تاريخ : چهارشنبه 1397/11/17 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 68182
برگزاری همایش بین‌المللی «دکترین مهدویت»، ۲۹ و ۳۰ فروردین

برگزاری همایش بین‌المللی «دکترین مهدویت»، ۲۹ و ۳۰ فروردین

دبیر علمی پانزدهمین همایش بین‌المللی «دکترین مهدویت» با اعلام تمدید مهلت ارسال آثار تا ۱۵ اسفند گفت: به دلیل مواجهه همیشگی مهدویت با چالش‌ها و به منظور پاسخ علمی به آن‌ها، این دوره از همایش طی روزهای ۲۹ و ۳۰ فروردین ۹۸ چالش‌های فرهنگی، اعتقادی، اجتماعی و سیاسی را محور قرار داده است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ به نقل از آینده روشن، حجت‌الاسلام محمدصابر جعفری، دبیر علمی پانزدهمین همایش بین‌المللی «دکترین مهدویت» در تشریح محورهای این دوره همایش اظهار کرد: این همایش بر اساس نیازسنجی‌ها و ضرورت‌هایی که درباره اندیشه مهدویت و فضای جاری جامعه وجود دارد؛ موضوعاتی را به عنوان محور فراخوان مقاله اعلام کرده است.

دبیر علمی پانزدهمین همایش بین‌المللی «دکترین مهدویت» اضافه کرد: در دوره‌های گذشته محورهایی همچون تربیت زمینه‌ساز، جامعه زمینه‌ساز، تمدن زمینه‌ساز، هنر و رسانه زمینه‌ساز، دیدگاه‌های بین‌الادیانی و نیز دیدگاه‌های مذهبی درباره مهدویت به عنوان محور در این همایش بررسی شده است.

وی درباره محورهای اعلام شده برای دوره پیش رو، اعلام کرد: محور نخست یعنی «چالش‌های اعتقادی و فرهنگی» شامل غفلت از مبانی و آرمان‌ها، شک و تردید، افول دین و ارزش‌ها، یأس و ناامیدی، سطحی‌نگری، برداشت‌های انحرافی، تطبیق‌های ناروا، تعیین وقت برای ظهور(توقیت)، شتاب‌خواهی (استعجال) و محور دوم: «چالش‌های اجتماعی، سیاسی» شامل مسؤلیت‌گریزی، فتنه‌ها، سختی‌ها و ناکامی‌ها، لغزش اندیشمندان و خواص، فاصله بین عالمان و مردم، افزایش اختلافات، مدعیان دروغین، مخالفت با فعالیت‌های سیاسی و تشکیل حکومت و افزایش دشمنی‌ها می‌شود.

حجت‌الاسلام جعفری درباره چرایی پرداخت همایش دکترین مهدویت» به مسئله چالش‌ها در پانزدهمین دوره خود، ابراز کرد: مهدویت از ابتدای امر از نظر فرهنگی اعتقادی با چالش‌هایی همچون شک و تردید مواجه بوده چنان که در روایات نیز به این مسئله اشاره شده و در دعا است که مبادا در عصر غیبت، دعا برای حضرت(عج) را از یاد ببریم و به دلیل طولانی شدن این غیبت از ظهور دلسرد شویم. لذا یقین ما به مهدویت باید مثل یقین درباره نبوت باشد.

دبیر علمی پانزدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت تصریح کرد: در حوزه سیاسی اجتماعی نیز آسیب‌هایی همچون بی‌اعتقادی به کارکردهای حکومت اسلامی پیش از غیبت یا ناکارآمدی آن‌ها در رفع مشکلات مردم و نیز مسئولیت‌گریزی و امثال آن مطرح بوده که همایش دکترین مهدویت می‌کوشد پاسخ‌های علمی این چالش‌ها را ارائه کند.

وی با اشاره به اطلاع‌رسانی بین‌المللی از برگزاری همایش دکترین مهدویت بیان کرد: مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه تا نیمه اسفند ماه تمدید شده و همایش هم روزهای ۲۹ و ۳۰ فروردین ماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی و سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام جعفری با ابراز خرسندی از استقبال بالای محیط‌های علمی به مشارکت در برگزاری این همایش، ابراز کرد: یکی از وجوه امتیاز این همایش آن است که به دور از شعارزدگی، نهادهای حوزوی و دانشگاهی را به همراهی و مشارکت آورده و لذا دانشگاه‌های امام حسین(ع)، امام صادق(ع)، معارف، ادیان، اهل البیت(ع) و ... . نیز مجموعه‌های حوزوی اعم از مؤسسه امام خمینی(ره)، مرکز تخصصی مهدویت، مرکز تخصصی موعود(عج)، انجمن علمی مهدویت حوزه، جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه هم در تولید و ارائه مقاله و هم در اطلاع‌رسانی بین‌المللی همایش با دبیرخانه همکاری دارند.

وی درباره دستاوردهای ۱۴ دوره گذشته همایش بین‌المللی «دکترین مهدویت»، گفت: ورود علمی و تولید اندیشه متناسب با نیازها از اهداف این همایش است که در این باره موفق عمل کرده و دستاوردهای خوبی داشته است.

همچنین، سايت همايش، تلفن تماس دبيرخانه: ۳۷۸۳۳۷۱۴-۱۵ – ۰۲۵ و ایمیل: info@mahdaviat-conference.com برای ارتباط و کسب اطلاع علاقه‌مندان در نظر گرفته شده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :