مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : کتاب شناسی پیامبر اعظم(ص)
پديدآورنده : سلمان حبیبی
به اهتمام : مرکز پژوهش های صدا و سیما
محل نشر : تهران
ناشر : کتاب طه
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1386ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 184
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

کتاب شناسی پیامبر اعظم(ص)

معرفی ده ها کتاب در باره پیامبر اکرم(ص)

سیره نویسی و نگارش شرح حال پیامبر اکرم(ص)، بخش بزرگی از فعالیت علمی دانشمندان دینی را به خود اختصاص داده است که این روند هنوز هم با نگرش های سنتی و مدرن ادامه دارد.

این نوشتار ـ که به مناسبت سال پیامبر اعظم(ص) به نگارش در آمده است ـ با هدف آشنایی هرچه بیشتر خوانندگان با تاریخ اسلام و سیره و شخصیت پیامبر اکرم(ص)، به معرفی و توصیف اجمالی برگزیده ای از کتاب های نوشته شده درباره آن حضرت در نه بخش می پردازد.

بخش نخست به کتاب هایی اختصاص دارد که به سیره آن حضرت چون کلیات سیره، سیره اخلاقی و عبادی، تربیتی، تبلیغی، سیاسی و اجتماعی، حکومتی و نظامی پرداخته است.

در بخش دوم، آثاری معرفی شده که در بردارنده تاریخ اسلام و زندگانی پیامبر اکرم(ص)است.

بخش سوم تا ششم این نوشتار نیز به ترتیب به معرفی آثاری در زمینه فضایل و مناقب پیامبر اعظم(ص)، پیامبر اعظم(ص) و قرآن، معراج پیامبر و سخنان، خطبه ها، مواعظ و پندهای پیامبر اعظم(ص) می پردازد.

دیدگاه های گوناگون درباره پیامبر اعظم(ص) عنوان بخش هفتم است.

بخش قابل توجهی از جامعه را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند. به همین دلیل، بخش هشتم به معرفی کتاب هایی مربوط به پیامبر اعظم(ص)ویژه کودکان و نوجوانان اختصاص دارد.

بخش نهم با عنوان «موضوع های پراکنده» دربردارنده مطالبی مانند: بعثت پیامبر، مادر پیامبر، شیوه همسرداری پیامبر، پیامبر و قوم یهود، مباهله، معجزات، حجه الوداع، بشارت های کتب مقدس درباره محمد(ص) و... است.

جهت استفاده هرچه بیشتر پژوهشگران، در بخش دهم، عنوان های دویست کتاب چاپ شده به زبان عربی، فهرست وار آمده است.

قلمرو این کتاب شناسی، زبان فارسی بوده و کار بر روی کتاب های منتشر شده و قابل دسترس در ایران متمرکز شده است. بی تردید، منابع یاد شده نیز از میان ده ها کتاب، برای معرفی انتخاب شده اند و به طور طبیعی، کتاب های ارزشمند و قابل توجه دیگری نیز در این موضوع ها به زبان فارسی وجود دارد که چه بسا از دید گردآورنده، پنهان مانده یا در دسترس نبوده است.