تاريخ : شنبه 1398/7/13 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 69130
۱۷۳ شرح بر صحیفه سجادیه وجود دارد

۱۷۳ شرح بر صحیفه سجادیه وجود دارد

حجت‌الاسلام سیدحسن سجادی با بیان اینکه تمامی شروح موجود بر صحیفه را گردآوری کرده‌ است که به ۱۷۳ عدد می‌رسد، گفت: نسخه‌ای از صحیفه سجادیه آیت‌الله العظمی بروجردی وجود داشته که در اختیار سیدرضا جلالی، یکی از محققان و شارحان صحیفه مقیم آمریکا، قرار دارد، ولی ایشان این نسخه را به کسی نمی‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن سجادی، استاد حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا؛ گفت: کتابی با عنوان «حماسه نیایش» تالیف کرده و در آن کاوشی در مورد صحیفه سجادیه، زندگینامه و رساله حقوق حضرت زین العابدین(ع) داشته‌ام. در بخش زندگینامه، به مباحثی چون سلسله امامت از دیدگاه ۱۴ معصوم(ع) و امام سجاد(ع) از دیدگاه علمای اهل سنت پرداخته شده و در آن نظر ۵۴ نفر از بزرگان و قاطبه علمای اهل سنت در مورد امام مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) و شیعیان بخش دیگری از این کتاب است، افزود: در این بخش، مواجهه امام سجاد(ع) با ۷۲ جنگ ریز و درشتی که در دوره امامت و زندگانی ایشان رخ داد، مورد بررسی قرار گرفته است؛ امام سجاد(ع) با ۱۱ خلیفه از ۱۴ خلیفه اموی هم‌عصر بودند و نکات مهمی در نوع برخورد امام با این حکام و به ویژه حفظ شیعه وجود دارد.

مدیریت الهی امام سجاد(ع)

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: صبر و بردباری امام در مقابل حکام اموی به گونه‌ای بود که حتی برخی از آن‌ها از ظلم و جوری که به اهل بیت(ع) داشتند، پیشمان شدند که نمونه آن پناه دادن امام به همسر مروان و یا بخششی بود که در حق عبدالملک مروان داشتند.

وی افزود: زمخشری نقل کرده است که پسر امام سجاد(ع) به والد گرامیشان گفت که چرا این فرد را که این قدر بدی در حق ما کرده است بخشیدید. امام فرمودند که حق شخصی ما را خداوند از او خواهد گرفت؛ امام آن قدر محبت اهل بیت(ع) را در جامعه توسعه داد که نوه پسری حفصه به علت برخورد مهربانانه امام، شیعه شد.

این پژوهشگر صحیفه سجادیه با بیان اینکه قیام‌هایی مانند قیام توابین، مختار، ابرهیم مالک، حره و زبیریان و ... در دوره آن امام رخ داد اظهار کرد: امام سجاد(ع) با مدیریت الهی خود شیعه را از تمامی فتنه‌ها نجات داد.

نقل دیدگاه‌های فرق و ادیان درباره صحیفه

این استاد حوزه همچنین به بحث صحیفه سجادیه در این کتاب پرداخت و تصریح کرد: در مورد صحیفه سجادیه هم چند کار صورت گرفته است؛ از جمله اینکه دیدگاه‌های علمای شیعه، اهل سنت، مسیحیان و یهودیان در مورد صحیفه گردآوری شده است. از جمله نظرات یک خانم اندیشمند چینی و یک خانم آمریکایی که در مورد صحیفه تحقیقاتی داشته و شیعه شده‌اند. همچنین دیدگاه علمای اهل سنت گردآوری شده است.

سجادی با بیان اینکه صحیفه سجادیه معروف ۵۱ دعا دارد، اظهار کرد: نسخه‌های دیگری داریم که شامل ۵۴ دعا، ۵۸ دعا و حتی ۲۷۴ و ۲۰۴ دعا است؛ از جمله صحیفه علامه کفعمی صاحب بلدالامین است که بنده نسخه اصلی آن را در هندوستان دیدم و در این کتاب گزارش کرده‌ام؛ همچنین صحیفه مرحوم ابطحی را گزارش کرده‌ایم که شامل ۲۰۴ دعا است و مفصل‌ترین صحیفه‌ای است که امروز در دسترس قرار دارد.

سرنوشت نسخه آیت‌الله بروجردی از صحیفه

سجادی همچنین گفت: نسخه‌ای از صحیفه سجادیه از آیت‌الله العظمی بروجردی وجود داشته که در اختیار آقای سیدرضا جلالی از محققان و شارحان صحیفه که مقیم آمریکاست، قرار دارد، ولی ایشان این نسخه را به کسی نمی‌دهد؛ وی مجموعه کسانی که از روایتی از امام داشته‌اند، همچنین صحابه امام سجاد را در کتابی ۱۲ جلدی که شامل ۷۶۹ نفر می‌شوند، آورده و ما هم در این کتاب گزارش کرده‌ایم.

این استاد و نویسنده حوزه علمیه با اشاره به سندشناسی صحیفه در کتب رجالی اظهار کرد: یکی از مطالعات و اقدامات این کتاب آوردن ملحقات صحیفه سجادیه است. همچنین یک سری از دعاها را که از اهل سنت از امام زین العابدین(ع) نقل شده و در کتب شیعه نیست، گزارش کرده‌ایم.

وی افزود: تمامی شرح‌های صحیفه اعم از نسخ خطی و کتبی را از همه کتابخانه‌های شیعه در لبنان، عراق، سوریه، پاکستان و ... جمع آوری کرده‌ایم که ۱۷۳ مورد شده است.

سجادی با بیان اینکه تمامی شرح‌های فارسی و عربی صحیفه سجادیه را فهرست کرده‌ایم، تصریح کرد: شرح‌های فارسی و عربی صحیفه ۱۳۲ مورد شده است؛ همچنین ترجمه‌های بنگالی، فارسی، انگلیسی، لاتین، المانی و فرانسه و ... را هم  در این کتاب گزارش کرده‌ایم.

این پژوهشگر حوزه علمیه اضافه کرد: یکی دیگر از کارهایی که در این زمینه صورت گرفته، این است که مطالب دانشمندان ادیان و برخی مسئولان کشورهای مسیحی در مورد صحیفه گزارش شده است؛ از جمله نامه تشکر دانشمند مسیحی که برای آیت‌الله مرعشی و در پاسخ به هدیه صحیفه از سوی ایشان نوشته بود.

۲۷ نسخه خطی از رساله حقوق

وی با اشاره به نسخه‌شناسی رساله حقوق امام سجاد(ع) با بیان اینکه ۲۷ نسخه خطی در دنیا وجود دارد، بیان کرد: شرح‌های رساله حقوق امام در این کتاب فهرست شده که شامل ۶۷ رساله، شرح و ترجمه است.

سجادی همچنین با اشاره به بخشی از این کتاب که در مورد رساله حقوق امام سجاد(ع) است، بیان کرد: رساله حقوق امام به صورت رسمی در سازمان ملل ثبت شده است.

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :