327
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

386 . مديريت از ديدگاه «نهج البلاغه» ،

محمّد على ضميرى ، كارشناسى ارشد ادبيات و علوم انسانى ، دانشگاه علّامه طباطبايى ، 1363 ، 145 ص .
نويسنده ، در پى پاسخ اين سؤال است : ما كه ادعا مى كنيم فرهنگ مان بايد اسلامى باشد ، آيا در زمينه رهبرى و مديريت از ديدگاه اسلامى ، الگويى براى عرضه كردن داريم؟ آيا اين الگو ، قابل عرضه كردن به جامعه متحول و پوياى كنونى هست ؟ آيا مديريت از ديدگاه نهج البلاغه مى تواند راهگشاى ما در زمينه اعمال مديريت در مدارس ، ادارات ، كارخانجات ، مؤسسات ، ارتش و... باشد؟
براى انجام اين مهم ، اساس كار خود را بر نهج البلاغه ، ترجمه محسن فارسى قرار داده ، و در موارد ضرورى ، از ترجمه هاى ديگر نظير ترجمه جواد فاضل و فيض الاسلام و محمّد تقى جعفرى و ديگران نيز سود برده است . علاوه بر اين ، از كتاب هاى ديگرى كه در زمينه مديريت اسلامى تدوين شده استفاده نموده ، و آنها را مكمل تحقيقات خود قرار داده است . وى نخست براى ورود به بحث مديريت از مسأله برنامه ريزى كار خود را شروع كرده و عواملى چون تمركز مديريت ، هماهنگى و همكارى ، تعهد و مسئوليت و هدايت و رهبرى را از عوامل بسيار مهم مديريت موفق مى داند ، سپس در بخش ديگر تحقيق خود به صفات و ويژگى هاى يك مدير كارآمد اشاره مى كند كه عبارتند از : قاطعيت ، آينده نگرى ، تجربه ، كنترل بر مراكز و قسمت ها داشتن ، داراى روابط انسانى بودن ، داراى روحيه بالا و والا بودن ، رعايت حقوق افراد را نمودن ، در ديگر بخش هم به بعض مديريت هاى ناموفق در طول تاريخ اشاره مى كند و توضيحى در مورد مديريت معاويه مى دهد ، سپس براى خاتمه بحث به تناسب در باره شورى نيز مطالبى ارائه نموده و به عنوان هشدار عوامل بازدارنده در يك مدير نالايق را بر شمرده است .

387 . مراتب و درجات ايمان در قرآن و حديث ،

تيمور جوانمرد ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : حجة الاسلام سيّد محمّد على ايازى ، استاد مشاور : حجة الاسلام احمد عابدى ، 1380 ، 225ص .
بحث از اختصاصى يا عمومى بودن ايمان براى مسلمانان و ساير اديان ، تعريف ايمان از ديد متفكران فرق مختلف مسلمان و مسيحى و دفع اشكالات از تعاريف موجود ، بيان درجات و مراتب ايمان ، شرط و عدم شرط سبقت معرفت بر ايمان ، بررسى جايگاه عقل در بحث از مقوله ايمان ، برشمردن موانع رسيدن به ايمان واقعى به صورت توصيفى ، از


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
326

آثار حديثى آنها پرداخته است .
فصل پنجم ، مهم ترين كتاب هاى حديثى اين دو قرن را بررسى كرده است .
فصل ششم، باعنوان نتيجه گيرى وپيشنهادها، مطالبى در اين زمينه ارائه كرده است.
در اين شش فصل ، ميزان توجّه محدّثان اين دو قرن به سند روايات ، حدود استفاده آنها از منابع اهل سنّت ، روش آنان براى تشخيص صحيح از غير صحيح ، رونق اجازات حديثى در اين دوره ، و وجود جوامع حديثى در اين دوره نيز مورد بحث قرار گرفته است .

385 . محورهاى فعاليت غُلات (غلو، جريانات پيدا و نهان) ،

عليرضا كهنمويى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين ، استاد راهنما : حجة الاسلام محمّد على مهدوى راد ، استاد مشاور : دكتر احمد عابدى ، 1380 ، 309 ص .
بررسى اسناد و شواهد رخنه ساخته ها غلات در روايات ، نگرشى بر افكار غاليانه در طول تاريخ ، و تأملى در تحول فضاى حاكم بر جوامع عام و علمى شيعه ، از جمله مسائل مورد بحث نگارنده ، در اين پايان نامه است .
چهار فصل اين پايان نامه ، در پى بررسى اين موضوعات است :
نگارنده ، در فصل اوّل به تبيين واژه «غلو» پرداخته ، و با اشارتى از قرآن ، معضل غلو را مورد بحث قرار داده است .
در فصل دوم ، تاريخچه اى مختصر از برخى فرق غلات را ، با تفكيك به دو دوره قبل و بعد از غيبت كبرى ارائه نموده است .
در فصل سوم ، به ارائه تحليل هايى در باب جريان غلات پرداخته ، و زمينه ها ، علل و انگيزه هاى غلو را مورد اشاره قرارداده ، و نقش عوامل مؤثرى چون مفوضه ، صفويه ، اخباريگرى ، شيخيه و... را در تشخص افكار غاليانه ، تا حدودى نمايان ساخته است. در ادامه اين فصل ، بحث مهم و تعيين كننده «جعل حديث» را ، به عنوان عمده ترين مجراى رخنه غلات در شيعه ، مورد بررسى مبسوط قرار داده است .
در بحث پايانى ، به مبحث نقد روايات ، به عنوان عمده ترين ضرورت حياتى منتج از مباحث پيشين پرداخته ، و در باب موانع نقد و كارنامه نقد ، مطالب مفيدى را ارائه نموده و در ادامه ، راه كار ارائه شده از جانب معصومان عليهم السلام را در باب نقد روايات ، يعنى عرضه روايات به قرآن ، مورد بررسى قرار داده است .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334531
صفحه از 407
پرینت  ارسال به