نقش انقلاب اسلامی در فعالیت‌های فناورانه دانش حدیث

نشریه : پژوهش‌نامه علوم حدیث تطبیقی

نویسنده : پديدآورنده : مصطفی علیمرادی
پديدآورنده : احمد اکبری

سال 1397 / شماره پیاپی 9 / صفحه 31-46

چکیده :

انقلاب اسلامی بر پایه مبانی دینی شکل گرفت و در این راستا با حمایت از فعالیت‌های پژوهشی در حوزه مبانی و منابع دینی موجب شد تا فعالیت‌های چشم گیری در رشته حدیث و علوم حدیث به ویژه در گستره به کارگیری فناوری اطلاعات، در این رشته شکل گیرد. بررسی آثار فناورانه تولید شده در این دوره می‌تواند ما را به ویژگی‌ها و انواع این آثار رهنمون سازد.
در حوزه رقمی سازی و فراوری محتواهای حدیثی، می‌توان به دیجیتال سازی مصادر حدیثی، اعراب گذاری مصادر حدیثی، برچسب‌گذاری‌های تخصصی و موضوعی و به‌کارگیری فنون متن کاوی اشاره نمود. در حوزه عرضه نتیجه فراوری‏ها در سکوها و قالب‏های گوناگون، روی لوح فشرده، پایگاه اینترنتی و ویژه حامل‌های همراه عرضه شده که می‌توان به نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای و به صورت ویژه جامع الاحادیث و معجم فقهی، و نرم افزارهای موضوعی و دانشنامه ای پژوهش بنیان از جمله معجم موضوعی بحار و کتب اربعه و وسائل الشیعه اشاره نمود که مجموعه این محصولات توانسته است ضمن جلب اعتماد مخاطبان، زمینه‌ساز قریب به اتفاق پژوهش‌های حدیثی در دوره معاصر باشد.

کلیدواژه‌های مقاله :دانش حدیث؛ فعالیت‏های فناورانه؛ انقلاب اسلامی ایران؛ دیجیتال‏سازی مصادر حدیثی؛ تشخیص خودکار احادیث مشابه