مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : معجم الآثار المخطوطة حول الامام علی بن ابی طالب(ع)
پديدآورنده : حسین متقی
اشراف : سید محمود مرعشی نجفی
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : کتابخانه آیت الله نجفی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1423ق
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 848
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

معجم الآثار المخطوطة حول الامام علی بن ابی طالب(ع)

معجمی است حاوی کتاب ها و نوشته های خطی در باره امام علی(ع)، به زبان های مختلف.

معجمی است حاوی کتاب ها و نوشته های خطی در باره امام علی(ع)، به زبان های مختلف. محقق کوشش کرده هر چه کتاب و نوشته خطی در این باره می یابد، جمع آوری کند؛ از این رو، کلیه فهرستگان خطی کتابخانه های ایران و سایر نقاط جهان را بررسی و از لابه لای آنها هر آنچه را که به موضوع کتاب مربوط بوده گرد آورده است.

کتاب، در سه فصل سامان یافته و هر فصلی بر اساس حروف الفبای عربی مرتب شده است. در فصل نخست تنها نسخه هایی که به امیر مؤمنان اختصاص دارد معرفی شده اند و بیشترین حجم کتاب هم به همین فصل اختصاص دارد.

فصل دوم، به نسخه هایی که در باره اهل بیت و امامان معصوم است اختصاص دارد. و فصل سوم که کمترین حجم را دارد، نسخه های مربوط به خلفاست.

دو فهرست تفصیلی نسخه ها و مؤلفان آنها پایان بخش کتاب است. مؤلف، هیچ توضیح و توصیفی در باره کتاب ها به جز موارد نادر که در پاورقی صورت گرفته، ندارد و تنها به مأخذ شناسی اکتفا کرده است.

در صورتی که نسخه ها نام های متعددی داشته، در ردیف الفبایی خود آورده و ارجاع شده است. نام نسخه، مؤلف و محل نگهداری، نکات نسخه شناسی است که در این کتاب به بیان آنها پرداخته شده است. در صورتی که یک نسخه در مکان های متعددی نگه داری می شود، همه آن مکان ها معرفی شده اند.