265
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

شناخت هرچه بيشتر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از منبعى مطمئن و قابل اعتماد ، مانند نهج البلاغه ، از جمله مباحثى است كه نگارنده در صدد بيان آن است .
وى ، پژوهش خود را به سه فصل تقسيم نموده است :
در فصل اوّل ، با توجّه به اهمّيّت هدايت انسانى و نقش عمده پيامبران ، موضوع «پيامبرى در طول تاريخ» را از ديدگاه امام على عليه السلام بررسى مى كند . پس از بحث لزوم بعثت انبيا و بيان ديدگاه هاى مختلف در اين زمينه ، ديدگاه امام على عليه السلام را در اين باره متذكر مى شود . سپس ، با توضيح اين كه هدايت الهى ، مداوم و عمومى است ، اهداف بعثت پيامبران را توضيح داده و ضمن برشمردن ويژگى هاى پيامبران ، به بحث خاتميت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله پرداخته است .
در فصل دوم ، به منظور درك بهتر عظمت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و دين مبين اسلام ، با عنوان در آستانه ظهور ، زمان و مكان بعثت آخرين رسول خدا را در سه بخش ، از نظر فرهنگى ، اعتقادى و اجتماعى بررسى نموده و ضمن آن ، خصوصياتى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و دعوت ايشان را نيز روشن كرده است .
موضوع پژوهش وى در فصل سوم ، خصوصيتى ويژه دارد و آن ، بيان ويژگى هاى فراوانى از پيامبر صلى الله عليه و آله ، از قبل تولد تا دوره رسالت است ، كه با عنوان پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سيره و سنّت نبوى از ديدگاه علوى ، شكل گرفته است. در پايان اين فصل نيز بحثى را در باره درود و صلوات بر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مطرح كرده ، و نظر مفسّران را در مورد آيه صلوات در قرآن ، انواع صلوات و معانى آن ، خصوصيات شيفتگان پيامبر صلى الله عليه و آله يا اهل صلوات ، شايستگى هاى پيامبر صلى الله عليه و آله براى درود خداوندى و سرانجام ، اهمّيّت صلوات و نحوه آن را توضيح داده است .

314 . شناخت در «نهج البلاغه» ،

مصطفى عزيزى ، كارشناسى ارشد فلسفه و كلام اسلامى ، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه قم ، استاد راهنما : دكتر احمد عابدى ، استاد مشاور : حجة الاسلام سيّد احمد رضا شاهرخى ، 1381 ، 176ص .
اين رساله ، پژوهشى است پيرامون معرفت شناسى از ديدگاه نهج البلاغه ، و بررسى پاسخ به اين پرسش ها است : حقيقت شناخت از ديدگاه نهج البلاغه چيست؟ اقسام شناخت از ديدگاه نهج البلاغه چيست؟ قلمرو شناخت با تمام اقسامش چيست؟ ابزارهاى شناخت از ديدگاه نهج البلاغه كدام اند ؟ ملاك صدق و كذب در شناخت چيست؟


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
264

شفاعت ، از اهمّ مسائلى است كه در قرون متوالى ، دستخوش تطوّرات و انحرافات فراوان گشته است. در نهايت ، همه فِرق مختلف اسلامى ، به نوعى آن را پذيرفته اند ، اما هريك عقايد ديگرى را نادرست دانسته و آنان را كافر و مشرك شمرده اند.
اين پايان نامه ، با بررسى مسئله شفاعت ، به كمك آيات و احاديث معصومان عليهم السلام ، لكه هاى ابهام و اتهام را از دامن اين حقيقت اسلامى زدوده ، و سيماى زيبا و راهگشاى آن را به پويندگان راه حق نشان داده است .
در اين مجموعه ، ابتدا معانى لغوى و اصطلاحى «شفاعت» ، سپس نظر آيات قرآنى و روايات رسيده از معصومان عليهم السلام و گفتار بزرگان دين بيان شده ، و بحث با بررسى مختصرى از عقايد مختلف در باره شفاعت به پايان رسيده است.
در بخش ديگر پايان نامه ، آيات شفاعت به دو قسمِ آيات نفى و آيات اثباتى تقسيم شده است. در نظر نويسنده ، آيات نفى آياتى است كه شفاعت را فقط به اذن خدا مى داند و بيشتر اين آيات در باب تعرض به يهود و ادعاهاى آنان آمده است.
آيات اثبات نيز بر دو قسم است : يك قسم ، در مورد اثبات اصل شفاعت و قسم دوم ، در باره اختصاص شفاعت به خدا است . شأن شفاعت ، شفاعت اوليا و اذن الهى ، از ديگر مباحث اين بخش است.
نويسنده ، در ادامه به شرايط شفاعت و شفيع مى پردازد. در آيات و روايات ، شفيع بايد داراى شرايطى چون اطاعت از خدا ، ايمان به رسول او و عمل صالح باشد.
بخش ديگر اين مجموعه ، در باره حدود شفاعت و كسانى است كه مورد شفاعت واقع نمى شوند. نويسنده مى كوشد به اين پرسش پاسخ دهد كه آيا شفاعت فقط در دنياست و يا در برزخ و قيامت نيز موضوعيت دارد؟ وى ، همچنين آثار تربيتى شفاعت را بررسى مى كند .
در بخش ديگر، نگارنده شفاعت از ديدگاه ساير ملل ، اديان و مذاهب را بررسى نموده و به رواج قسمى از شفاعت مردود در بين اين اديان و مذاهب اشاره كرده است.
وى ، در قسمت پايانى ، به بيان ادعاى منكران شفاعت پرداخته ، و ادعاى بعضى از رهبران وهابيت و رد استدلالات آنان را بيان كرده است .

313 . شناخت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از ديدگاه امام على عليه السلام در «نهج البلاغه» ،

منصوره قلمكاران ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى تهران ، استاد راهنما : دكتر محمّد على مهدوى راد ، استاد مشاور : دكتر على مهدى زاده ، 1377 ، 180 ص .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334529
صفحه از 407
پرینت  ارسال به