65
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

وى ، براى رسيدن به پاسخ ، تحقيق خود را در شش فصل سامان داده است :
در فصل اوّل ، تعريف «سنّت» و «بدعت» در لغت و اصطلاح و قرآن و حديث را بيان كرده است .
در فصل دوم ، مصاديق و نمونه هاى بدعت در اسلام را آورده ، كه بخشى متعلق به عقايد است و بخشى ديگر پيوند عميق با عبادات جديد مانند نماز تراويح ، نماز ضحى ، و تكرار مسح و غيره دارد .
در فصل سوم ، علل و عوامل پيدايش بدعت ، مانند هوا پرستى و پيروى از غير معصوم را توضيح مى دهد .
در فصل چهارم ، حكم بدعت در مذاهب اسلامى و راه هاى مبارزه آنها با بدعت گذاران را بررسى كرده است .
در فصل پنجم ، اشكالات وهابيت بر شيعه ها در مواردى چون : شفاعت ، توسل ، دعا ، نذر و قربانى ، سوگند غير خدا و غيره را ، با نقد و بررسى آنها آورده است .
در فصل ششم ، اين بحث را مطرح كرده كه هر نوآورى ، بدعت نيست ؛ مانند اجتهاد پويا و نوآورى علمى و صنعتى .

71 . برخورد قرآن و سنّت با جاهليت عصر نزول و عصر حاضر ،

يوسف محمودى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر ولى اللّه نقى پورفر ، استاد مشاور : دكتر احمد عابدى ، 393 ، 1381 ص .
آيا جاهليت در عصر پيامبر صلى الله عليه و آله صرفاً در بُعد اعتقادى بوده و يا در ابعاد ديگرى نيز مطرح بوده است؟ نقش اسلام در ميزان تحول ابعاد جاهليت چگونه بوده است؟ آثار جاهليت ، تا چه حد در زندگى آدميان مشهود است ، و چه ميزان باعث دورى از اصل انسانيت بوده است؟ اينها ، سؤالاتى است كه رسيدن به پاسخ آنها مقصد اين پايان نامه است .
مطالب اين پايان نامه ، در مقدمه و سه بخش سامان يافته است :
در مقدمه ، به بيان كلّيات پرداخته كه عبارت اند از : تبيين موضوع ، ضرورت و اهمّيّت تحقيق ، پيشينه تحقيق ، روش تحقيق ، طبقه بندى منابع ، فرضيات و سؤالات تحقيق ، محدوديت هاى تحقيق ، و زمان و مكان .
در بخش اوّل ، به شمه اى از زندگى مردم عصر نزول ، در ابعاد مختلف اشاره نموده است .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
64

69 . بدعت از ديدگاه قرآن و حديث ،

ربابه ناظمى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد تهران شمال) ، استاد راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، استاد مشاور : دكتر على مهدى زاده ، 1377 ، 161 ص .
نسبت بين بدعت و سنّت چگونه است؟ تاريخچه بدعت به چه زمانى بر مى گردد؟ دواعى بدعت گذاران در مبتدعات چيست؟ نظر قرآن در باب بدعت هاى جاهلى چيست؟ آيا توسل ، شفاعت و زيارت قبور بدعت است؟ نظر اميرمؤمنان عليه السلام در باره بدعت چيست ؟ پاسخ به اين پرسش ها ، در ده فصل مطالب اين پايان نامه را تشكيل مى دهد :
نگارنده ، پس از توضيح معناى لغوى و اصطلاحى «بدعت» و شرح معناى لغوى و اصطلاحى سنّت ، و بيان اين كه قرآن و سنّت مكمل يكديگرند ، و نقل بيان پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در باب اهمّيّت سنّت ، نسبت بين سنّت و بدعت را توضيح داده است .
وى ، سپس اقسام بدعت و دلايل رد آن را بيان كرده ، و نظر عز الدين عبد السلام و نووى و دليلى بر رد اين دو نظر از شهيد اوّل در مورد محدّثات را نقل مى كند . سپس ، وارد بحث تشيع و منشأ آن مى شود . در اين بخش ، پس از بيان تهمت هايى كه نسبت به تشيع وارد مى كنند ، تاريخچه اى از پيدايش تشيع را ورق مى زند و سپس ، وارد بحث دواعى بدعت گذاران مى شود. در اين بين، طرح مسئله بدعت هاى پيش از اسلام نيز مفيد بوده؛ لذا نمونه هايى از بدعت هاى آن زمان را از زبان قرآن بازگو مى كند .
سپس ، وارد بحث از بدعت هاى بعد از اسلام شده ، و ضمن توضيح نمونه هايى از اين بدعت ها ـ كه پس از رسول خدا صلى الله عليه و آله به وجود آمده و در زمان بنى اميه به اوج خود رسيد ـ دلايلى را بر رد نظر سلفيه در مورد توسل ، شفاعت و زيارت اهل قبور مى آورد و در ديگر بخش ، واژه «بدعت» در نهج البلاغه را بررسى مى كند . در آخرين قسمت تحقيق ، آثار سوء بدعت و تحريم آن را بر مى شمرد .

70 . بدعت در قرآن و حديث نزد فريقين ،

محمّد جاويد نجمى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، مدرسه علميه امام خمينى رحمه الله ، استاد راهنما : دكتر احمد مراد خانى ، استاد مشاور : حجة الاسلام محمّد حسن زمانى ، 1383 ، 199ص .
نگارنده ، در اين تحقيق به دنبال پاسخ به اين سؤال ها است كه : آيا هر امر حادث و هر كار جديد كه در زمان رسول اللّه صلى الله عليه و آله نبوده ، و بعد از آن حادث شده بدعت است؟ ملاك بدعت چيست؟

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334537
صفحه از 407
پرینت  ارسال به