مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : موسوعة الامام الجواد(ع)
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : مؤسسه ولی عصر(ع)
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1419 ق
تعداد جلد : 2
تعداد صفحه : 736 + 600
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

موسوعة الامام الجواد(ع)

کتابی در برگیرنده زندگینامه امام نهم، امام جواد(ع)، و سخنان آن حضرت در عقاید و اخلاق و فقه و طب و مباحث دیگر است.

کتابی در برگیرنده زندگینامه امام نهم، امام جواد(ع)، و سخنان آن حضرت در عقاید و اخلاق و فقه و طب و مباحث دیگر است. این کتاب با بهره گرفتن از کتاب های حدیثی شیعه و نیز کتاب های تاریخی و در پاره ای موارد با استفاده از کتاب های اهل سنت تدوین شده است، تا اطلاعات جامع حدیثی در آن گردآوری و کتاب مرجعی برای شناخت امام جواد(ع) باشد.

کتاب، به رغم اینکه حدیثی است و باید اسناد احادیث در آن مندرج شود، چنین نشده و تنها به ذکر مصدر حدیث و یا خبر اکتفا شده است و از حیث نگارش حدیث، تخریج احادیث از مصادر اصلی صورت نگرفته و از هر کتابی که مطلبی یافت شده، نقل گردیده است و تمامی کتاب هایی هم که حدیث در آنها نقل شده در پاورقی مشخص شده اند.

کتاب در نه فصل و ده ها باب تنظیم شده است:

فصل نخست، در زندگینامه امام از تولد تا شهادت و فصل دوم، در فضایل و مناقب آن حضرت است که در باره امامت آن حضرت نقل شده و شامل دانش او و نشانه های امامتش و معجزه های ایشان می باشد. در همین فصل، زیارت و توسل به آن حضرت نیز، تشریح شده است.

فصل بعدی را سیره اجتماعی امام در رفتار، عبادت، صدقه، دعا، تسبیح، معاشرت با همسران و فرزندان، و غلامان و آداب نیکو در رفتار شخصی و مراودات اجتماعی، تعامل با خلفای وقت و کسانی که وی آنها را در سخنان خود ستوده و یا سرزنش کرده و افراد مورد اعتماد ایشان، تشکیل داده است.

فصل دیگر کتاب، در عقاید اسلامی، توحید، نبوت، امامت و معاد است.

فصل پنجم، در احکام فقهی است که به ترتیب به مباحثی در باره فقه، طهارت، نماز، روزہ، زکات، خمس، حج، جهاد، نکاح، طلاق، وقف و رهن، دین، وصیت، اجاره، شفعه، بیع و تجارت، آزادی برده، ارث، شکار و ذبح، خوردنی ها و آشامیدنی ها، لباس و زینت، نذر و سوگند و حدود و زیارت است.

قرآن و تفسیر آیاتی از آن از سوی امام جواد و دعاها و ذکرهایی است که ایشان در مکان ها و زمان ها و مناسبت های گوناگون قرائت می کرده و حرز و تعویذ ها، فصل دیگر مباحث کتاب را تشکیل می دهد.

فصل هفتم کتاب، در موعظه و پند و اندرزهای امام و در طبابت است.

فصل هشتم، در احتجاج ها و مناظره ها و نامه های امام و فصل پایانی، روایت هایی است که امام از پدران خود و از دیگران نقل کرده است.