تاريخ : دوشنبه 1398/4/3
کد خبر: 68858

نرم‌افزار مجموعه آثار فرهنگ و اندیشه آستان حسینی‌(ع) تولید شد

نرم‌افزار مجموعه آثار منتشره در بخش فرهنگ و اندیشه آستان مقدس حسینی(ع)، شامل متن کامل ۱۳۹ عنوان کتاب در ۱۷۷ جلد از آثار کتابخانه آستان قدس حسینی عراق به زبان عربی، با عنوان «مصباح الهدی» تولید شد و به‌زودی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

به گزارش ایکنا؛ کتابخانه عمومی آستان مقدس حسینی، یکی از کتابخانه‌های بزرگ و مهم در عراق است که قدمت خزائن آن به صد‌ها سال می‌رسد؛ این کتابخانه حاوی دست‌نوشته‌‌های قرآنی و نسخه‌های خطی نادر و مصنوعات و مهمات اهدا شده توسط شاهان و شاهزادگان و بزرگان است. این مخزن چندین‌بار مورد تعرض وحشیانه و و رویارویی با مصائب دیگر از جمله حمله جنایتکارانه وهابی‌ها در سال ۱۱۸۱ میلادی قرار گرفت و بسیاری از کتاب‌ها و دست‌نوشته‌ها و اشیای با ارزش غارت شد و یا در آتش‌سوزی از بین رفت.

در سال ۱۷۱۱ میلادی قرآن و نسخه‌های خطی نادر باقی مانده جمع‌آوری شد و علاوه بر آن، مجموعه کتب مختلف در حوزه علوم و هنر که نزدیک به ۱۵ هزار جلد کتاب بود، به یک ساختمان خصوصی در سمت غربی از صحن حسینی شریف در نزدیکی درب زینبیه منتقل شد که بعد‌ها به سمت راست درب ورودی یعنی مکان فعلی خود منتقل شد.
بعد از آن نیز در معرض یک فاجعه دیگر توسط رژیم بعثی در سال ۱۷۷۱میلادی، قرار گرفت که مجموعه منابع آن را به آتش کشیدند و بسیاری از کتاب‌های کمیاب و نسخه‌های خطی آن نیز به سرقت رفت. همچنین سالن‌های کتابخانه به سیاه چاله‌ای برای بازداشت و شکنجه دادن پیروان و زائرین امام حسین(ع) تبدیل شد.
پس از سقوط رژیم بعثی، آستانه مقدس حسینی‌(ع)، اقداماتی را در اوایل سال ۲۰۰۵ میلادی برای بازسازی کتابخانه تخریب شده، توسط مراجع علمی نجف انجام داد. از جمله اقدامات انجام شده در این راستا، تهیه هزاران نسخه از منابع علمی و دانشگاهی حوزه‌های مختلف اسلامی، انسانی و علوم کاربردی متناسب با نیاز‌های محققان، به همراه تجهیزات کامپیوتری و دستگاه‌های تصویر‌برداری و سیستم‌ها و نرم‌افزار‌های جدید و پیشرفته، تأسیس بخش‌های تخصصی و فنی و همچنین به همکاری گرفتن متخصصین موضوعی است که خدمات فرهنگی و علمی برای محققان و دانشجویان علوم مختلف ارائه می‌دهند.
کتابخانه آستان مقدس حسینی‌(ع)، امروز به عنوان یکی از مهم‌ترین و بهترین کتابخانه‌های عراق شناخته شده است؛ زیرا حاوی بیش از ۵۰ هزار عنوان با موضوعات مختلف تفسیر، حدیث، فقه اسلامی، پزشکی و مهندسی و ریاضیات، کشاورزی و زبان، ادبیات و نقد، تاریخ، جغرافیا و دیگر دست‌نوشته‌ها و همچنین منابع دیجیتالی متعدد به زبان عربی و چند زبان زنده دنیاست.

بر همین اساس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی‌(نور) به تازگی و در راستای نشر فرهنگ غنی اسلام، تسهیل در دستیابی به منابع و متون اصیل دینی، تسریع در امر کاوش و پژوهش در حوزه علوم اسلامی و انسانی با بهره‏‌گیری از فناوری اطلاعات و به‏ کارگیری امکانات رایانه‌‏ای، جهت ارائه معارف حقه اهل‌بیت‌(ع) به جهانیان، با همکاری کتابخانه آستان مقدس حسینی‌(ع)، نرم‌افزار مصابیح الهدی را به‌عنوان مجموعه آثار منتشره در بخش فرهنگ و اندیشه آستان مقدس حسینی‌(ع)، تولید و به‌زودی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد داد.

این اثر برای سیستم عامل ویندوز تهیه شده است و دربردارنده متن کامل ۱۳۹ عنوان کتاب در ۱۷۷ جلد از آثار کتابخانه آستان قدس حسینی عراق به زبان عربی، در موضوعات علوم قرآن، علوم حدیث، عقاید، اخلاق، معارف اسلامی، اهل‌بیت‌(ع)، امام حسین‌(ع)، شیعه، اصول فقه و متن قرآن کریم به همراه ترجمه است.

نرم‌افزار مصابیح الهدی دارای قابلیت‌های متعددی است که از جمله آن می‌توان به «جست‌وجو به روش‌های گوناگون در الفاظ و عباراتِ متن و فهرست متون برنامه»، «جست‌وجو در ابواب و سرفصل‌های متون از طریق فهرست گزینشی»، «امکان جست‌وجو در آیات قرآن کریم»، «ارتباط واژگان متون برنامه با چند دوره لغت‌نامه، با امکان دسترسی به ریشه و مشتق کلمات» و «قابلیت‌های پژوهشی به همراه امکانات یادداشت‌برداری، ذخیره‌سازی، ویرایش و چاپ متن» اشاره کرد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :