387
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

ولاء امامت (رهبرى و پيشوايى دينى) ، نصب امام از جانب خدا ، عصمت و علم ، ولايت تكوينى يا ولاء تصرف ، هدايت به امر ، و ولايت تشريعى ، از ديگر بحث هاى اين بخش است.
بخش ديگر رساله ، حكومت در نهج البلاغه را ، به طور اجمال ، مورد بررسى قرار داده است . از مباحث مهم ديگر ، كه از نهج البلاغه عنوان مى كند ، رابطه والى و رعيت است كه با بهترين شيوه در نهج البلاغه بيان شده است . مبحث ديگر را به اهل بيت عليهم السلام و حكومت اختصاص داده ، و در پايان ، به مبحث حكومت و سكوت تلخ و شكوهمند على عليه السلام اشاره كرده است .
آخرين بخش از اين مجموعه را به بيان حقيقت ولايت اختصاص داده ، و اين كه «ولى» از اسماى حق و دائمى است . همچنين ، در باره اتحاد ولايت پيامبر صلى الله عليه و آله و على عليه السلام سخن گفته ، و برخى از فضايل بى شمار آن حضرت را بيان نموده است .

463 . هجرت در قرآن و «نهج البلاغه» ،

قمر تاج شعائرى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى فسا ، استاد راهنما : دكتر محمّد مهدى جعفرى ، استاد مشاور : دكتر نجف جوكار ، 1378 ، 313ص .
يكى از اهداف نگارنده از تدوين اين رساله ، نشان دادن تازگى و كاربردى بودن هجرت است، كه اختصاص به زمانى خاص ندارد، و پيوسته منشأپويايى فرد و جامعه خواهد بود.
وى ، هجرت را از ديدگاه جامعه شناسى ، قرآن و نهج البلاغه ، در 5 بخش و 21 فصل مورد بحث قرار داده است :
در بخش اوّل ، رابطه هجرت و تمدن را بررسى كرده است . همچنين ، به اين سؤال كه آيا هجرت و پيامد آن ، تمدن ، يكى از سنن الهى است ، پاسخ مى دهد .
در بخش دوم ، با عنوان هجرت در قرآن ، پس از بيان معنى اصطلاحات «هجرت» و «مهاجر» ، هجرت بر اساس تفسير موضوعى را مورد بحث قرار مى دهد .
در بخش سوم ، آيات هجرت را بر اساس شأن نزول دسته بندى نموده ، در چهار دسته بررسى مى كند .
در بخش چهارم ، انواع مهاجرت را در پنج نوع با ذكر نمونه ارائه داده است .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
386

وظايف و حقوق همسران شده ، و به جايگاه زن در اسلام و مذاهب و ملل ديگر را توضيح داده است .
بحث هاى فقهى ، مانند تفاوت ارث زن و مرد ، اختلاف ديه ، تعدد زوجات ، طلاق ، و سرپرستى خانواده ، از ديگر موضوعات مطرح شده در اين تحقيق است .
وظايف متقابل زن و شوهر در امور زندگى ، از ديگر عناوين رساله است . مطالبى مانند اطاعت از همسر ، احترام متقابل ، تأمين احتياجات مادى زندگى همسر ، نظافت و آراستگى ، عفت و غيرت ، تقسيم وظايف زندگى مشترك ، هميارى با همسر در امور خانه و زندگى ، و رهبرى غريزه ، از ديگر مطالب اين بخش از رساله است .
در پايان نيز مسائل نسبتا اختصاصى در باره زنان را مطرح نموده ، كه عبارت اند از : استقبال و بدرقه همسر ، تأديب زن ، تحصيلات عالى بانوان ، شاغل بودن زن ، شركت در مجالس و محافل ، لباس مناسب ، شناخت شخصيت همسر ، راستى و صداقت ، تبادل نظر در امور زندگى ، فعاليت بانوان در مسائل اجتماعى و سياسى و مذهبى ، و آشنايى با تعدادى از زنان مسلمان .

462 . ولايت در «نهج البلاغه» ،

عصمت جهانشاهى ، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى ، دانشگاه آزاد اسلامى تهران ، استاد راهنما : دكتر احمد بهشتى ، استاد مشاور : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، 184ص .
نگارنده ، در اين مجموعه به بيان راز و رمز ولايت از زبان ولى اللّه الاعظم پرداخته ، و با محور قرار دادن نهج البلاغه ، به شرح بحث ولايت پرداخته است .
در بحث هاى مقدماتى ، سخنى كوتاه در باره وجود امير المؤمنين عليه السلام بيان كرده و اشاره اى به عظمت نهج البلاغه نموده است. سپس، به «ولايت» از لحاظ واژه و ريشه پرداخته است.
مطالب بخش بعدى ، در باره اقسام ولايت است . وى ، چهار قسم ولايت را عنوان كرده است : ولايت محبت ، ولايت امامت ، ولايت تكوينى و ولايت تشريعى .
در قسم اوّل ، در باره ضرورت حب اهل بيت عليهم السلام ، اين كه حب آن بزرگواران اجر رسالت و ناشى از حب حق است ، در باره رمز حب على عليه السلام و اين كه دوستى وى ايمان و دشمنى وى نفاق است ، سخن گفته است .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334557
صفحه از 407
پرینت  ارسال به