285
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

مسلمين ، درخواست عزت و راه وصول به عزت ، عزت بارى تعالى ، رابطه عزت و قدرت الهى و مغفرت ، رابطه خشيت از خدا با غفران و عزت حق ، از ديگر عناوين مورد بحث نگارنده ، در بخش هاى اين فصل است .
در فصل سوم ، نگارنده به بحث كرامت در قرآن پرداخته ، ضمن بيان معناى كرامت و اشتراكش با عزت توضيح موانع رسيدن به اين دو ، و محوريت تقوا در بحث عزت و كرامت ، نسبت تواضع را با عزت و ذلت شرح داده و سپس ، مفهوم تواضع و حد و مرز آن ، و تواضع ممدوح و مذموم را بررسى نموده است .
فصل چهارم ، از دو بخش تشكيل يافته ، كه عبارت اند از : عزت از ديدگاه روايات ، عزت نفس در شخصيت حضرت سيّد الشهداء عليه السلام و ديگر مؤمنان ؛ و بررسى موضوع عزت در ادعيه ، كه طلب عزت در ادعيه را كه با تسليم در مقابل خداوند به دست مى آيد ، را شرح داده است .

336 . عصمت ائمه عليهم السلام در آيينه عقل و نقل ،

محسن ابراهيمى ، كارشناسى ارشد مدرسى الهيات و معارف اسلامى ، مركز تربيت مدرس دانشگاه قم ، استاد راهنما : آية اللّه محمّد هادى معرفت ، استاد مشاور : دكتر مصطفى محقق داماد ، [بى تا] ، 221ص.
موضوع رساله ، عصمت امامان شيعه عليهم السلام در آيينه عقل و نقل است . نگارنده ، در بخش عصمت در آينه عقل ، مباحثى همچون معقول بودن اين باور دينى و ايمانى و سازوارى آن با بشريت ، ابعاد و مراتب آن ، رابطه عصمت با اختيار و منشأ اختيارى آن و منشأ جبرى پنداشتن اين عقيده و پيامدهاى آن و در نهايت ، دلايل عقلى عصمت را مطرح نموده است .
وى ، در بخش عصمت در آينه نقل ، اين تفكر را بر قرآن و سنت پيامبر و اخبار معصومان عليهم السلام ، بدون تفاوت بين ادلّه اثبات گر و نافى عصمت عرضه كرده ، سپس نتيجه اين عرضه را بيان داشته است . وى ، در روش عقلانى و نقلى به كار گرفته شده در پژوهشِ خود ، تنها از روش توصيفى استفاده نكرده ، بلكه روش تحليلى نقدى ، مد نظر ايشان بوده است .
اين پژوهش ، شامل پيش گفتار و سه بخش است :
در پيش گفتار، موضوع ، روش ، پيشينه ، پيش فرض ها ، دشوارى ها و نوآورى هاى پژوهش بيان شده است .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
284

سايه گسترش عدل معلوم شود ، و در صورت سلب عدالت مشخص گردد كه چه مشكلات و مصائبى دامنگير زندگى بشريت خواهد شد.
فصل پنجم ، در باب نظريات سه گانه فقهاى شيعه در مورد عدل است .
فصل ششم ، در باره مروت است . چون بسيارى از فقها ، مروت را در معناى عدالت شرط دانسته اند ، در اين فصل كوشيده تا معناى مروت را از ديدگاه فقهاى شيعه بررسى كند .
در فصل هفتم ، به مناسبت ، سعى نموده گناهان كبيره را ، كه موجب سلب عدالت از فرد مى گردند ، و همچنين آيات ، روايات و اخبارى را كه در همين زمينه وارد شده است ، مورد بحث و بررسى قرار دهد .
فصل هشتم ، در باب لسان آيات و روايات در مسئله عدل است . اين فصل ، در صدد كاوش در مورد اين پرسش است كه آيا لسان آيات و روايات ، در زمينه عدل در تمام موارد يكسان است يا اين كه مسائل و موضوعات فقهى ، اهم و مهم دارد و در هر مورد متفاوت است .

335 . عزت از ديدگاه آيات و روايات ،

عبد المحمّد جعفرى ، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى ، دانشگاه آزاد اسلامى تهران ، استاد راهنما : دكتر منصور پهلوان ، استاد مشاور : دكتر مجيد معارف ، 1377 ، 163 ص .
اين پژوهش ، بررسى موضوع عزت خداى متعال ، عزت انسان ، و پيدا كردن راه كارهايى است كه باعث عزت و سرافرازى انسان در زندگى دنيا و آخرت مى شود . در اين جهت، از روش نمونه گيرى افراد از نظر تعداد، جنس و غيره استفاده شده است.
اين پايان نامه ، داراى چهار فصل و چند بخش مختلف است :
در فصل اوّل ، به بررسى معناى «عزت» از نظر لغوى و اصطلاحى پرداخته ، و ضمن بيان توضيح معانى و مشتقات «عزت» ، و علت به وجود آمدن عزت ، به نقطه مقابل عزت كه ذلت است اشاره نموده نموده ، و تفاوت عزت با قدرت ، و عزت با كرامت را توضيح داده است .
فصل دوم ، در باره عزت از ديدگاه قرآن مجيد است . حقيقت عزت ، اقسام عزت ، اهمّيّت عزت مؤمن ، موجبات عزت و ذلت ، عزت از نظر مشركين ، آثار عزت ، منشأ و عوامل عزت در قرآن ، نقش خدا در عزت و ذلت انسان ، جبر و اختيار ، منشأ عزت

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334552
صفحه از 407
پرینت  ارسال به