مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : زندگانی حضرت زینب(س)، رسالتی از خون و پیام
پديدآورنده : علی قائمی
زمان پدیدآورنده: معاصر
ناشر : امیری
نوبت چاپ : سوم
تاریخ انتشار : 1376ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 392
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

زندگانی حضرت زینب(س)، رسالتی از خون و پیام

پژوهشی است در شرح حال و اوصاف و شخصیت حضرت زینب(س) و مبارزات او که به صورت توصیفی ـ تحلیلی.

پژوهشی است در شرح حال و اوصاف و شخصیت حضرت زینب(س) و مبارزات او که به صورت توصیفی ـ تحلیلی و با بهره گیری از کتاب های دیگر نویسندگان و منابع تاریخی و با انگیزه معرفی هر چه بهتر شخصیت دختر علی بن ابی طالب(ع) نگارش شده است.

کتاب یک دوره کامل حیات شخصی و سیاسی حضرت زینب(ع) است که در هجده بخش سامان یافته و بر حسب تاریخ دوران حیات زینب(س)، از ولادت، خانواده و زندگی آن حضرت شروع می شود. مأنوس بودن زینب با پیامبر(ص) همراهی با مادر، پدر و برادران، از جمله مباحث مطرح شده در این کتاب است.

در ادامه، حوادث و رخدادهای تلخ زندگی زینب گزارش شده است که عبارت اند از: وفات رسول الله، بیماری و درگذشت مادر، شهادت پدر در مسجد، مسموم شدن امام حسن(ع) شهادت امام حسین(ع) به همراه فرزندان و برادران، که رخدادهای بزرگی در زندگی در هر انسانی به حساب می آید و زینب(س) همه آنها را با چشم خود دیده و در برابر آنها مواضع متناسب اتخاذ کرده است.

حوادث سیاسی نیز که زینب شاهد آنها بوده مانند ماجرای سقیفه، خانه نشینی علی(ع)، جنگ های او با متمردان و صلح امام حسن(ع) که در این کتاب به بحث گذاشته شده است. نویسنده آن گاه، به اوضاع دوران حضرت زینب را بر رسیده و شرایط حاکم بر مدینه، کوفه و شام را تشریح و سپس به بیان افکار عمومی مسلمانان در آن دوران پرداخته و آنها را به اجمال گزارش کرده است.

سجایای اخلاقی، شخصیت معنوی، زهد و عبادت و ظرفیت روحی زینب و وظیفه شناسی او از دیگر مطالبی است که به بحث گذاشته شده و در ادامه، مباحثی چون رسالت زینب(س) در کربلا و دفاع او از شخصیت و حرکت برادر و مبارزات او، خطبه های حضرت زینب و سخنانش در جاهای گوناگون و سختی هایی که در انجام رسالتش متحمل شده، و نیز، بررسی حاصل مبارزات و وفات زینب(س) و مزار وی، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.