بعد از آن گرفتار توهم نشود .
در فصل پنجم ، با عنوان خلاصه يافته ها ، مجددا مسئله را مطرح كرده و در پايان نيز نتايج عملى تحقيق خود را ارائه مى دهد .
77 . بررسى احاديث مناشده ،
امير توحيدى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران ، استاد راهنما : دكتر سيّد مرتضى آية اللّه زاده شيرازى ، استاد مشاور : دكتر محمّد على مهدوى راد ، 1377 ، 126ص .
در ميان احاديث وارده از ناحيه رسول خدا صلى الله عليه و آله و ائمه معصومان عليهم السلام ، تعدادى از آنها كه داراى ويژگى خاصى هستند ، به احاديث مناشده نام گذارى شده اند . علت آن هم استعمال واژه «نَشَدَ» و مشتقات آن در اين گونه روايات است . گرچه احاديث مناشده را چند تن از ائمه هدى بيان كرده اند، پيام اصلى آن، اثبات و احقاق ولايت است.
نگارنده ، پايان نامه خود را در زمينه بررسى اين واژه، در سه فصل فراهم آورده است:
فصل اوّل ، بيان معناى لغوى مناشده ، تفاوت مناشده با احتجاج ، مناشده على عليه السلام با اهل شورا ، مناشده على عليه السلام در روز شورا ، مناشده حضرت امام حسن مجتبى عليه السلام در مجلس معاويه، مناشده حضرت حسين بن على عليه السلام در مكه و در روز عاشورا است.
نزول آيه تطهير ، مباهله ، زكات ، نجوا ، ولايت ، سوره دهر ، آيه سقايه و ايثار در شأن امام على عليه السلام و اهل بيت آن جناب و بحث اعلام سوره برائت توسط على عليه السلام به مشركان ، از جمله عناوين بحث شده در فصل دوم است .
آيات استشهاد شده در احاديث مناشده ، و منابع و مآخذ مختلف روايى در اين زمينه ، از مطالب بخش سوم است .
78 . بررسى ادلّه عصمت امام على عليه السلام در قرآن و روايات ،
اكرم ميرآبادى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر احمد عابدى ، استاد مشاور : دكتر فتح اللّه نجارزادگان ، 1380 ، 227ص .
نگارنده اين رساله ، براى بررسى عصمت على عليه السلام از تلفيق روش هاى عقلى ، قرآنى و روايى استفاده نموده ، و آنچه را اهل سنّت در اعتراف به عصمت بيان داشته ، اما مصداق آن را فردى غير از ائمه عليهم السلام دانسته اند ، به صورت يك شبهه مورد بررسى قرار داده است .