تاريخ : پنج شنبه 1399/5/2 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 69974
همایش بین‌المللی عرفان و حماسه حسینی(ع) برگزار می‌شود

همایش بین‌المللی عرفان و حماسه حسینی(ع) برگزار می‌شود

همایش بین‌المللی عرفان و حماسه حسینی(ع) به همت دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) و با حضور ۱۳ سخنران از بیش از ۱۰ کشور به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا،آیت‌الله احمد عابدی، مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی، اول مردادماه در نشست خبری همایش بین‌المللی عرفان و حماسه حسینی(ع) با بیان اینکه عرفان بدون سیدالشهداء معنا و مفهوم ندارد، گفت: عرفه یکی از ارکان حج است. البته برخی ارکان این عبادت شرعی همانند عبادت‌های دیگر، فرض‌الله و برخی فرض‌النبی هستند.

عابدی اضافه کرد: فرض‌الله اموری است که خداوند خودش واجب کرده و فرض‌النبی برخی چیزهایی است که پیامبر به دستور خداوند فرض و واجب ساخته است؛ مثلاً در مورد نماز گفته می‌شود که دو رکعت اول، فرض‌الله و دو رکعت آخر فرض‌النبی است؛ در مورد حج هم وقوف مشعر، فرض‌الله و وقوف عرفات، فرض‌النبی است.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: وقوف مشعر در قرآن ذکر شده، اما وقوف عرفات در قرآن نیامده و پیامبر آن را به اذن الهی دستور دادند؛ در حالی که در روایت داریم الحج عرفه؛ یعنی حج عرفه است؛ امام حسین با عرفان و حماسه عجین شده است که در حج هم همین مسئله وجود دارد.

وی اضافه کرد: در میان اعراب جاهلی تا قبل از بعثت پیامبر هیچ خانه‌ای مربع نبود؛ همه مدور و حیاط آن هم دایره و بیضوی بود و هیچ وقت مربع و مستطیل نبود، زیرا کعبه معظمه چهارگوش بود و به احترام خانه خدا خانه‌های خود را چهارگوش درست نمی‌کردند. کعبه در داشت، لذا مردم در مکه در برای خانه‌هایشان نمی‌گذاشتند و طلا و جواهرات خود را هم در خانه کعبه می‌گذاشتند.

عابدی بیان کرد: مدت زیادی بعد از وفات پیامبر یک فردی از روی جسارت و گستاخی، خانه خود را چهارگوش درست کرد و بعد از آن کم کم این مسئله رواج یافت، در حالی که شرف عرب به همین احترامی بود که به کعبه می‌گذاشتند.

مفهوم حماسه و عرفان

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی همچنین با اشاره به مفهوم عرفان و حماسه به تبیین مفهوم عرفان پرداخت و بیان کرد: عرفان منحصر در دو چیز است؛ یکی توحید و دیگری موحد؛ عارف بودن به نمازِ بیشتر خواندن نیست؛ عرفان این است که توحید چیست و موحد کیست؟ یعنی خداشناسی یعنی چه و چه کسی خداشناس است؟ به عبارت دیگر مسئله توحید و ولایت یا توحید و انسان کامل؛ اینکه عارف از دل مردم با خبر و صاحب کرامت است، چون به این دو چیز آگاه است.

عابدی اظهار کرد: ابن سینا می‌گوید اگر کسی موحد واقعی باشد، موهای بدنش از خوف الهی، سیخ می‌شوند؛ این مرتبه توحید با آنچه در ذهن ما هست، از زمین تا آسمان تفاوت دارد؛ بنابراین وقتی از عرفه و عرفان در حج سخن گفته می‌شود، یعنی اینکه بدانیم توحید چیست و دشمن خدا کیست؟ لذا اذکار و طواف و شوط و ... همه برای خداشناسی است.

وی افزود: حماسه به معنای جنگ‌آوری و دلاوری نیست؛ در اصل به معنای جوانمردی است؛ البته مراد از جوانمردی، جنس مرد نیست، بلکه مراد، زنان و مردانی هستند که جوانمردند که در آیات قرآن هم در مورد حضرت ابراهیم، آدم، یوسف و اصحاب کهف این صفت به کار رفته است. همچنین در مورد امام علی(ع) عبارت «لا فتی الا علی» به کار رفته است.

عابدی اظهار کرد: به حضرت آدم از آن جهت جوانمرد گفته شده که وقتی از بهشت بیرون و عریان شد، با اینکه نامحرمی وجود نداشت، خودش را با برگ انجیر پوشاند و به همین دلیل هم در حق درخت انجیر دعا کرد که سوزانده نشود و از چوبش در ساخت خانه استفاده نشود.

وی با بیان اینکه امروز بیش از گذشته به فتوت و جوانمردی در روابط اجتماعی نیاز داریم، تأکید کرد: امام حسین(ع) در روز عاشورا نجنگید، بلکه حماسه آفرید؛ امام در هیچ شرایطی حاضر نشد نفرین کند و زینب کبری(س) فرمود من در عاشورا جز زیبایی ندیدم.

عابدی اضافه کرد: وقتی سخن از حماسه و عرفان به میان می‌آوریم، مراد جوانمردی و فتوت در سایه توحید الهی است و عنوان همایش بین‌المللی عرفان و حماسه حسینی هم همین وجه تسمیه را دارد. مسئله‌ای که امروز در میان خادمان سلامت و طلاب جهادی و ... شاهدیم.

وی افزود: چندسال قبل در احمدآباد هندوستان زلزله آمد؛ طلاب و شیعیان آن منطقه برای نجات جان این افراد که مشرک و بودایی و هندویی بودند، خون دادند، در حالی که تکفیری‌ها فتوا می‌دادند که خون مسلمان نباید در رگ خون کافر جاری شود؛ همین کمک سبب شد تا عده زیادی از آنها مسلمان و شیعه شدند و این همان حماسه و مردانگی و جوانمردی است.

۱۳ سخنران از ۱۰ کشور

عابدی با بیان اینکه این همایش در روز هشتم ذی حجه، چهارشنبه هفته آینده، هشتم مردادماه به صورت مجازی برگزار خواهد شد، ادامه داد: ۱۳ سخنران از بیش از ۱۰ کشور جهان در این همایش که از ساعت ۱۹ آغاز می‌شود، سخنرانی خواهند کرد.

یادآور می‌شود، سخنرانان این همایش به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی، اردو، سواحیلی و ترکی استانبولی مباحث خود را ارائه می‌دهند و آیت‌الله احمد عابدی، منصوری لاریجانی، فضیل جزائری، شیخ عبدالرحمان الربیعی، سلیم نگانگا، ارسان بایدمیر و ... سخنرانی خواهند کرد.

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :