373
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

اسلامى ، چگونه از اين معيار براى تشخيص قوت و ضعف اخبار و احاديث سود جسته اند؟ از چه زمانى ، اين امر در ميان مسلمين آغاز شده و به چه ترتيبى ادامه يافته است؟
اين تحقيق ، از چهار فصل تشكيل شده است :
در فصل اوّل ، پيشينه تاريخ نگارى در اسلام ، دلايل پيدايش ، گسترش و سير تحول و پيشرفت در نگارش هاى تاريخى اشاره كرده ، و سپس به پيوند تاريخ با حديث اشاره نموده است .
در فصل دوم ، حديث و حديث نگارى در بين شيعه و اهل سنّت را بررسى نموده است . موضوع ورود اخبار ساختگى و عوامل مؤثر در اين زمينه را نيز توضيح داده ، همچنين جوامع مهم حديثى فريقين را در ترازوى سنجش قرار داده و اعتبار آنها را بررسى نموده است .
در فصل سوم ، موضوع نقد و انواع آن را در حوزه حديث پژوهى توضيح داده است . در اين فصل ، ضرورت نقد حديث ، انتقادهاى مستشرقان و آراى معاصران در باره نقد حديث را نيز گنجانده است .
در فصل چهارم ، در ابتدا ، امكان دستيابى به حقايق تاريخى ـ على رغم راهيابى دروغ در گزارش هاى تاريخى ـ را تبيين كرده ، و در ادامه ، سير نقد حديث به كمك تاريخ را در دو محور سند و متن توضيح داده است .

444 . نقش دانش رجال در تفسير و علوم قرآن ،

على اكبر كلانترى ارسنجانى ، دكترى علوم قرآن و حديث ، دانشكده علوم انسانى دانشگاه تربيت مدرس ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استاد مشاور : دكتر محسن جابرى ، 1380 ، 116ص.
هدف نگارنده اين رساله ، تنها تبيين نقش دانش رجال در علوم قرآنى است ، نه تحقيق در جزئيات مباحث و نقل ديدگاه ها و اقوال و داورى ميان آنها . بر همين اساس ، پايان نامه خود را در هفت فصل به سامان رسانده است :
در فصل بندى مطالب ، نخست به كلّياتى پرداخته كه براى به همه فصول ، سودمند است . پس از آن ، مطالب مربوط به نزول قرآن را آورده و سپس ، مطالبى كه در پيوند با جمع و نگارش قرآن است ، مورد توجّه قرار داده است . سرانجام ، به طرح مسائلى مى پردازد كه به نحوى در پيوند با فهم قرآن است .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
372

442 . نقش ايرانيان در تدوين و نشر حديث تا پايان قرن چهارم هجرى ،

فاطمه سادات تهامى ، دكترى علوم قرآن و حديث ، دانشكده علوم انسانى دانشگاه تربيت مدرس ، استاد راهنما : دكتر سيّد جعفر شهيدى ، اساتيد مشاور : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، حجه الاسلام محمّد على مهدوى راد ، 1377 ، 706ص .
آيا ايرانيان در تدوين حديث ، نقش بنيادين داشته اند يا فقط در گزارش و نقد آن مؤثر بوده اند؟ محدّثان ايرانى ، در زمينه شرح وتفسير حديث چه كارهايى كرده اند؟ بررسى و ارزيابى اين خدمات ، شناخت ويژگى كارهاى ايرانيان در كشف دقايق و طرح نكات مؤثر در تخريج و تدوين و نشر حديث ، و شرح حال كوتاه از 6294 حديثگو و حديثدان ايرانى در چهار سده نخستين هجرى ، از نكات مورد بحث در اين رساله است .
رساله ، شامل پيش گفتار و سه بخش است :
در بخش يكم ، ضمن بررسى كلّيات بحث از قبيل تعريف واژگان ، سير گسترش اسلام در ايران و حضور ايرانيان در جزيرة العرب ، پيش از اسلام را مد نظر قرار داده و نقش ايرانيان در يمن را نيز بازگو نموده است .
وى ، بخش دوم را به سير حديث و علوم حديثى در ايران اختصاص داده ، و به بررسى ظهور و گسترش حديث و محدّثان در ايران جايگاه محدّثان ايرانى در ميان محدّثان ساير بلاد اسلامى مشاهير محدّثان ايرانى و آثار آنها در ايران و ساير بلاد اسلامى ، و معرفى حافظان ايرانى پرداخته است .
در بخش سوم ، به معرفى راويان و محدّثان ايرانى در چهار سده نخستين هجرى مى پردازد ، و از هر شهر و ديارى ، محدّثانى را كه استقصا نموده ، معرفى و خدمات او را بيان مى كند .
در پايان ، محدّثان ايرانى كه بدون انتساب به شهر خاصى ، با عنوان «الفارسى» ياد شده اند را معرفى نموده ، فهرستى از زادگاه ها و خاستگاه هاى راويان و محدّثان ايرانى را ارائه مى نمايد .

443 . نقش تاريخ در نقد و بررسى حديث ،

كمال صحرايى اردكانى ، دكترى علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر محمّد على مهدوى راد ، استادان مشاور : حجة الاسلام احمد عابدى و حجة الاسلام مهدى مهريزى ، 1385 ، 282 ص .
اين تحقيق ، به دنبال پاسخگويى به اين پرسش ها است كه : تاريخ در ارزيابى و نقد حديث چه نقشى داشته و اين نقش را چگونه ايفا كرده است؟ مورخان و محدّثان

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334559
صفحه از 407
پرینت  ارسال به