مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : امام چهارم(ع) پاسدار انقلاب خونین کربلا
پديدآورنده : علی اکبر حسنی
محل نشر : قم
ناشر : نسل جوان
تاریخ انتشار : 1336 ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 213
قطع : جیبی
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

امام چهارم(ع) پاسدار انقلاب خونین کربلا

در این کتاب سعی شده است به تبیین ابعاد مختلف شخصیت امام سجاد(ع) پرداخته شود.

در این کتاب سعی شده است به تبیین ابعاد مختلف شخصیت امام سجاد(ع) پرداخته شده و حضور پر رنگ آن حضرت در وقایع عاشورا و پس از آن و هدایت گری همه جانبه امت اسلام با وجود دشواری های فراوان عصر حیات آن امام به تصویر کشیده شود.

نویسنده معتقد است پایان کار دشوار امام حسین(ع) آغاز کار بسیار دشوارتر امام سجاد(ع) بوده است زیرا آن حضرت می بایست رسالت بزرگ عاشورا را به دوش بکشد و آن را به نسل های بعدی منتقل کند. وی ابتدا به داستان ولادت امام سجاد(ع) و دوران طفولیت آن حضرت و داستان هایی در این زمینه اشاره نموده آنگاه حرکت امام سجاد(ع) با امام حسین(ع) در کاروان کربلا و جریان اسارت آن حضرت را شرح نموده و حکمت بیمار شدن ایشان در کربلا را بیان می نماید.

وی جهاد امام سجاد(ع) را در اسارت آن امام و افشاگری و شجاعت بی نظیر ایشان در مجلس یزید دانسته و معتقد است که پس از جریان اسارت نیز آن امام از مبارزه تبلیغاتی جهت تبیین ابعاد کربلا و عاشورا دست نکشید و پیروزی بزرگتری نسبت به پیروزی شهادت امام حسین در افشاگری ماهیت یزید و ایراد خطبه های سهمگین در طول دوران اسارت بدست آورد و توانست احساسات مردم را تحریک کند و تأثیر گذار باشد.

در بخش دیگری از کتاب نویسنده به مسئولیت رهبری امت اسلام پس از واقعه عاشورا توسط امام سجاد(ع) پرداخته و دشواری های دوران امامت ایشان را منعکس نموده است.

وی استعمار فکری مسلمانان توسط امویان و ایجاد محیطی پر از رعب و وحشت و دشمنی شدید آن ها با اهل بیت پیامبر (ص) را از ویژگی های عصر زندگی امام سجاد(ع) توصیف کرده و هدایت مخفیانه جنبش های شیعی توسط آن حضرت و موضع گیری های خاص سیاسی ایشان را تبیین نموده است.

در بخش دیگر ازاین نوشتار نویسنده به اهداف امام سجاد(ع) در صدور دعاهای متعدد اشاره کرده و تأثیر دعاهای صادره از ایشان در سازندگی فکری و روحی مسلمانان را بررسی کرده و فهرستی از دعاهای صحیفه سجادیه ارائه نموده است.

معجزات علمی امام سجاد(ع)، اخلاق و روش علمی ایشان در بیان مسایل در ضمن چند داستان از زندگی آن حضرت، وظایف و حقوق انسان ها از دیدگاه امام سجاد(ع) در رساله حقوق ایشان، گزیده ای از سخنان حکمت آمیز امام(ع)، معرفی برخی از شاگردان ایشان و فرزندان امام و بلاخره جریان شهادت ایشان از دیگر مندرجات این کتاب به شمار می آید.