران اجتماع ، و خسران دين است .
در بخش سوم ، تعابير گوناگون خسران در قرآن كريم را آورده است ، كه شامل خسران مبين ، خسران دنيا و آخرت ، و خسران حقيقى مى گردد .
بخش چهارم ، در مورد شناخت خاسران و ويژگى هاى آنان است ، كه از دو فصل تشكيل شده است : زيانكاران از ديدگاه قرآن و زيانكارترين مردم .
در بخش پنجم، از عوامل خسران بحث كرده، كه شامل عوامل درونى و بيرونى است.