مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : مناظرات فی الامامة: محاورات فکریة حریة فی حدیث الامامة من صدر الاسلام الی یومنا هذا
پديدآورنده : عبدالله الحسن
ناشر : نور الهدی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1415ق
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 730
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

مناظرات فی الامامة: محاورات فکریة حریة فی حدیث الامامة من صدر الاسلام الی یومنا هذا

کتاب، انعکاس دهنده یکی از پر چالش ترین مباحث کلامی میان سنیان و شیعیان از صدر اسلام تاکنون، یعنی مسئله زعامت و پیشوایی مسلمانان است.

کتاب، انعکاس دهنده یکی از پر چالش ترین مباحث کلامی میان سنیان و شیعیان از صدر اسلام تاکنون، یعنی مسئله زعامت و پیشوایی مسلمانان است. این کتاب را می توان در نوع خود جامع ترین مناظره کلامی در زمینه یاد شده دانست؛ از آن رو که احتجاجات و مناظرات را از صدر اسلام تا دوران معاصر بازتاب داده است.

موضوع امامت و خلافت از آنجایی که نقش تعیین کننده در تداوم رسالت پیامبر دارد، از اهمیت و جایگاهی ممتاز برخوردار بوده و پیدایش فرقه های دینی، عمدتا ناشی از این امر است و از این رو، در میان همه مسلمانان، به ویژه در میان متفکران آنان، همواره مورد بحث و مناقشه بوده است.

از آنجایی که احتجاج و مناظره از بهترین شیوه های اثبات حقانیت یک ادعا و رد ادعایی دیگر است، از این شیوه در بحث های کلامی فراوان بهره گرفته شده است؛ هر چند گاهی جدال های خونین هم در مجادلات کلامی وجود داشته است.

نویسنده برای شروع بحث، مناظره را از جهت شرعی بررسی کرده و اقسام آن و مناظره مشروع، آداب آن و تاریخ احتجاج در خلافت اسلامی و موارد آن را بیان کرده و آن گاه مناظرات را به ترتیب تاریخی ذکر کرده و از مناظره عباس بن عبدالمطلب با ابوبکر و عمر در باره خلافت شروع و با مناظره دکتر محمد تیجانی با یکی از علمای زیتونیه تونس در موضوع یاد شده پایان برده است.

مناظره های گردآوری شده در کتاب، هفتاد و یک مناظره است. این مناظرات، شامل مناظرات با صاحبان قدرت مخالف امامت اهل بیت و سیاستمداران و متکلمان و فقهای اهل سنت و مناظره خلفایی مانند مأمون برای اثبات فضایل و برتری امام علی و حق بودن او برای خلافت، و شخصیت های شاخصی همانند شیخ مفید، کراجکی، سید ابن طاووس، علامه حلی و شخصیت های نه چندان شناخته شده، می شود.

محور مناظرات، اهل بیت و مقام و جایگاه معنوی و پیشوایی آنهاست و در احتجاجات از دلایل عقلی و تقلی بهره گرفته شده است.

کتاب، دارای پانزده فهرست فنی است که بر جامعیت کتاب افزوده و برای یافتن موضوعات و اعلام کار را برای محققان آسان کرده است.