مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : المنهج الرجالی والعمل الرائد فی الموسوعة الرجالیة
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1378ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 384
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

المنهج الرجالی والعمل الرائد فی الموسوعة الرجالیة

الموسوعة الرجالیة از آثار ارزشمند آیت الله العظمی آقاحسین بروجردی است و این اثر معرفی مفصل آن کتاب و نشان دهنده ی روش رجالی آیت الله بروجردی است.

این کتاب، مشتمل بر تمهید، مقدّمه و دو باب است و در آخر کتاب، دو رساله از مرحوم سید حسین طباطبایی بروجردی رحمه الله آمده است.

در تمهید، زندگی نامه مرحوم بروجردی و تألیفات ایشان، بیان شده است.

مقدمه کتاب، در اهمیت علم رجال در فرهنگ اسلامی و بیان روش هایی که در کتاب های رجالی شیعه آورده شده، بحث می نماید.

باب اوّل، شامل مباحثی در سبک های رجالی و دیدگاه مرحوم بروجردی نسبت به کتاب های رجالی شیعه و شرایط حجّیت خبر واحد و شرایط آن و روش ایشان در تطبیق سبک های رجالی خود با اسناد روایات است.

باب دوم، شامل مباحثی در موسوعه رجالی مرحوم بروجردی، درباره تاریخ و علل تألیف این موسوعه و تعداد مجلّدات، و فهرست محتویات آن و ابتکاری است که ایشان در اتّخاذ سبک ها و روش های جدید در طرح مسائل رجالی به کار برده است.

سپس در قسمت ملحقات کتاب، متن دو رساله از مرحوم بروجردی آورده شده است. کتاب اوّل با عنوان «الأحادیث المقلوبة وجواباتها»، مشتمل بر سؤال هایی است که در مورد نُه حدیث مطرح شده و مؤلّف، جواب هایی از طریق بررسی سند و متن این احادیث، بیان داشته است.

محقّق، ضمن بیان مقدّمه ای در تعریف خبر مقلوب و حکم این گونه اخبار، مصادر و نشانی متن های مراجعه شده در کتاب را مشخّص کرده است.

رساله دوم با عنوان «بحث حجیة شهرة»، از تقریرات درس اصول فقه مرحوم بروجردی است که به قلم آیة اللّه صافی گلپایگانی نوشته شده است. مباحث مطرح شده در این کتاب، عبارت اند از:

ادلّه حجّیت شهرت فتوایی؛

اوّلین مرجح از میان شهرت فتوایی و شهرت به حسب روایت، کدام یک است؟؛

حجّیت شهرت فتوایی، حتی با عدم وجود روایتی که مطابق با آن است.