27
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

ازدواج ، و گروه ها و فرقه هاى هر مذهب آمده است .
بخش دوم ، در باب روابط اجتماعى اهل كتاب است . موضوع مشروعيت و يا عدم مشروعيت ازدواج با آنان با استناد به آيات وروايات واقوال فقهى ، و بيان ادلّه طرفين و يك جمع بندى كلّى بين اين اقوال ، مطالب اين بخش است .
بخش سوم ، راجع به مسئله طهارت و نجاست اهل كتاب است . اين بخش ، از مفصّل ترين بخش هاى رساله و داراى پنج فصل است .
تعريف طهارت و نجاست از نظر لغت و اصطلاح ، وهمچنين در قرآن و حديث و حدود هر يك ، اين كه آيا مشركان و كفّار ، نجس اند يا نه؟
شرح استعمال لفظ نجس در قرآن و حديث و دلايل طهارت اهل كتاب ، از مطالب اين فصول اند .
بخش چهارم ، در باره روابط اقتصادى و تجارى با اهل كتاب است . بحث حلّيّت يا حرمت طعام اهل كتاب ، ديدگاه قرآن در اين مورد ، معناى طعام در لغت و عرف و دليلِ عقل ، دلائل قائلان به تحريم ذبيحه اهل كتاب ، شرايط و ضوابط حلّيّت طعام در اسلام ، علت تحريم طعام و ذبيحه اهل كتاب ، از نكات ديگر اين بخش است.
در بخش پنجم ، ابتدا جهانى بودن رسالت اسلام و سيره پيامبر در اين زمينه بيان شده . سپس ، موضوع هاى صلح جويى در اسلام ، فلسفه تشريع جهاد در اسلام ، شيوه هاى تبليغى اسلام ، سيره عملى مسلمانان در همزيستى مسالمت آميز با اهل كتاب ، ارتباط با اهل كتاب از ديدگاه قرآن ، و پژوهشى در خصوص خودى و غيرخودى در قرآن ، در فصول اين بخش ، مطرح شده است .
در بخش ششم ، نگارنده ، رساله خود را با عنوان «پاسخ مراجع معاصر به استفتاء نگارنده در خصوص پاره اى از مسائل اهل كتاب» به انجام مى رساند .

23 . ارتباط عقل و دين در قرآن و حديث ،

ذبيح اللّه اسماعيلى ، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى ، مركز تربيت مدرس حوزه علميه قم ، استاد راهنما : دكتر غلامحسين ابراهيمى دينانى ، استاد مشاور : دكتر احمد بهشتى ، 1371 ، 174ص ، دست نويس .
موضوع رساله ، بررسى ارتباط عقل و دين در آيات قرآن و احاديث معصومان عليهم السلام است. نگارنده رساله ، پس از ارائه تعاريفى كه از عقل ، در قرآن ، روايات معصومان عليهم السلام و لغت آمده ، به اين نتيجه رسيده كه عقل ، نيرويى است تشخيص دهنده و ملاك فهم و درك ، كه


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
26

فصل دوم پايان نامه ، در باره پيشينه تحقيق ، و چگونگى جمع آورى مدارك مورد نياز در اين زمينه ، وجايگاه و نقش سازماندهى در مديريت از ديدگاه امام على عليه السلام ، و بيان صفات مديران لايق است .
وى در فصل سوم ، شيوه و روش تحقيق خود را توضيح داده و با ارائه يك نمونه آمارى و يك پرسش نامه در زمينه مديريت اسلامى ، روش هاى تجزيه و تحليل اطلاعات و مراحل اجراى كار در رساله خود را شرح داده است .
فصل چهارم پايان نامه ، شامل ارائه يافته هاى تحقيقِ نگارنده ، در خصوص پيش نويسِ مدل پيش نهادى است كه اين يافته ها را به صورت توصيفى ، تجزيه و تحليل نموده و يافته هاى تحليلِ يازده سازه مدلِ پيشنهادى را ، با توجّه به مديريت آموزش و پرورشِ كنونى و تناسب آن مؤلّفه ها با شرايط اقتصادى ، اجتماعى و فرهنگى بررسى نموده است .
فصل پنجم ، حاوى بحث و نتيجه گيرى و ارائه پيش نهادات و توصيه ها ، و يك جمع بندى كلّى از مباحث مطرح شده است . كه مفاهيم و ابعادِ ساختارى ، مفاهيم و ابعادِ زمينه اى و مفاهيم و ابعاد محتوايى بحث را توضيح مى دهد . در پايان اين فصل نيز ، به سؤالات مطرح شده در اين زمينه پاسخ داده شده و پيش نهادهايى را ، كه مبتنى بر اين تحقيق و تحقيقات بعدى در اين زمينه است ، ارائه مى دهد .

22 . ارتباط با اهل كتاب و شيوه برخورد با آنان از ديدگاه قرآن و حديث ،

منصور قاسمى ، دكترى علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى مشهد ، استاد راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، استاد مشاور : دكتر على مهدى زاده ، 1380 ، 300ص .
كوشش نگارنده ، در اين رساله ، بر اين بوده كه با استفاده از آيات قرآن و روايات ، و احيانا اقوال و فتاوا ، به سؤالاتى از اين قبيل پاسخ دهد : آيا اسلام ، ناسخ اديان پيشين است يا اين اديان را تأييد مى كند و روابط مسلمانان با پيروان آنان را مجاز مى داند؟ و حدود و ضوابط آن روابط ، بر چه مبنا و تا چه حد است؟
اين پايان نامه ، از يك مقدمه و شش بخش ـ كه هر يك داراى فصل هايى است ـ تأليف شده است .
در بخش اوّل ، تعريف اهل كتاب و بررسى واژه «اهل» در لغت و اصطلاحات ادبى ، اهل كتاب در قرآن ، معرفى اجمالى اهل كتاب ، مراسم مذهبى ، بعضى انحرافات ، مراسم

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334534
صفحه از 407
پرینت  ارسال به