مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : فاطمه(ع) الگوی زندگی
پديدآورنده : حبیب الله احمدی
محل نشر : قم
ناشر : فاطیما
نوبت چاپ : هشتم
تاریخ انتشار : 1380ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 231
قطع : رقعی
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

فاطمه(ع) الگوی زندگی

پژوهشی است در مسائل زنان و سیره فاطمه زهرا(س).

پژوهشی است در مسائل زنان و سیره فاطمه زهرا(س). کتاب با هدف ارائه الگویی انسانی برای انسان ها تدوین و در آن سعی شده با بهره گیری از منابع حدیثی و تاریخی و نیز تفسیر و قرآن، ابعاد شخصیتی زن و حقوق او و آفرینش وی، همچنین راه های کمال انسان و چگونگی همسر گزینی و اداره منزل و فرزندداری و تربیت فرزندان، بررسی و کاویده شود. تفاوت انسان ها به منظور ارائه تحلیلی واقعی از حقیقت زن نیز، در این اثر بررسی شده است.

عمده مباحث کتاب را مطالب مربوط به حضرت زهرا(س) و زیستنامه وی و سیره آن بانوی بزرگ تشکیل می دهد و در سه فصل سامان یافته است:

فصل نخست آن در باره زندگینامه زهرا است که در آن فاطمه، قبل از ولادت، پدر و مادر او، ولادت، نام گذاری و تربیت وی گزارش و بررسی شده است.

در فصل دوم کتاب از الگو و نیز فاطمه به عنوان اسوه انسان سخن گفته شده و در همین راستا از عبادت، تمثل ملائکه بر آن حضرت، شفاعت، کوثر بودن، حب فاطمه، عصمت او، رضا و غضب او، ثقل اصغر بودن وی، افضل زنان عالم و افضل بودن فاطمه از انبیا بحث شده و برای تبیین درست پاره ای از مفاهیم یاد شده، معنا و ابعاد آنها نیز، شرح شده است.

در فصل سوم سیره حضرت فاطمه(س) در پیش و پس از ازدواج، خانه داری، همسرداری و ایثار وی گزارش شده است. تربیت فرزندان، و حضور فاطمه در صحنه های گوناگون نیز، بخش هایی از همین فصل کتاب است. بخش قابل توجهی از فصل سوم به مناسبت ازدواج و خانه داری زهرا(س)، به مباحث یاد شده و آیین همسر گزینی، خانواده و محبت و گذشت در آن، اصول تربیت، مراقبت از فرزندان، تدبیر منزل و معاش، و روابط پدر و مادر با فرزندان در جنبه های گوناگون، اختصاص یافته است.