تاريخ : سه شنبه 1398/4/11 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 68934
جشنواره «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها» برگزار می‌شود

جشنواره «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها» برگزار می‌شود

رئیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در قم از برپایی جشنواره «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها با گستره ملی» خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های این جشنواره، برپایی همایشی با همین موضوع در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) است که ۲۳ تیرماه برگزار خواهد شد.

به گزارش ایکنا،حجت‌الاسلام والمسلمین علی راد، رئیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در قم، امروز، دهم تیرماه، در نشست خبری تشریح برنامه‌های سومین جشنواره «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها» که در محل این بنیاد برگزار شد، گفت: یکی از روایاتی که از امام رضا(ع) بیان شده این است که«رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا» فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لتبعونا»؛ خداوند رحمت کند کسی را که امر ما را احیاء کند و وقتی در مورد امر ایشان سؤال شد فرمودند: امر ما زمانی احیاء می‌شود که علوم ما را یاد بگیرند و به دیگران بیاموزند؛ زیرا اگر مردم زیبایی سخنان ما را بدانند از ما تبعیت خواهند کرد.

راد ادامه داد: سیره و سخنان ائمه(ع) سراسر شامل مطالب آموزنده و تضمین‌کننده سعادت دنیا و آخرت انسان است و نه تنها برای شیعیان بلکه برای کل بشر قابل استفاده است و به همین دلیل در روایت، خطاب به ناس است؛ زیرا با فطرت انسان سروکار دارد و منطبق است. البته باید آن را با زبانی علمی و به‌روز ارائه دهیم.
رئیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در قم با بیان اینکه برگزاری این جشنواره می‌توان مصداقی از احیای امر اهل بیت(ع) باشد، افزود: سومین جشنواره سیره امام رضا(ع) از جهت تنوع و گستره جغرافیایی با دو همایش پیشین تفاوت دارد؛ امسال جشنواره در ۵ محور اجرا می‌شود که کرسی‌های ترویجی و نشست‌های علمی، سیره امام رضا(ع) در گفتارهای استادان حوزه و دانشگاه، طرح مدرسه تابستانی رضوی؛ سومین همایش علمی سیره امام رضا(ع) و نمایشگاه کتاب رضوی، تشکیل‌دهنده محورهای این جشنواره است.

کرسی ترویجی

راد با اشاره به محور اول یعنی کرسی ترویجی و نشست علمی، بیان کرد: کرسی ترویجی با عنوان «رویکرد تمدنی به سیره امام رضا(ع)» با حضور حجج اسلام محسن الویری و حبیب الله بابائی همچنین علیرضا واسعی و کرسی «سیره‌پژوهی امام رضا(ع)، مبانی و قواعد» با حضور حمیدرضا مطهری، حسینیان‌مقدم و سیدحسین فلاح‌زاده از جمله برنامه‌هایی است که به ترتیب در روزهای ۱۲ و ۱۶ تیرماه در محل این بنیاد برگزار می‌شود.
وی با اشاره به برگزاری دو نشست علمی «مدیریت در سیره امام رضا(ع)» و «کتاب رضوی در آئینه پژوهش»، تصریح کرد: امسال با همکاری رادیو معارف در دهه کرامت، یعنی از ۱۲ تا ۲۲ تیرماه ده برنامه تولیدی با موضوع سیره امام رضا(ع) در گفتارهای استادان حوزه و دانشگاه در زمان‌بندی ۳۰ تا ۴۰ دقیقه پخش خواهد شد.
راد اظهار کرد: مدرسه تابستانی رضوی نیز در شش نقطه کشور در دو برنامه سبک زندگی رضوی با تأکید بر مسائل زن و خانواده همچنین مدرسه میراث تفسیری و حدیثی امام رضا(ع) در اصفهان، ارومیه، شیراز، میاندوآب، یزد و مازندران برگزار می‌شود.
رئیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در قم اظهار کرد: کلاس‌های آموزشی در هر مدرسه در ۱۶ تا ۳۲ ساعت زمان‌بندی شده و به صورت حوزوی ـ دانشگاهی اداره و گواهینامه معتبر بعد از آزمون علمی به شرکت‌کنندگان ارائه خواهد شد.

جشنواره سیره مدیریتی امام رضا(ع)

وی با بیان اینکه سومین همایش «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها» به عنوان بخشی از جشنواره گنجانده شده و با رویکردی نو برنامه ریزی شده است، تصریح کرد: در این بخش از جشنواره سیره مدیریتی امام رضا(ع) در سه موضوع آینده‌پژوهی در سیره امام رضا(ع)، مدیریت بحران در سیره امام رضا(ع) و روش‌شناسی سیره مدیریتی امام رضا(ع) مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
راد اضافه کرد: در این بخش همچنین سیره امام رضا(ع) در تبیین حکمت شیعی با حضور حجج اسلام خسروپناه، برنجکار و رضوی مورد بحث قرار خواهد گرفت؛ همچنین میراث و آموزه‌های فقهی امام رضا(ع) از دیگر موضوعات این همایش است که در آن میراث فقهی امام رضا(ع)؛ گونه‌ها و اعتبار، فلسفه فقه در احادیث امام رضا(ع) و قواعد استنباطی فقهی در احادیث امام رضا(ع) تبیین می‌شود.
رئیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در قم با اشاره به برپایی نمایشگاه کتاب رضوی با تخفیف ویژه خبر داد و افزود: این نمایشگاه در دهه کرامت در چهار راه شهدا، ابتدای خیابان صفائیه، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از ۱۳ تا ۲۳ تیرماه برپا خواهد شد.

نگاه روزآمد به سیره امام رضا(ع)

راد اظهار کرد: نگاه نو و روزآمد به سیره امام رضا(ع) در ابعاد مختلف مدیریتی، فقهی و تمدنی، مسائل زن و خانواده و مسائل اقتصادی و ... از نیازهای بسیار ضروری برای امروز جامعه ما و مصداق شناساندن امر اهل بیت(ع) است که رسانه‌ها می‌تواند نقش خوبی در این زمینه ایفا کنند.
وی با تبریک دهه کرامت که از میلاد حضرت معصومه(س) تا میلاد امام رضا(ع) را شامل می‌شود، بیان کرد: دهه کرامت دهه بازگشت انسان به کرامت واقعی و حقیقی است که جز در تبعیت از آموزه‌های قرآن و سیره اهل بیت(ع) ممکن نیست و سیره امام رضا(ع) با توجه به دوره امامت متفاوت ایشان نسبت به سایر ائمه(ع) و به ویژه بحث ولیعهدی ایشان می‌تواند درس‌های زیادی برای محققان و صاحبان خرد و اندیشه داشته باشد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :