مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : برترین هدف در برترین نماد
محل نشر : تهران
ناشر : وزارت ارشاد اسلامی
تاریخ انتشار : 1371ش
تعداد جلد : 2
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

برترین هدف در برترین نماد

پرتوی از زندگانی امام حسین(ع). نویسنده تحت تأثیر عزاداری شیعیان ایرانی مقیم مصر این کتاب را نگاشته است.

مؤلف این کتاب شیخ عبدالله علایلی از نویسندگان لبنانی است وی در نویسندگی تا حد زیادی تحت تأثیر نهج البلاغه است که آن را «اجازه عبور از پل» می نامید. وی تحت تأثیر عزاداری شیعیان ایرانی مقیم مصر و وابستگی نسبی و معنوی به امام علی(ع) و خاندان پیامبر کتاب «سموّ المعنی فی سمّو الذات او اشعه من حیاه الحسین» را نوشت که توسط آقایسیدمحمدمهدی جعفریبا عنوان برترین هدف در برترین نماد (پرتوی از زندگانی امام حسین(ع) ) به فارسی برگردانده شده است.
نویسنده در ابتدای کتاب که به داستان خلافت بعد از پیامبر(ص) می پردازد به طور ملایم و استدلالی از عثمان انتقاد می کند و روش امام علی(ع) را می ستاید و علل شکست حکومت آن حضرت را بی توجهی خلفای گذشته در ترویج فرهنگ اصیل اسلامی، پایبندی ایشان به قوانین شرع (بر خلاف معاویه که به هیچ قانونی پایبندی نداشت) و... معرفی می کند. نویسنده در ادامه جلد اول کتاب به معرفی شخصیت یزید می پردازد و آنگاه علل قیام امام حسین را بررسی می کند و تحت عنوان پرورده دامان نبوت به برخی فضایل امام(ع) اشاره می نماید و ایشان را یک مسلمان کامل و رجلی قرآنی می داند که حاضر نیست زیر بار خفت و خواری برود و سخت به اصول دینی پایبند است.

نویسنده در جلد دوم کتاب با پیش کشیدن چند مقدمه ساختار قبیله، جامعه شناسی آن و گرایشهای افراد وابسته به قبیله را در طول تاریخ قبایل صحراگرد عرب مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد و هجرت پیامبر را برای تبدیل این قبایل به یک امت معرفی می کند. برنامه ای که تا حد زیادی موفق نیز بود ولی جانشینان او آگاهانه یا ناآگاهانه با فتوحات گسترده بار دیگر مهاجران را پراکنده کردند و قبیله گرایی که نتیجه آن حکومت سلطنتی شد را رواج دادند. امام علی(ع) می خواست قافله جامعه اسلامی را به عهد رسول اکرم(ص) بازگرداند و امام حسین(ع) با هجرت به کوفه و تبدیل حج به جهاد برنامه های جد و پدرش را استمرار بخشید. ذهن جوّال و انصاف قابل توجه نویسنده به نوشته او رنگ و جلای خاصی بخشیده و به سبکی جدید به واقعه عاشورا نگاه کرده است.