مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : الخصائص الرضویة
پديدآورنده : سید مسعود معلم
تهيه و تنظيم : کتابخانه تخصصی امام رضا(ع)
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : دار زین العابدین(ع)
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1398 ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 392
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

الخصائص الرضویة

ویژگی های امام رضا(ع) با استناد به روایات و متون تاریخی و اقوال صاحب نظران، در این کتاب جمع آوری شده است.

ویژگی های امام رضا(ع) با استناد به روایات و متون تاریخی و اقوال صاحب نظران، در این کتاب جمع آوری شده است. نویسنده که هشت سال برای تدوین این کتاب وقت گذاشته، تلاش او بر آن بوده که معرفی امام رضا(ع) را با استناد به منابع شیعه بازگو کند مگر در مواردی اندک، پا را فراتر گذاشته است.

احادیث با ذکر سند نقل شده اند و اگر حدیثی با یک متن و سند در کتاب های مهم دیگر نقل شده، آدرس آنها نیز در پاورقی آمده است. نویسنده از تقویم نص و تصحیح متون و ذکر اختلاف نسخه ها غفلت نکرده است.

کتاب با مطالب مربوط ولادت امام رضا(ع) آغاز شده است. تاریخ ولادت و نسب حضرت و بارداری مادر و اشتیاق جد او به دیدارش در این قسمت آمده است. در فصل دوم نام و القاب و کنیه ها، نامه ها و کتاب های منسوب به حضرت مورد بررسی قرار گرفته اند. سیر حرکت امام از مدینه تا طوس و اتفاقات بین راه نیز بیان شده است.

عنوان فصل سوم «خصائصه فی وجوده المبارک» است. در این قسمت با بیان پاره ای از ویژگی های شخصیتی حضرت، اشاره ای به ولایت عهدی وی شده است.

مباحث خانوادگی، به فصل چهارم اختصاص یافته و مباحثی از قبیل ولادت جانشین، انحصار ذریه ی امام هشتم در امام جواد(ع)، ملقب شدن امامان بعدی به «ابن الرضا»، معرفی حضرت معصومه(س) آمده است.

دعاها، حرزها، نمازها و توسلات مربوط به آن امام همام در فصل بعدی آمده است و سپس نویسنده، شهادت نامه ی حضرت را بیان کرده است.

از آنجا که امام رضا(ع) در غربت به شهادت رسید و نیز در مکانی دوردست مدفون گردید، به منظور فراموش نشدن امام هشتم، به زیارت آن حضرت، سفارش های فراوان رسیده و برای ترغیب به زیارت، فضیلت های فراوان برای این عمل عبادی در احادیث، بیان شده است. به همین دلیل، این مطالب، بخش عمده ای از کتاب را به خود اختصاص داده است.

فصل هشتم و آخرین فصل با عنوان «خصائصه یوم القیامة» رفتار امام رضا(ع) با مؤمنان و زائرانش آمده است.