97
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

در اين پژوهش ، روايات تفسيرى در خصوص يازده زن ـ كه قرآن ضمن بيان سرگذشت پيامبران و اقوام گذشته از آنها ياد كرده ـ بررسى شده است ، تا تفاوت نگاه قرآن و روايات به اين زنان مشخص شود ، و به اين سؤالات پاسخ داده شود كه : روايات تفسيرى اين آيات ، از نظر سند و متن در چه وضعيتى قرار دارند؟ اين روايات در كل ، چه نوع ديدگاهى نسبت به زنان و مسائل مربوط به آنها القا مى كنند؟ خاستگاه باورهاى موجود در اين روايات، كه آيا با قرآن، عقل و سنّت قطعى تطابق دارند؟
نگارنده ، تحقيق خود را جزء تحقيقات بنيادى و نظرى محسوب نموده ، و از نظر روش ، جزء تحقيقات تاريخى به حساب آورده است و در چهار بخش سامان داده است :
در بخش نخست ، پس از طرح تحقيق ، تعريف روايات تفسيرى و قصه قرآنى را بيان نموده است .
در بخش دوم ، آياتى كه در باره اين زنان است و پس از آن ، روايات مربوط به هر يك از آنان را به تفكيك ذكر ، و پس از نقل هر روايت ، اسناد آن را نيز ارزيابى نموده است .
در بخش سوم ، به نقد و بررسى متن روايات پرداخته ، كه ابتدا ملاك هاى نقد متن و پس از آن ، نشانه هاى ضعف متن را بيان كرده است .
در بخش چهارم ، نتايج به دست آمده را گزارش كرده ، و برآيند ارزيابى اسناد را نيز به صورت نمودار و جدول ارائه كرده است .

112 . بررسى روش هاى تعليم و تربيت از ديدگاه امام صادق عليه السلام ،

ابوالفضل صفرپور ، كارشناسى ارشد مديريت دولتى ، مركز آموزش مديريت دولتى استان قم ، استاد راهنما : دكتر حسين خنيفر ، 1382 ، 107 ص .
نظر امام صادق عليه السلام در باره امر به معروف و نهى از منكر ، به عنوان يك روش تربيتى چيست؟ در باره نقش روش الگويى در تعليم و تربيت ، امام جعفر صادق عليه السلام چه نظرى دارد؟ تكريم شخصيت ، به عنوان يك روش تربيتى از ديدگاه امام صادق عليه السلام چگونه است؟ و بهره گيرى از روش تشويق و تنبيه در امر تعليم و تربيت از ديدگاه امام صادق عليه السلام چگونه است؟ پاسخ اين سؤال ها ، مطالب اين پايان نامه را تشكيل مى دهد ، كه در پنج فصل بدانها پرداخته شده است :
فصل اوّل ، به كلّيات پژوهش ، از قبيل تاريخچه مطالعاتى ، بيان مسئله ، اهداف تحقيق ، پرسش هاى تحقيق ، اهمّيّت تحقيق ، ضرورت تحقيق ، محدوديت تحقيق اختصاص دارد .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
96

در بخش اوّل ، افراد ممدوح در توقيعات حضرت را بررسى كرده ، و در فصول مختلف اين بخش ، به شرح حال نمايندگان نواب اربعه پرداخته است .
وى ، در فصل آخر اين بخش ، علماى مورد وثوق در توقيعات امام زمان(عج) را مورد تحقيق قرار داده است .
در بخش دوم ، در باره افراد مذموم و آنان كه مورد لعن و نفرين حضرت حجت(عج) قرار گرفته اند ، و نيز افكار گمراه كننده و ادعاى كذبشان ، پژوهش كرده ، و توقيعاتى را كه در اين زمينه صادر شده ذكر كرده است .

110 . بررسى روايات تفسيرى امام صادق عليه السلام در جزء ششم قرآن ،

عباسعلى قربانى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده علوم انسانى دانشگاه قم ، استاد راهنما : دكتر سيّد رضا مؤدب ، استاد مشاور : حجة الاسلام محمّد على قجرى ، 1381 ، 234ص .
نگارنده رساله ، احاديث تفسيرى امام صادق عليه السلام ، را در ذيل آيات جزء ششم قرآن مجيد ، از تفاسير روايى شيعه جمع آورى و از منابع اصلى ، مصدريابى و استدراك كرده و تمامى احاديث نقل شده را ، مورد بررسى سندى و دلالى قرار داده و در پايان ، شرح حال رجال آن را در فصلى جداگانه آورده است .
وى ، با توجّه به اهمّيّتى كه روايات تفسيرى ، در فهم قرآن مجيد دارند ، تتبع خود را در اين احاديث در ، سه فصل ارائه نموده است :
در فصل اوّل ، اشاره اى به اهمّيّت و ضرورت بحث نموده و سپس يك تعريف كلّى از تفسير روايى بيان كرده است . وى گزارشى از روش و پيشينه تحقيق خود را بازگو كرده و سپس ، به بررسى اصطلاحات در اين زمينه پرداخته است .
در فصل دوم ، به بررسى احاديث و بحث سندى و دلالى آنها در سوره نساء ، از آيه 148 تا 176 ، و سوره مائده ، از آيه 1 تا 9 پرداخته است و در نهايت ، يك جمع بندى از روايات ، از نظر تعداد و اعتبار آنها ارائه نموده است .
شرح حال رجال احاديث در ذيل اين آيات ـ كه حدود 351 نفر مى شوند ـ در فصل پايانى ، با استناد به كتب رجالى نقل كرده است .

111 . بررسى روايات تفسيرى در باره زنان ذيل آيات قصص قرآن ،

اعظم فرجامى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه تربيت معلم ، استاد راهنما : دكتر فاطمه السادات تهامى ، استاد مشاور : دكتر مريم ايمانى خوشخو ، 1384 ،194ص .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 334580
صفحه از 407
پرینت  ارسال به