مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : زندگی دوازده امام(ع)
پديدآورنده : هاشم معروف حسنی
مترجم : محمد رخشنده
زمان پدیدآورنده: ۱۹۱۹ - ۱۹۸۴م
محل نشر : تهران
ناشر : امیرکبیر
نوبت چاپ : سوم
تاریخ انتشار : 1376ش
تعداد جلد : 2
تعداد صفحه : 614 + 588
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

زندگی دوازده امام(ع)

بررسی تاریخی برخی از جنبه های حیات سیاسی فکری و فضایل امامان دوازده گانه و نقش آنان در گسترش میراث معنوی اسلام، موضوع این پژوهش است.

بررسی تاریخی برخی از جنبه های حیات سیاسی فکری و فضایل امامان دوازده گانه و نقش آنان در گسترش میراث معنوی اسلام، موضوع این پژوهش است. کتاب، ترجمه سیرة الائمة الاثنی عشر، نوشته یک نویسنده از عالمان و نویسندگان پرکار لبنانی است. وی اگر چه به گوشه هایی از زوایای مختلف زندگانی و فضایل، سرگذشت ها، سخنان، سختی ها، ویژگی ها و مسائل و حوادث مربوط به دوران هر یک از امامان شیعه اشاره کرده، اما همان گونه که ویژگی عمده آثار وی است، مصادر و منابع سخنان خود را به روشنی ارائه نکرده است.

در جلد نخست این اثر، پس از اشاره ای اندک به مصداق اهل بیت و اصل و نسب و فضایل آن بزرگان ابتدا سیره دو بانوی بزرگوار، یعنی حضرت خدیجه کبرا و دختر گرامیش، صدیقه زهرا عرضه شده و به دنبال آن به بررسی و پژوهش برخی از جنبه های سیره و فضایل و از همه بیشتر به حوادث سیاسی زمان امام علی(ع) و فرزندش امام حسن مجتبی(ع) پرداخته شده است. وی، در این بخش حوادثی که با زندگی این دو امام، گره خورده و یا با آن همزمان است، تحلیل کرده است.

جلد دوم این اثر نیز، نگاهی گذرا به برخی از جنبه های سیره دیگر امامان دارد که از سیره امام حسین(ع) آغاز و تا امام دوازدهم ادامه پیدا می کند و شامل تحلیل و ارزیابی برخی وقایع و فراز و نشیب هایی است که ظلم و جور و پیگرد نیکان و مصلحان جامعه، مهم ترین ویژگی تاریخشان را تشکیل می دهد، و امامان شیعه با آن مواجه بوده اند.

مترجم این اثر، با قلمی روان صرفا به ترجمه آن اقدام کرده است.