271
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

نگارنده ، در اين تحقيق مناظراتى را بيان مى كند كه شيوه استدلالى حضرت رضا عليه السلام را، در برابر اهل كتاب و عقايد منحرف فكرى در آن عصر نشان مى دهد.
تحقيق وى از چهار بخش تشكيل شده :
بخش اوّل ، شامل دو فصل مى شود : شرح حال مختصرى از زندگانى شيخ صدوق رحمه الله ؛ نظر علماى مذهب شيعه در باره جلالت قدر او ؛ سال تولد ، اساتيد ، شاگردان و تأليفات ايشان ؛ معرفى كتاب عيون اخبار الرضا عليه السلام و انگيزه تأليف و نحوه تهيه اين كتاب ؛ و نگاهى گذرا به برخى روايات اين كتاب از نظر متن و سند ، در فصل اوّل آمده است . در بخش دوم ، به زندگانى امام رضا عليه السلام ، تحولات اجتماعى و سياسى و فرهنگى عصر امامت آن حضرت ، و هدف از تشكيل جلسات مناظره توسط مأمون پرداخته است .
در بخش سوم ، با عنوان شيوه هاى برخورد حضرت رضا عليه السلام در مناظرات ، به اين موارد اشاره شده است : تعريف مناظره ، شيوه قرآن در مناظرات ، مراحل دعوت و خط مشى قرآنى دعوتگران الهى ، شيوه هاى جدلى حضرت رضا عليه السلام در مناظرات ، نمونه اى از مناظرات آن حضرت با علماى اديان و متكلمان اسلامى ، نمونه هايى از شيوه هاى استدلالى حضرت رضا عليه السلام ، شيوه هاى برخورد غير مستقيم حضرت رضا عليه السلام با عقايد انحرافى آن روز جهان اسلام با استناد به علم و كتاب خدا و روايات صحيح ، و نيز از طريق تربيت شاگردان .
در بخش چهارم ، به بررسى واژه «حكمت» و «موعظه» در لغت و تفسير ، ويژگى هاى اين شيوه در امر تبليغ ، و ترسيم آيه «ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ» با توجّه به سيره حضرت رضا عليه السلام در مناظرات پرداخته است .

320 . شيوه برخورد قرآن و اهل بيت ( عليهم السلام ) با اديان ،

موسى فهيمى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر سيّد مصطفى محقق داماد ، استاد مشاور : حجة الاسلام حسين توفيقى ، 1377 ، 178ص .
چگونگى تعامل دين اسلام با اهل ملل و مذاهب ديگر ، چه الهى و چه غير الهى ، با پيش فرض وجود راه كارهاى اين تعامل ، در قرآن و روايات معصومان عليهم السلام ، هدفى است كه نگارنده در صدد توضيح و تبيين آن است .
نگارنده ، در سه فصل به بررسى مطالب عنوان شده پرداخته است :
نخست ، با بيان سابقه تاريخى بحث ، و ضرورت ها و اهداف تحقيق خود ، مفاهيم سه


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
270

318 . شيوه هاى ارزيابى حديث نزد اخباريان و تطبيق آن با ديدگاه اصوليان ،

محمّد على موحدى ، دكترى علوم قرآن و حديث ، دانشكده الهيات دانشگاه تهران ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استادان مشاور : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى و دكتر منصور پهلوان ، 1382 ، 259ص .
اين تحقيق ، در صدد مقارنه و تطبيق آراى دو گروه و گرايش معروف از اماميه ، يعنى اخباريان و اصوليان ، در عرصه ارزيابى و شناخت احاديث و اخبار است ، تا با تطبيق اين دو مشرب ، عمق تقارب يا تفاوت ديدگاه هاى آنان به دست آمده ، نظرات افراطى و تفريطى آنان ، و تفاوت نگرش در باره ادلّه اجتهاد و مصادر تشريع در نوع برخورد با روايات و تأثير آن مشخص گردد .
اين امر ، در پنج فصل صورت گرفته است :
در فصل اوّل ، با مراجعه به مستندات تاريخى و كتب رجال و اعلام ، چگونگى پيدايش دو نهضت اخبارى و اصولى ، و نيز ادوار آنان را با رعايت اختصار مورد اشاره قرار داده است .
فصل دوم را به اين امر اختصاص داده كه نظرگاه هاى هر دو گروه ، در باره احاديث ، مبتنى بر نگرش آنان نسبت به منابع اجتهاد و برخى مسائل بنيادين است .
در فصل سوم ، عمده ترين مبانى شناخت احاديث در نزد دو گروه را مورد بررسى قرار داده است . وى در اين فصل ، مباحث مهم تقسيم بندى احاديث و تعارض و تراجيح در احاديث را مطرح نموده و آن را جزء اصلى تحقيق خود مى داند .
فصل چهارم ، مربوط به ديدگاه دو گروه اخبارى و اصولى در باره فقه الحديث و مبانى فهم مداليل روايات است .
فصل پنجم را ، به بيان نقد روايات و معيارهاى آن نزد دو گروه اختصاص داده ، و ديدگاه هاى آنان را منعكس نموده است .

319 . شيوه هاى برخورد حضرت ابوالحسن الرضا عليه السلام در مناظرات از كتاب «عيون اخبار الرضا عليه السلام » ،

مهناز رحيم پور ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين ، استاد راهنما : على اكبر غفارى ، استاد مشاور : دكتر كاظم عسكرى ، 1380 ، 165 ص .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334562
صفحه از 407
پرینت  ارسال به