371
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

زندگى اجتماعى و سازمان مديريتى نظريه روابط انسانى و جوانب مهم آن ، و تأثير آن بر مديريت آموزشى را تبيين نموده است. وى ، در ادامه بحث با عنوان نظريه همكارى ، اصول اساسى در ارتباطات سازمانى ، از ديدگاه اسلام را بررسى وآن را به عنوان گلوگاه مديريت معرفى مى كند . در ادامه ، انواع ارتباط از ديدگاه كتاب و سنّت و انواع ارتباط از منظرهاى ديگر را با ويژگى هاى ارتباط انسانى از اين ديدگاه بيان مى كند ، و ضمن ارائه جدولى مقايسه اى بين الگوهاى ارتباطى ، جلوه هايى از ارتباطات مؤثر حضرت امير عليه السلام در اجتماع را ، از نهج البلاغه بازگو مى كند .
در فصل سوم (فصل پايانى اين رساله)، ضمن بيان نتايج بحث، پيشنهادهايى را ارائه مى دهد.

441 . نقش امام رضا عليه السلام در حديث شيعه ،

صغرى محبى پور ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين تهران ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استاد مشاور : دكتر ولى اللّه نقى پورفر ، 1384 ، 184ص .
نگارنده ، در اين پژوهش اشاره كوتاهى به زندگى نامه امام عليه السلام دارد . سپس به سيره اخلاقى ـ علمى امام عليه السلام ـ كه يگانه عصر خويش در علم و تقوا بود پرداخته ، و نظر برخى بزرگان اهل سنّت را در اين زمينه ذكر نموده است .
پس از آن ، به مبارزه امام عليه السلام با واقفيه ، به عنوان منكران امامت پرداخته است. علاوه بر آن ، به زندگى سياسى ـ فرهنگى امام عليه السلام اشاره دارد ، كه نمايانگر اين است كه امام عليه السلام با قبول ولايت عهدى و سفر تاريخى خويش به ايران ، در بارور سازى فرهنگ تشيع ، نقش مهمى را ايفا نموده است .
همچنين ، به محافل علمى امام عليه السلام اشاره دارد كه در مكان هاى مختلف مانند مسجد و منزل شخصى ، به تعليم و تربيت شاگردان بزرگ مى پرداخت و با سفر به مناطق علمى به نشر حديث مى پرداخت . در اين جهت ، به نقش و جايگاه امام رضا عليه السلام در توسعه حديث شيعه پرداخته است ، و ديدگاه هاى علم الحديثى ايشان در زمينه هايى مانند تدوين، تصحيح، تأييد و رد مجموعه هاى حديثى را بيان كرده است.
سپس ، به گونه هاى مختلف احاديث امام عليه السلام مانند مناظرات ، مكاتبات و مسائل مى پردازد ، و در انتها ، نمونه هايى از احاديث امام عليه السلام را ذكر كرده ، گزارشى از انواع و تعداد احاديث صادره از امام عليه السلام در كتب مختلف را ارائه مى نمايد .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
370

خودشان جعل نموده اند .
هدف ديگر اين تحقيق، پرداختن به اين مسئله است كه تصوف ، تا چه اندازه با دين اسلام هماهنگى و همبستگى دارد ، و آيا اصلاً چنين مكتبى ، مورد تأييد ائمه بوده است يا نه ؟
اين رساله ، از مقدمه و پنج فصل تشكيل شده، كه هر فصل نيز بخش هاى متعددى دارد :
در مقدمه ، ضرورت و اهمّيّت و سابقه تاريخى بحث ، هدف و محدوديت هاى بحث را از نظر سياست ها و موقعيت هاى روز ، بررسى نموده است .
فصل اوّل ، در باره صوفى و تصوف ، تاريخچه ظهور اين فرقه ، علل پيدايش آنان ، مهم ترين فرقه هاى صوفيه سلسله هاى آنان و ذكر مشايخ و بزرگان صوفيه است .
فصل دوم ، بيان احاديث جعلى توسط متصوفه و نقد اين احاديث است .
فصل سوم ، در مورد تأويلات نادرست احاديث ، توسط اين فرقه و رد و نقد اين تأويلات ، از بيان بزرگان است .
در فصل چهارم ، به بيان رد احاديث صحيح توسط صوفيه ، بعضى از عقايد باطل آنان ، و پاره اى از بدعت ها و آداب خلاف شرع صِوفيه پرداخته است .
فصل پنجم ، مربوط به سيماى صوفيه در حديث و نمونه هايى از تناقض گويى آنان است .

440 . نقش ارتباطات در مديريت از ديدگاه قرآن و «نهج البلاغه» ،

اكرم موحدپور ، كارشناسى ارشد مديريت آموزش و پژوهش ، سازمان مديريت و برنامه ريزى استان قم ، استاد راهنما : دكتر محمّد حسن مباركى ، 1382 ، 77 ص .
آشنايى با تعريف ومفهوم ارتباط از ديدگاه هاى گوناگون ، و درك ماهيّت و نقش ارتباط در مديريت ، و ديدگاه قرآن و امام على عليه السلام در اين باره ، در اين تحقيق مطرح شده است .
فصل هاى سه گانه اين رساله ، به اين شرح است :
فصل اوّل ، شامل كليّات تحقيق ، ضمن توضيح اهداف پژوهش سؤال هاى تحقيق و اهمّيّت و ضرورت انجام اين پژوهش را بازگو نموده و در پايان به تعريف واژگان تحقيق پرداخته است .
در فصل دوم ، با عنوان ادبيات و پيشينه تحقيق ، به بررسى ماهيّت ارتباطات پرداخته ، وضمن مرورى بر مفهوم لغوى «ارتباطات» ، به مفهوم ارتباطات در علوم اجتماعى اشاره دارد و در بخش ديگر اين فصل ، مفهوم ارتباطات در روان شناسى ، اهمّيّت تاثير آن بر

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334593
صفحه از 407
پرینت  ارسال به