مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : عزاداری سنتی شیعیان در بیوت علما و حوزه های علمیه و کشورهای جهان
پديدآورنده : سید حسین معتمدی
محل نشر : قم
ناشر : عصر ظهور
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1378ش
تعداد جلد : 2
تعداد صفحه : 848 + 900
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

عزاداری سنتی شیعیان در بیوت علما و حوزه های علمیه و کشورهای جهان

پژوهشی است در چگونگی و مراسم عزاداری شیعیان در ایران و جهان.

پژوهشی است در چگونگی و مراسم عزاداری شیعیان در ایران و جهان. نویسنده، کتاب را بر اساس پژوهش های کتابخانه ای و میدانی فراهم آورده و گزارش هایی در باره چگونگی عزاداری، و شکل گیری آنها، شکل گیری هیأت های عزاداری در شهرها، افراد تأثیر گذار در برپایی عزاداری ها، شعرهایی در باره عزاداری، شهرهای دارای رسوم عزاداری، عالمان و روحانیون فعال در امر عزاداری، و در مجموع، اطلاعات عمومی و در سطح عامیانه فراهم کرده است.

کتاب در باره اهل بیت(ع) و جایگاهشان در اسلام آغاز شده و از عزاداری و ثواب آن سخن گفته شده و در ادامه به پیشگامی کاشانی ها در انتخاب تشیع پرداخته و از حسینیه ها و تکایا و مدارس علمیه و علما و شاعران و مجالس عزاداری و سقایی در کاشان گزارش شده است.

ادامه کتاب در عزاداری سقایی در دوران های گذشته و در کربلا و نجف و کاظمین و همدان و اراک و سایر شهرهاست، و از علم و بیرق و توغ و مراسم و جریده عباس و تعزیه و قمه زنی و عزاداری بیوت علما گزارش شده و پیشینه و وضعیت فعلی آنها نیز، تشریح شده است. این ها مطالب جلد نخست کتاب است که در بیست و شش فصل تنظیم گردیده است.

در جلد دوم، عزاداری در قم، قزوین، مشهد، تهران، شهر ری، اصفهان، شیراز، شوشتر، دزفول، اهواز، خرمشهر، کربلا، نجف، کاظمین، سامرا، بصره، بحرین، کویت، عربستان و عمان به بحث گذاشته شده و در ضمن، مکان های مذهبی شهرهای یاد شده، بیوت علما و چگونگی عزاداری شیعیان در آنها تشریح شده است. به مناسبت شرح حال علمای بلاد و بقعه ها و مزارها و حسینیه ها و تکیه ها و هیأت های عزاداری و مساجد و مدارس این شهرها معرفی گردیده اند.