309
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

در نهج البلاغه ، بحث هاى پراكنده علوم قرآنى ، اعجاز قرآن در نهج البلاغه ، و اخبار غيب قرآن در لسان نهج البلاغه را در اين بخش بازگو نموده است .
سومين بخش پايان نامه ـ كه در باره معارف قرآن در نهج البلاغه است ـ شامل بحث هايى از اين قبيل است : توحيد و عدل در قرآن و نهج البلاغه ، نبوت در نهج البلاغه ، امامت در قرآن و نهج البلاغه ، معاد در قرآن و نهج البلاغه . در خاتمه هر بحث نگارنده يك تحليل و استنتاج دارد ، و با يك نتيجه گيرى كلّى ، رساله خود را به اتمام رسانده است .

364 . قلب سليم در «صحيفه سجاديه» ،

بى بى فاطمه مظلوم ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده علوم انسانى دانشگاه تربيت مدرس ، استاد راهنما : دكتر محمّد رضا مشّايى ، استاد مشاور : دكتر محمّد على مهدوى راد ، 1373 ، 144 ص .
گردآورى ويژگى هاى قلب سليم از آيات قرآن ، بررسى دعاهاى صحيفه از آن جهت كه بازگو كننده حالات و خصوصيات قلب امام سجاد عليه السلام است ، عرضه حالات و خصوصيات قلب امام عليه السلام ـ كه از متن دعاهاى ايشان استفاده مى شود ـ به آيات قلب سليم در قرآن ، از مطالب مورد بحث اين محقّق است .
اين پايان نامه ، شامل مقدمه و پنج فصل است :
در مقدمه ، به معرفى صحيفه سجاديه ، اسناد دعاهاى آن ، و شرح ها و مستدركات صحيفه پرداخته شده است . وى ، در اين قسمت چهارده شرح ، هفت مستدرك ، و سى طبقه را براى اسانيد صحيفه نام مى برد . بررسى مقصود از «قلب» و «سلامت قلب» ، و معرفت نفس در قرآن و صحيفه سجاديه ، از موضوعات مقدمه است .
تولاى قلب سليم در قرآن و صحيفه سجاديه ، از ديگر موضوعاتى است كه مورد بررسى قرار گرفته و براى تولاى قلب ، اقسامى همچون : محبت حضرت حق ، مراتب حب حق ، درجات محبت محبوب ، محبت اولياى الهى ، محبّت والدين و احسان نمودن در حق ايشان برشمرده شده ، و به استناد قول امام سجاد عليه السلام ، حقيقت تولا ، حب حضرت حق بيان شده است .
تبراى قلب سليم در قرآن و صحيفه سجاديه ، مطلب ديگرى است كه در اين رساله بررسى شده و براى تبرا دو قسم (تبرا از دشمنان خدا ، و تبرا از نفس اماره و جلوه هاى آن) ذكر شده است . «تبرا» ، مصدر تفعل از ماده برائت ، به معناى دورى و بيزارى است و در اصطلاح ، به معناى بيزارى مؤمنان از همه دشمنان خداست ، كه بارزترين مصداق شرار خلق هستند .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
308

طهارت براى تفسير و تأويل قرآن پرداخته ، با استفاده از احاديث پيامبر صلى الله عليه و آله و صحابه و بزرگان در اين خصوص ، به معرفى على عليه السلام به عنوان سرآمد اهل بيت عليهم السلام و برترين معلم قرآن پس از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ، و نيز بررسى جايگاه اهل بيت عصمت و طهارت در تعليم قرآن پرداخته است .
در بخش سوم ـ كه بخش اصلى پايان نامه است ـ با عنوان كلّىِ قرآن در نهج البلاغه ، اشكال ظهور و بروز قرآن در آن را به سه محور اصلى تقسيم كرده ، و براى هر يك ، نمونه هايى از نهج البلاغه و قرآن آورده است .
بخش چهارم پايان نامه (بخش پايانى) ، در زمينه دو موضوع قرآنى است ، كه در نهج البلاغه ، به نحوى از آن ذكرى به ميان آمده است .
در پايان ، به بحث تفسير و تأويل از ديدگاه نهج البلاغه ، و موارد صحيح و ناصحيح آن از نظرگاه امام على عليه السلام پرداخته است . موضوع ديگر در مبحث نگارنده ، راسخون در علم و شيوه طرح آن در نهج البلاغه و يافتن پاسخ هايى براى آن است .

363 . قرآن و علوم و معارف آن در «نهج البلاغه» ،

فاطمه نقيبى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : آية اللّه محمّد هادى معرفت ، استاد مشاور : دكتر محمّد كاظم شاكر ، 1377 ، 148ص .
نگرشى به شناخت صحيح و برداشت مطلوب از مفاهيم والاى قرآن ، از نگاه نهج البلاغه ؛ چگونگى بازتاب آيات الهى در سخنان نورانى قرآن ناطق ؛ بيان اشارات مستقيم و غيرمستقيم ، استشهادات و استنادات حضرت به آيات قرآن ؛ شناخت علوم قرآن ـ كه از آن به مقدمه تفسير و شناخت قرآن تعبير شده ـ از ديدگاه مولا امير المؤمنين عليه السلام ؛ و ارزيابى آن دسته از علوم قرآن كه نهج البلاغه بدان پرداخته ، از مباحث مطرح شده در اين پايان نامه است .
اين تحقيق ، در سه بخش اصلى تدوين شده است :
نويسنده ، در بخش اوّل به تبيين اوصاف قرآن از ديدگاه نهج البلاغه ، مفسّران و حاملان حقيقى اين كتاب الهى ، تضمينات ، تنبيهات و اشارات نهج البلاغه به آيات قرآن پرداخته است .
بخش دوم ، در باره علوم قرآن در نهج البلاغه است . جايگاه تفسير در نهج البلاغه ، استشهادات مستقيم و غير مستقيم نهج البلاغه به آيات قرآن ، شيوه هاى تفسيرى حضرت

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334570
صفحه از 407
پرینت  ارسال به