تاريخ : دوشنبه 1399/2/29 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 69836
قابلیت کشف آیات مرتبط در پایگاه جامع قرآنی راه‌اندازی شد

قابلیت کشف آیات مرتبط در پایگاه جامع قرآنی راه‌اندازی شد

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در ماه نزول قرآن با استفاده از دانش هوش مصنوعی، سرویس کشف آیات مرتبط را در پایگاه جامع قرآنی راه‌اندازی کرد.

به گزارش نورسافت، همواره دسترسی آسان به آیات، ترجمه یا تفسیر آیات مرتبط با موضوع مورد پژوهش، راهکار مفیدی برای علاقه‌مندان به مباحث قرآنی است چرا که کشف ارتباط بین آیات قرآن، به درک دقیق‌تر آیات و شناخت بعضی مفاهیم مجهول، کمک شایانی می‌کند. به همین دلیل است که بسیاری از محققان قرآنی دوست دارند آیه یا آیات مرتبط با موضوع مورد نظر خویش را بیابند و پژوهش خود را به نتیجه‌ای مطلوب برسانند.

بر همین اساس، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در ماه نزول قرآن و همسو با نیاز پژوهشگران قرآنی با بهره‌گیری از دانش هوش مصنوعی، سرویس کشف آیات مرتبط را در پایگاه جامع قرآنی راه‌اندازی کرد و در اختیار قرآن‌پژوهان گرامی قرار داد.

بر اساس این گزارش، در قابلیت آیات مرتبط که به همت پژوهشگران علوم قرآن و تفسیر، مهندسان بخش وب و پردازش هوشمند نور راه‌‌اندازی شده، کاربر می‌تواند با انتخاب آیه مدنظر خود، تمامی آیاتی که از نظر مفهومی یا لفظی مشابهت دارند را ملاحظه کرده و از آن طریق با دست پیدا کردن به تفاسیر و ترجمه آیات مرتبط، مجهولات خود را برطرف کند و به غنای پژوهش خود بیفزاید.

همچنین در این سرویس ارزشمند، قرآن‌پژوهان می‌توانند با تنظیم میزان شباهتِ دیگر آیات با آیه مدنظر، دامنه آیات مرتبط را وسیع یا محدود کنند. به علاوه، قابلیت تفکیک آیات مرتبط بر اساس نوع ارتباط، سوره و محل نزول نیز امکان دیگری است که در سرویس آیات مرتبط در اختیار کاربر قرار گرفته است.

گفتنی است، وب‌گاه جامع قرآنی، یکی از بزرگترین پایگاه‌های قرآن‌پژوهی در سطح وب است که متن قرآن مجید با فهرست‌های گوناگون، ترجمه قرآن به اکثر زبان های خارجی، تفاسیر قرآن به زبان فارسی و عربی، اعراب قرآن شامل تجزیه صرفی، ترکیب نحوی و تحلیل بلاغی، اعلام قرآن، سوره‌نامه و تلاوت قرآن توسط قاریان مشهور جهان اسلام و ... را در کنار قابلیت‌های پژوهشی و کاربردیِ به‌روز، ارائه کرده است.

منبع :نورسافت
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :