تاريخ : شنبه 1398/3/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 68766
روایات تفسیری شیعه نیاز به ارزیابی سندی دارد

روایات تفسیری شیعه نیاز به ارزیابی سندی دارد

در نشست رونمایی از تفسیر کوثر اثر آیت‌الله یعقوب جعفری، عنوان شد: روایات تفسیری شیعه نیاز به ارزیابی سندی دارد، متأسفانه برای حدود یک‌چهارم آیات، روایات تفسیری وجود ندارد. در میان باقی روایات هم نصف آن‌ها روایات فضایل است که متأسفانه خیلی از آن‌ها سند درستی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست رونمایی از تفسیر کوثر، جدیدترین تفسیر قرآن، جمعه، سوم خردادماه با حضور شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله یعقوب جعفری، نویسنده کتاب، آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدعلی خسروی، مشاور علمی نمایشگاه قرآنT برگزار شد.

آیت‌الله جعفری در این نشست با بیان اینکه در طول ۲۲ سال اخیر شبانه‌روز با آیات قرآن زندگی کرده است، گفت: در تفسیر کوثر به سؤالات روز و جدیدترین شبهات درباره قرآن کریم توجه کرده‌ام؛ چراکه خود با فضای مجازی آشنایی زیادی دارم و هر ماه جدیدترین مطالب و سؤالات را از اینترنت جمع‌آوری می‌کردم. البته شیوه پرداخت به شبهات در این تفسیر شیوه‌ای است که آن را «تهاجمی» نامگذاری می‌کنم، یعنی ترجمه و توضیح آیات به گونه‌ای انجام شد که هرکس آن را بخواند، سؤال و شبهه مورد نظرش پاسخ داده شود.

روایات تفسیری شیعه نیاز به ارزیابی سندی دارد

این پژوهشگر قرآنی به استفاده خود از روایات شیعی در این تفسیر در کنار تدبر اشاره کرد و گفت: متأسفانه برای حدود یک‌چهارم آیات، روایات تفسیری وجود ندارد. در میان باقی روایات هم نصف آن‌ها روایات فضایل است که متأسفانه خیلی از آن‌ها سند درستی ندارد. سند آن‌ها را بررسی کردم و افرادی در سلسله راویانشان از غلات هستند.

آیت‌الله جعفری تصریح کرد: علمای شیعه در قبال روایات تفسیری فقط به جمع‌آوری بسنده کرده و ارزیابی چندانی نکرده‌اند. کتاب‌هایی همچون البرهان و نورالثقلین روایات تفسیری را تنقیح نکرده‌اند و آرزو داشتم که پس از نگارش تفسیر کوثر به این مهم مبادرت ورزم، اما متأسفانه در حال حاضر شرایط جسمانی و توان خود را برای این کار مناسب نمی‌بینم.

تفسیر کوثر؛ اثری تدبرمحور

در ادامه این نشست، آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده‌هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه نمایشگاه قرآن دریای نور و برکت است، گفت: خدا را شاکرم که به من عمری داد تا در نمایشگاه بیست و هفتم قرآن و رونمایی از تفسیر کوثر حضور یابم. آرزو می‌کردم این تفسیر منتشر شود تا بتوانم آن را کامل مطالعه کنم.

وی با تجلیل از ویژگی‌های علمی مؤلف کتاب، گفت: بارها تلفنی با من درباره این کتاب صحبت کرده‌اند. آنچه فهمیدم این بود که مبانی تفسیر کوثر تدبر است و برای توضیح آیات، وقت و دقت زیادی کنار صرف شده است. بنابراین فکر می‌کنم یکی از بهترین تفسیرهای زمانه حاضر است. هدف نهایی قرآن هدایت است و این مهم جز با تدبر در قرآن محقق نمی‌شود.

آیت‌الله هاشم زاده‌هریسی به نامگذاری این اثر نیز اشاره کرد و گفت: کوثر نامی قرآنی است و این حقیقت را یادآوری می‌کند که همه قرآن، اسلام، نبوت، امامت و زهرای مرضیه(س) برای جهانیان و امت اسلامی خیر کثیری است.

در پایان این مراسم نیز حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مدیرکل آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاور علمی نمایشگاه قرآن، در سخنانی کوتاه ضمن تجلیل از زحمات مؤلف تفسیر کوثر، به بیان نکاتی درباره سوره کوثر پرداخت.

یادآوری می‌شود بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که از ۲۱ اردیبهشت‌ در مصلای حضرت امام خمینی(ره) آغاز به کار کرده است، شنبه چهارم خردادماه به کار خود پایان می‌دهد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :