329
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

فصل دوم ، بيان مراجع و كتاب هايى است كه محقق در اين موضوع به آنها مراجعه داشته است .
فصل سوم ، در باره روش تحقيق است كه در آن ، از رسش تحقيق ، طرح تحقيق ، فن تحقيق و طرح تحليل بحث شده است .
فصل چهارم و پنجم را به لفظ «مواقف» در قرآن كريم و تفاسير ، نظرات مرحوم علّامه طباطبايى و فخر رازى و روايات ذيل آيه وقوف ، معرفى تعداد مراحل و مواقف قيامت براى كافر و مؤمن ، گواهان محشر كه شهادت بر اعمال انسان ها مى دهند ، «صراط» و «مرصاد» و معانى اين دو واژه از قول علّامه طباطبايى و شيخ صدوق رحمه الله ، موقعيت مردم هنگام عبور از صراط ، عقبات محشر و نظر مفسّران ، پرداخته است .

389 . مرورى بر زندگى و شخصيت عبد اللّه بن مسعود ،

سيّد سعيد عزيز نژاد ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استاد مشاور : دكتر امير جودى ، 1380 ، 117ص .
مطالب اين رساله ، كاوشى است پيرامون شخصيت يكى از اصحاب به نام عبداللّه بن مسعود ، كه احاطه او بر به علوم مختلف مرتبط با قرآن ، انتساب مصحف مستقلى به او ، همچنين نقل احاديث فراوانى كه از او گزارش شده ، از او شخصيتى كم نظير به وجود آورده است .
با توجّه به جنبه هاى گوناگون شخصيت ابن مسعود ، و اين كه اخبار ضد و نقيض نقل شده در مورد او فراوان است ، بحث وبررسى پيرامون شخصيت او و تا حد امكان ، زدودن غبار ابهامات به وجود آمده در باب او ، اين ضرورت را به وجود آورده كه براى بررسى حيات و شخصيت او ، ضمن مرورى بر روايات نقل شده از او در جوامع روايى فريقين ، مجموعه گزارش هاى پراكنده در كتب مختلف در مورد او را ، مورد توجّه قرار داده است .
مطالب ، در دو بخشِ زندگى نامه و شخصيت علمى او تنظيم شده است :
در بخش اوّل ـ كه به زندگى نامه او اختصاص يافته است ـ حيات او را در دو فصل قبل از هجرت به مدينه و پس از هجرت مورد بحث و بررسى قرار داده است .
در بخش دوم نيز ـ كه شامل دو فصل است ـ رابطه ابن مسعود و قرآن كريم و حديث را تحليل و بررسى نموده است . عناوين اين بخش عبارت اند از : ابن مسعود و نقل حديث ،


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
328

جمله اهداف نگارنده در اين پايان نامه است .
تحقيق نگارنده ، در سه فصل تدوين شده است :
در فصل اوّل ، در باره معانى ايمان و اسلام بحث نموده ، و ديدگاه هاى مختلف را در اين زمينه مورد بررسى قرار داده است . سپس ، ايمان در مسيحيت ، فرق ايمان واسلام ، رابطه تنگاتنگ ايمان و اسلام و ايمان و اختيار ، ايمان و معرفت ، و سرانجام ، راه حصول ايمان ، و نياز انسان به ايمان را مطرح كرده است .
در فصل دوم ، درجات و مراتب ايمان را بيان نموده و سپس ، مفهوم درجه و راه رسيدن به بعضى از درجات ايمان را توضيح داده است . تفسير بعضى از آيات راجع به ايمان ، مسئله احباط و تكفير و ديدگاه هاى مختلف در اين زمينه ، مقامات مؤمنان با توجّه به مراتب ايمان ، زيادت و نقصان ايمان و بيان ديدگاه هاى مختلف در اين زمينه ، و سرانجام ، مسئله حداقل ايمان را ، كه مربوط به منافقين ، و حداكثر ايمان ، كه مربوط به مؤمنين واقعى است ، مورد بحث وبررسى قرار داده است .
آثار و نتايج ايمان را در فصل سوم بررسى نموده ، كه اين آثار عبارت اند از : آثار اخلاقى ، مانند زهد ، توكل و صبر ؛ آثار اقتصادى ، از جمله كاهش فقر و جلوگيرى از انباشته شدن ثروت هاى حرام؛ وهمچنين آثر اخروى ايمان. سرانجام، به آثار و علايم ايمان در فرد اشاره نموده ، از جمله اين كه افراد باايمان ، متواضع و فروتن هستند .

388 . مراحل و مواقف قيامت در قرآن و روايات از ديدگاه مفسّران شيعه و سنّى از قرن پنجم تا كنون ،

مهرى شعاعى ، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى ، دانشگاه آزاد اسلامى اراك ، استاد راهنما : دكتر محمّد مهدى گرجيان ، استاد مشاور : حجة الاسلام محمّد رضا آشتيانى ، 1374 ، 84 ص.
اين رساله ، در پاسخ به پرسش هايى از اين قبيل است كه : «مواقف» به چه معناست و تعداد آنها چند مورد است؟ مفهوم حساب در قيامت چيست؟ گواهان قيامت چه كسانى هستند؟ «صراط» و «مرصاد» به چه معناست و عقبات صراط چند مورد است ؟
اين رساله ، در پنج فصل نگاشته شده : فصل اوّل آن ، با يك مقدمه در باره تاريخچه مطالعاتى بحث آغاز مى شود ، و در ادامه به بيان ابعاد گوناگون مسئله ، فرضيات يا پرسش هاى تحقيقاتى ، اهداف مطالعاتى ، حدود مطالعاتى ، برهان مطالعاتى و اصطلاحات وارده در بحث مى پردازد .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334547
صفحه از 407
پرینت  ارسال به