مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : کتاب شناسی توصیفی امام حسین(ع)
پديدآورنده : سلمان حبیبی
محل نشر : قم
ناشر : مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1381ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 295
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

کتاب شناسی توصیفی امام حسین(ع)

معرفی توصیفی بیش از 400 کتاب و فهرست 1000 مقاله در مورد امام حسین(ع) و یاران نزدیک آن حضرت.

یکی از سودمندی های کتاب شناسی توصیفی و موضوعی این است که دریابیم در چه زمینه هایی، پژوهش لازم انجام گرفته و در چه عرصه ای، پژوهش ها به تکرار و یکنواختی دچار گردیده یا در چه موضوع هایی، پژوهش های بایسته ای صورت نگرفته است.

هیچ شخصیتی به اندازه حسین بن علی(ع) توجه نویسندگان و دانشوران را به خود جلب نکرده و هرکس متناسب با ذوق و سلیقه و آگاهی خود از سیما و سیرت و قیام او، تصویری سا خته است.

این کتاب با هدف آشنایی هر چه بیشتر خوانندگان با سیره امام حسین(ع) به معرفی و توصیف اجمالی برگزیده ای از کتاب ها و مقاله هایی می پردازد که درباره آن حضرت نگاشته شده است.

بخش نخست به کتاب هایی اختصاص یافته که در سده های اخیر و عصر حاضر به تحلیل زندگی امام حسین(ع) به ویژه قیام عاشورا پرداخته اند.

نویسنده در بخش دوم به آثاری پرداخته که دربردارنده فضایل و مناقب و زندگانی آن حضرت است.

بخش سوم این نوشتار به معرفی مقاتل، مراثی، آثار منظوم و مانند آن اختصاص دارد.

بخش چهارم با عنوان «موضوعات گوناگون» در بر دارنده مطالبی مانند سخنان و خطبه های امام حسین(ع)، فرهنگ ها، دائره المعارف، قرآن و امام حسین(ع)، امام حسین(ع) و حضرت مهدی(عج) دعاهای امام حسین(ع)، عزاداری و زیارت امام حسین(ع)، زیارت عاشورا، تربت سیدالشهداء(ع)، اربعین حسینی است.

از آن جا که زندگانی ایثارگرانه و شهادت فرزندان، خویشاوندان، اصحاب و یاران امام حسین(ع) چراغ هدایت انسان ها در فراز و نشیب زندگی به شمار می رود، بخش پنجم کتاب به معرفی برگزیده ای از آثار منتشر شده درباره پیروان و مریدان راستین آن حضرت اختصاص یافته است.

در پایان، فهرست ۱۰۰۰ مقاله منتشر شده درباره شخصیت، فضیلت و سیره امام حسین(ع) آمده است که از زاویه های گوناگون به بررسی زندگی و شهادت این الگوی کم نظیر تاریخ بشریت پرداخته اند.