79
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

صحيحين ، جوامع صحاح سته و جوامع كتب فقهى را بررسى نموده ، و سپس دو كتاب المسند الجامع و جمع الجوامع را معرفى كرده است .
بخش چهارم ، شامل معرفى زوايدنويسى است ، و مهم ترين كتب نوشته شده در اين زمينه را نام برده ، و كتاب المطاب العاليه و مجمع الزوائد و منبع الفوائد را به تفصيل معرفى كرده است .
بخش پنجم ، شامل شش فصل در معرفى اين كتب است : مستخرجات و مستخرج ابوعوانه ، كتب اجزاء و مسند اهل بيت و فضائل فاطمة الزهراء عليهاالسلام ، كتب اطراف و دو كتاب تحفة الاشراف بمعرفة الاطراف و موسوعة اطراف الحديث النبوى ، كتب تخريج و المقاصد الحسنة ، كتب معاجم و المعجم الكبير طبرانى ، كتب مستدركات و المستدرك على الصحيحين .
بخش ششم ، شامل تعريف علم موضوعات ، و مهم ترين كتب نوشته شده در اين زمينه است و در آن ، كتاب موضوعات ابن جوزى ، به تفصيل معرفى شده است .
در بخش هفتم ، دانش هاى تخصصى حديث كه شامل علم مصطلح الحديث ، غريب الحديث ، علل الحديث ، مختلف الحديث ، ناسخ و منسوخ و علم رجال و بررسى جرح و تعديل راويان است ، بررسى شده و كتب مقدمه ابن صلاح ، تدريب الراوى ، النهاية فى غريب الحديث ، العلل الوارده ، تأويل مختلف الحديث ، الاعتبار فى الناسخ والمنسوخ و الجرح و التعديل رازى معرفى شده اند .

89 . بررسى تأثيرات تربيتى تقوا در سخنان اميرالمؤمنين عليه السلام ،

سيّد محمّد محمّد زاده ، كارشناسى ارشد فلسفه تعليم و تربيت اسلامى ، دانشگاه علّامه طباطبايى ، استاد راهنما : دكتر حسن ملكى ، استاد مشاور : دكتر عباس عبّاس پور ، بى تا ، 204 ص .
تحليلى و با محوريت كلمات نورانى اميرمؤمنان عليه السلام هدف كلى اين پژوهش مى باشد.
نگارنده ، نخست مفهوم واژه «تقوا» ، را از ميان سخنان حضرت على عليه السلام ارائه كرده ، و سپس تأثيرات روش تربيتى تقوا را ، از منظر امام عليه السلام ، با بررسى آيه «إنَّ أكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللّهِ أتْقاكُمْ» و حكمت 410 نهج البلاغه توضيح داده است .
در فصل دوم ، مباحث انسان شناسى ، تربيت اسلامى ، مراحل ، جنبه ها و ويژگى هاى آن را ، به ترتيب ارائه نموده ، و اين ويژگى ها را در كلام حضرت على عليه السلام بررسى كرده است .
در فصل سوم ، مباحث مفهوم شناسى را مطرح كرده ، و واژه هاى «تقوا» و «تربيت» را به


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
78

نگارنده ، در رساله خود بررسى كرده كه با بروز پديده مرگ ، چه تحولى بر فرد عارض مى شود؟ آيا وى ، بعد از ممات ، حياتى دارد يا اين كه در دل خاك ، تا ابد محو و نابود مى شود ؟
اين رساله ، به گردآورى اهمّ ديدگاه هاى ارائه شده در اين باب ، در سه بخش پرداخته است :
در بخش اوّل ، نگاهى كلّى و اجمالى به مهم ترين ديدگاه هاى شخصى ، فرقه اى ، و نحله اى ارائه شده درباره اين پديده ، از گذشته تا امروز دارد .
در بخش دوم ، چند موضوع اساسى و محورى (برزخ ، چيستى نفس ، تناسخ ، احضار روح و تشابه خواب و مرگ) كه به شكل تنگاتنگى با مرگ در ارتباط هستند ، با نگاهى عميق ، تجزيه و تحليل شده است .
در بخش سوم ، ضمن تبيين لغوى واژه «موت» و ديگر واژگان و تعبيرات ناظر به اين معنا ، و نقل مشهورترين ديدگاه هاى مطرح در باره اين پديده در عالم اسلام ، آن را با محوريت قرآن كريم و بر اساس داده هاى يقينىِ بخش هاى پيشين ، با نگاهى نو بررسى كرده است .

88 . بررسى تاريخ حديث اهل سنّت پس از قرن سوم هجرى ،

خديجه احمد مهرابى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استاد مشاور : استاد على اكبر غفارى ، 1379 ، 206 ص .
هدف نگارنده اين پايان نامه ، علاوه بر بررسى تحولات حديثى اهل سنّت در دوره متأخران ، بيان اين مطلب است كه اقدامات محدّثان و علماى اهل سنّت ، عمدتا در توجيه و تحليل مشكلات تاريخ حديثى اين مكتب و خصوصا تصويب موطأ مالك بن انس و صحاح ستّه بوده است .
مطالب اين رساله ، در هفت بخش ويك مقدمه تدوين شده است :
در بخش مقدماتى ، سير تحولات تاريخ حديث اهل سنّت ، در دو دوره ، توضيح داده شده است .
نگارنده ، در بخش اوّل ، مهم ترين شروح موطأ مالك بن انس ، صحيحين و سنن را در سه فصل معرفى نموده است .
در بخش دوم ، به معرفى تأليفات جديد حديثى پرداخته و در بخش سوم ، جوامع بين

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334553
صفحه از 407
پرینت  ارسال به