311
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

معناى تجربه دينى و كاربرد آن و همچنين معنا و مفهوم گزاره هاى دينى و قلمرو اين گزاره ها و تبيين ارزش هاى دينى از مطالب فصل چهارم و پنجم بوده و در فصل ششم هم چهار مدل براى رسيدن به مقاصد دين را توضيح داده است .

366 . گرد آورى و بررسى روايات اسباب نزول از اهل البيت عليهم السلام ،

سعيده غروى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين تهران ، استاد راهنما : دكتر سيّد محمود دشتى ، استاد مشاور : دكتر عبد الرضا زاهدى ، 1385 ، 220ص .
اين رساله ، در پى پاسخگويى به اين سؤال است كه : تعداد روايات اسباب نزول منقول از اهل بيت عليهم السلام چقدر است؟ از آن جا كه اين رساله ، موضوع پژوهى و گردآورى است ، غرض آن است كه مجموع روايات اسباب نزول منقول از اهل بيت عليهم السلام يا مورد استناد آنان ، در يك مجموعه گردآورى شود . شيوه بررسى در اين رساله ، توصيفى است و مبحث اسباب نزول از دو منظر مورد بررسى قرار گرفته است : علم مدون و ابزار تفسير ، كه از دو بخش كلّى ، با فصل هاى جداگانه تدوين شده است .
در بخش اوّل ، با عنوان درآمدى بر اسباب نزول ، ضمن بيان كلّيات بحث ، با گذرى بر علم اسباب نزول ، به بررسى روايات اسباب نزول پرداخته شده ، و با معرفى راويان اين روايات و شيوه اهل بيت عليهم السلام در بيان روايات اسباب نزول ، به نقد و بررسى كتاب هاى تفسيرى و كتاب هاى روايى پرداخته شده است .
در بخش دوم ، روايات اسباب نزول از كلام اهل بيت عليهم السلام را در ذيل آيات قرآن آورده و توضيح داده است .

367 . گردآورى و نقد و بررسى روايات تفسيرى باقرين عليهماالسلام ،

لاله افتخارى ، دكترى علوم قرآن و حديث ، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران ، استادان راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى و على اكبر غفارى ، استادان مشاور : دكتر محمّد على مهدوى راد و دكتر محمّد حسين برومند ، 1381 ، 348 ص .
استقصا و پژوهش در باره روايات تفسيرى امام باقر و امام صادق عليهماالسلام . و بررسى ديدگاه مفسّران در اين زمينه ، موضوع اين پايان نامه است .
نگارنده ، نخست تعاريف و كلّياتى مطرح نموده كه شامل اين مباحث است : نگاهى گذرا


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
310

برخى ديگر از خصوصيات قلب سليم، همچون اطمينان به سبب ذكر خدا، خوف و رجا ، تفكر ، تقوا و ايمان ، از نكاتى است كه به آن در فصلى پرداخته شده است .
در آخرين فصل ، با استفاده از اين نكته كه صحيفه سجاديه ، ترسيم كننده قلب سليم امام سجاد عليه السلام است ، عصمت ايشان از راه عقل و نقل اثبات شده است .

365 . كاربرد و قلمرو دين بر اساس كتاب و سنّت ،

مرتضى براتى ، كارشناسى ارشد پيوسته الهيات و معارف اسلامى و ارشاد ، دانشگاه امام صادق عليه السلام ، استاد راهنما : آية اللّه سيّد حسن مصطفوى ، اساتيد مشاور : حجة الاسلام محمّد مجتهد شبسترى و دكتر حسين غفارى ، 1376 ، 233ص .
چرا بايد ديندار بود؟ چرا بايد دعوت انبيا را پذيرفت؟ قلمرو و كاربرد دين تا كجاست؟ اينها ، سؤالاتى است دين شناسانه ، كه نگارنده در اين تحقيق در پى پاسخ آنهاست . وى ، تحقيق خود را در قالب شش فصل تنظيم نموده است ، كه عبارت اند از : دين و تحليل وجودى انسان ؛ دين و اخلاق ؛ دين و جامعه ؛ دين و عرفان ؛ دين ، روش ، ارزش ؛ دين و راه هاى وصول به مقاصدش .
وى ، در قالب اين فصل ها كاربرد و قلمروهايى براى دين مطرح نموده ، كه براى اثبات آنها نه از روش برون دينىِ صرف و نه از روش درون دينىِ صرف ، بلكه از راه ميان دينى بهره جسته است .
در مقدمه به تبيين معناى دين از ديدگاه هاى مختلف پرداخته و برداشت هاى گوناگون از دين و تعريف هايى را كه از آن در كتاب هاى معتبر آمده ، توضيح داده است .
در فصل اول خواست ها و نيازهايى را كه بدن و كالبد انسان در رابطه با دين دارد توضيح داده و اين كه دين چه خلايى را نسبت به دردها و رنج هايى كه انسان تحمل مى كند جبران خواهد نمود .
در فصل دوم پس از تعريف واژه اخلاق ، سه مقام تصور و تصديق و عمل را براى نقش دين در اخلاق بشرى فرض و اشكالات و نقد و بررسى جايگاه دين در اخلاق را توضيح داده است .
در فصل سوم هم به توضيح رهيافت جامعه شناختى به دين پرداخته و نقش دين در سعادت بشرى را يادآور شده است .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334564
صفحه از 407
پرینت  ارسال به