مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : نفحات الازهار فی خلاصة عبقات الانوار فی الرد علی التحفة الاثنی عشریة
پديدآورنده : میرحامد حسین هندی
تلخيص و تدوين : سید علی حسینی میلانی
زمان پدیدآورنده: 1246 ـ 1306 ق
محل نشر : قم
ناشر : مرکز تحقیق و ترجمه و نشر آثار
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1360 ش
تعداد جلد : 20
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

نفحات الازهار فی خلاصة عبقات الانوار فی الرد علی التحفة الاثنی عشریة

این کتاب، خلاصه «عبقات الانوار فی امامة الائمة الاطهار» در اثبات حقانیت و خلافت بلافصل امام علی(ع) است.

این کتاب، خلاصه «عبقات الانوار فی امامة الائمة الاطهار» در اثبات حقانیت و خلافت بلافصل امام علی(ع) است.

کتاب عبقات الانوار فی امامه الائمه الاطهار، تألیف میر حامد حسین (۱۲۴۶ ـ ۱۳۰۶ ق) از عالمان برجسته و بی نظیر شیعه است. عبقات، در رد کتاب تحفة الاثنی عشریة، تألیف مولوی عبدالعزیز دهلوی، نگاشته شده تا به وی و خوانندگان آن تفهیم کند که دلایل امامت و خلافت امام بسیار بیش از شش آیه و دوازده حدیثی است که دهلوی پنداشته و سعی کرده تا در اسناد و دلالت آنها مناقشه کند.

میر حامد حسین در کتاب خود با دلایل عقلی و نقلی فراوانی کوشیده است تا علاوه بر رد نوشته یاد شده، حقانیت و افضل بودن ائمه(ع) را برای مقام امامت به اثبات برساند. او در این تلاش علمی خود، از احادیث نقل شده در منابع اهل سنت بهره گرفته تا احتجاجش نافذ باشد و از این رو، از احادیث فراوان موجود در کتاب های حدیثی شیعه استفاده نکرده است.

مؤلف نامور عبقات، در این نوشته به نقد و رد مطالب دهلوی اکتفا نکرده و دایره مباحث خود را گسترش داده و همه کسانی را که نقد و ردی بر دلایل شیعیان در باره درستی راه خود نوشته اند، به نقد و چالش کشیده است. نیز رجال و احادیث مربوط را در تمام ابعاد کاوش و بررسی کرده و به نقد و ارزیابی علمی گذاشته شده است.

این کتاب پس از انتشار، مورد استقبال علما قرار گرفت و عالمان برجسته شیعه نیز، در تأیید آن تقریظ ها نوشتند و موجب تقویت و فراگیری آن شدند. برای همگانی کردن مطالب آن و در ادامه دفاع از حقانیت باور های شیعه، عبقات الانوار، تلخیص شده که این کتاب حاصل آن است.

نفحات الازهار، حاوی این مطالب است: حدیث ثقلین، حدیث سفینه، حدیث نور، حدیث غدیر، حدیث مدینه العلم، حدیث طیر، حدیث ولایت، حدیث منزلت، حدیث تشبیه و آیات قرآن.

در زیر این عنوان ها، کلیه اسناد و سلسله و طرق احادیث گزارش شده، مورد بحث قرار گرفته و دلالت احادیث بر امامت امام علی(ع) به صراحت و یا لازمه دلالت منطوقی، آنها بحث و بررسی شده است.