51
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

صحيح مطالب بر آن مترتب بوده ، آن را برشمرده و سپس ، موضوع آن بحث را در نهج البلاغه ، بررسى كرده و رأيى را كه صحت آن از عبارات حضرت به اثبات مى رسد ، نوشته است .

53 . امامت از ديدگاه قرآن و حديث ،

سيمين دولتى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد تهران شمال) ، استاد راهنما : على اكبر غفارى ، استادان مشاور : دكتر محمّد غفرانى و حجة الاسلام على حجّتى كرمانى ، 1375 ، 146 ص .
بررسى ريشه تفكيك امامت از اسلام ، در نوشتارهاى قرون اوليه اسلام و احاديثى كه جعل گرديده، و به پيامبر نسبت داده شده موضوع اين رساله را تشكيل مى دهد.
براى اين منظور ، نگارنده نخست به ضرورت شناخت امام از ديدگاه عقل ، و دلايل نياز به امام نموده ، اشاره سپس اختلاف شيعه و سنّى را در موضوع امامت متذكر مى شود .
بحث واژه شناسى «امامت» از ديدگاه روايات و كتب لغت ، مقايسه واژه «امامت» با نبى از ديدگاه روايات و كتب لغت ، از ديگر بحث هاى اين رساله است .
در بخش ديگر نيز به بررسى واژه «امامت» در قرآن پرداخته ، و امامت خاصه را در آيه 124 سوره بقره، با استناد به اقوال مفسّران در اين زمينه مطرح ساخته است.
بررسى خصوصيات امام از نظر شيعه ، از قبيل عظمت ، افضليت و منصوص بودن وى ، از ديگر مطالب اين پايان نامه است .
در پايان نيز رواياتى را در باره امامت ذكر كرده ، كه عبارت اند از : حديث غدير ، حديث پيرامون آيه «أطيعُوا اللّهَ وَ أطيعُوا الرَّسُولَ» ، احاديث ذيل آيه ولايت و حديث يوم الإنذار .

54 . امام مهدى عليه السلام در روايات تفسيرى ،

شاه گل حسين سجادى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، مدرسه علميه امام خمينى رحمه الله ، استاد راهنما : دكتر فتح اللّه نجارزادگان ، استاد مشاور : حجة الاسلام على اصغر رضوانى ، 1382 ، 204ص .
آيا مى توان از آيات قرآن ، در روايات تفسيرى اهل سنّت ، بر مهدى موعود(عج) استدلال كرد؟
آيا مهدويت ، نظريه اى اسلامى است ، يا مختص به تشيع است؟ از بررسى مقارنه اى


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
50

اين پايان نامه ، در دو بخش مقدماتى و يك بخش اصلى ـ كه ارائه گوشه هايى از روايات تفسيرى أميرالمؤمنين است ـ و به زبان عربى فراهم آمده است .
در بخش نخستِ مقدماتى ، مباحثى در معرفى قرآن و جايگاه بلند آن همچون : قرآن از زبان قرآن ، قرآن از زبان پيامبر صلى الله عليه و آله ، و قرآن از زبان اهل بيت عليهم السلام طرح شده است .
در بخش دومِ مقدماتى ، مباحثى همچون : ثواب تلاوت قرآن و تعلم آن ، گردآورى آن و نهى از تفسير به رأى آن ، مورد بررسى قرار گرفته است.
در بخش اصلى پايان نامه ، روايات تفسيرىِ نقل شده از اميرالمؤمنين عليه السلام ، در تفسير سوره هاى فاتحه ، بقره ، آل عمران و نساء ارائه شده است.
مؤلف ، اين روايات را از منابع تفسيرى و روايى شيعه و سنّى گردآورى كرده ، و با قراردادن آنها به دنبال آياتِ مربوط ، چگونگى تفسير امام عليه السلام را از قرآن به تصوير مى كشد. از آن جا كه روايات تفسيرى منقول ، تمام آيات را دربرنمى گيرد ، شمارى از آيات اين چهار سوره ، در متن ذكر نشده اند.

52 . الهيات بالمعنى الاخص در «نهج البلاغه» ،

عليرضا شمالى ، كارشناسى ارشد پيوسته معارف اسلامى و تبليغ ، دانشگاه امام صادق عليه السلام ، استاد راهنما : حجة الاسلام حسن مصطفوى ، اساتيد مشاور : حجة الاسلام دكتر احمد بهشتى و دكتر غلامرضا اعوانى ، 1370 ، 80 ص .
نگارنده ، پايان نامه خود را در دو بخش ، به نگارش درآورده است :
بخش اوّل ـ كه از دو فصل تشكيل مى شود ـ مانند مقدمه است و اول ، به زندگى ، تحصيلات و آثار سيّد رضى ، و دوم ، به شخصيت اميرمؤمنان عليه السلام از جنبه علم الهى پرداخته و با بيان برخى آيات نازله در شأن حضرت ، سخنان پيامبر صلى الله عليه و آله و عالمان ، در باره مرتبت حضرت را نقل كرده است .
در بخش دوم ، الهيات بالمعنى الاخص در نهج البلاغه و موارد آن ، بررسى شده و با اشاره به اين كه تمامى موارد ياد شده ، به خوبى از عبارات امير مؤمنان عليه السلام فهميده مى شود ، در هفت فصل ، امور الهيات بالمعنى الاخص مطرح گرديده است .
روش نگارنده ، در اين پژوهش چنين است كه در آغاز هر فصل ، شرح مختصرى از موضوع بحث را ارائه داده و اگر اختلاف مهمى در آراى عالمان وجود داشته و فهم

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334549
صفحه از 407
پرینت  ارسال به